FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har uteslutande kört Western Digital de senaste åren utan problem. Har nån liten samsung som även den fortfarande rullar på efter sisådär 6-7 år. Den enda disk som någonsin gått sönder för mig har varit den som satt i min ett år gamla Macbook Pro, så då åkte jag och köpte en Western Digital och slängde in istället.
Jag har helt enkelt fått för mig att WD är ett bra märke som inte haft några större fel nu på senare tid, till skillnad från Seagate som jag inte vågar köpa längre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
De enda diskarna ja har fått problem med är Seagate förutom ett antal smått misshandlade små 1-30GB PATA diskar av blandade tillverkare som flängt runt en massa.
Jag rekommenderar start WD till alla applikationer. De har alltifrån riktigt strömsnåla diskar (Caviar green), som passar väldigt bra till lagring där man inte har några större prestandakrav, till riktiga serverlaringsdiskar (RE4 Enterprise), som är snabba och pålitliga, och även raptor-diskarna, som ger en överlägsen prestanda när det gäller mekaniska diskar för konsumentbehov. När det gäller SAS har jag dock inte så mycket koll, men där gissar aj att det är Seagate som regerar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu har jag inte haft diskarna länge nog för att säga kvalitet, men jag köpte 8x 2TB WD green ( https://www.dustinhome.se/pd_5010372415.aspx ) som tuffar på som fan, inga har haft fel än. Jag väntade mig nästan 1 eller 2 trasiga på 8 st.
Sen har jag även 4x 1TB Samsung ( https://www.dustinhome.se/pd_5010315575.aspx ) som gått i runt 1.5 år utan minsta problem. Skulle jag köpa nya skulle jag faktiskt gå på WD. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Pratade med en handlare idag som hade problem med de datorer han byggde med samsungdiskarna, Hela datorn vibrerade, Han provade flera ur sändningen men alla vibrerade lika mkt, Då körde Han western ist,
Själv kör jag Western, Tysta och fina |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag köpte nyligen en SSD. En Corsair Force Series F120 120GB. Det är den mest märkbara uppgraderingen som jag någonsin har gjort till en dator. Skillnaden är enormt jämfört med min gamla mekaniska SATA 7200rpm. Dessutom så blir SSD inte fragmenterade, så man undviker mycket av den seghet som de flesta datorer brukar drabbas av med tiden, då man installerar och avinstallerar mycket program. Som ren lagringsdisk så är den dock värdelös, pga den begränsade storleken.
Bara för att göra en jämförelse så tog det mig tidigare 3,5 minuter att starta mitt favoritspel, Europa Universalis III. Med den nya SSdisken så tar det knappt 1 minut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har nästan uteslutande, kanske av slump? Använt mig av WD diskar dom senaste åren. Har i alla fall haft problem med två stycken, men inga problem med andra märken (då jag inte använt några andra i större utsträckning)
Så jag måste nog säga att WD är skit! Ungefär lika väl utarbetad slutsats som dom flesta andra ![]() Nä skit i märke, köp den du tycker passar i prestanda, pris och storlek... Eller köp 100 av varje uppdelat på olika batchar och gör ett riktigt test ![]() Fö. viktig data förvarar man på raidade enheter och med backup, att lita på att en hårddisk som ofta snurrar 24/7 ska hålla din data skyddad år efter år är väl ganska naivt oavsett om det står Hitatchi eller Western Digital på den. Senast redigerad av MikaelB den 2010-12-31 klockan 12:00 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Flitig postare
|
här kan ni läsa en test som är gjort utav sweclockers.com
http://www.sweclockers.com/recension...10/14#pagehead |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag lägger min röst på Samsung & WD.
Har haft bägge märkena och båda har fungerat klockrent i flera år.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men gäller det SSD så är det betydligt fler parametrar att ta hänsyn till än vad det är för mekaniska. Tekniken för mekaniska hårddiskar är väldigt mogen och skillnaden mellan märken är därför i de flesta fall marginell. När det gäller SSD så är det fortfarande tekniker där det händer väldigt mycket. Vid varje ny version är det stora förbättringar av både prestanda och pris. Därför är det av större betydelse vilket märke man väljer där. SSD-diskar används ju också i där man vill ha så bra prestanda som möjligt(systemdiskar) vilket det gör ju att prestandan är mer prioriterad. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|