Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny tjänst gör det enklare att informera om kakor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-14, 01:45 #11
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det har väl mer att göra med vilken image man vill visa upp gentemot sina besökare och kunder än att göra pappa staten nöjd. Långt ifrån alla vet vad kakor är oavsett vad någon här tycker.
Det man inte vet har man inte ont av, brukar man ju säga. Det stämmer väl ganska bra in på hela kakhistorien. Att inte ha en aning om vad cookies är, är nog det minsta problemet våra "lågbegåvade internetanvändare" behöver bekymra sig om. Att det skulle skada någon image har jag svårt att tänka mig. Har inte hört talas om något varumärke gjort en Skandia p.g.a. utebliven info om cookies.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-14, 02:34 #12
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Kanske dags för en namninsamling? ^^
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-14, 08:20 #13
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Bara jag som skiter blankt i den lagen? Jag sitter bara och väntar på att PTS ska stämma mig. Hoppas det händer snart för då tror jag att jag skulle komma i byxan direkt... eller åtminstone inom en timme.

Vill jag hitta kakor går jag till ICA och letar på brödavdelningen.
haha

kan faktiskt hålla med dig, lagen är ganska otydligt formulerad och enligt mig borde den göras om..
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-14, 10:54 #14
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Nej, det var nån försäljare av porrleksaker som gjorde det där...

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag har hört att de hackar din webbsida och lägger upp länkar till ukrainska eskorttjejer, om du saknar information om cookies. Kan vara en skröna dock...
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 14:28 #15
PTS-staffan PTS-staffan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2010
Nykomling

Standard Tack för kommentarerna!

Hej!

Tack för kommentarerna om vår nya tjänst Hitta kakor!

PTS huvudsyfte med tjänsten är att underlätta för de som innehar en webbplats att uppfylla lagens krav på information om kakor. Tjänsten vänder sig i första hand till mindre organisationer och företag. Vi bedömer att många webbansvariga saknar kunskaper om kakor och att det är ganska svårt att ta reda på vilka kakor som sätts av den egna sajten. Inte minst för den som är webbansvarig utan att själv vara en erfaren webbmaster - något som ofta förekommer i mindre företag och organisationer.

T.ex. räcker det ofta inte att fråga leverantören av webbplatsens CMS om vilka kakor som sätts av detta system, eftersom kakorna ofta kommer från tredjepartsfunktioner som t.ex. webbstatistik, infällda kartor, videofilmer mm. Dessa tredjepartsfunktioner kan i många fall läggas in på webbplatsen av innehållsredaktörer eller till och med användare, utan inblandning av en teknisk webmaster som är utrustad med verktyg som t.ex. Firecookie.

När det gäller vår tjänst Hitta kakor så har vi nu lanserat en första version. Det är vår ambition att fortsätta utveckla tjänsten för att göra den ännu bättre på att hitta kakorna på en webbplats och lämna stöd till den som är skyldig att lämna information enligt lagen.

Så här säger den person som utvecklat tjänsten åt oss, om de kommentarer som lämnats här i forumet:

"I den nuvarande, första versionen av Hitta kakor, sker endast en preliminär granskning av sidans html-kod och http-headers för vissa av sidans resurser. Vårt system innehåller mönster som matchar många av de vanligaste kakorna, men långt ifrån alla. Vi kommer att successivt utöka och uppdatera denna mönsterdatabas. Därför är det värdefullt med kommentarer om mönster som saknas eller andra brister.

Självklart har vi mönster för t.ex. Google Analytics, men för att ett mönster ska kunna läggas in i vår databas måste det vara relativt unikt, så att det inte matchar fel kakor. I den kod som användes för Analytics på erefredag.se var det svårt att hitta någon sådan unik sträng. Kanske kommer vi att kunna hantera den situationen i en framtida version av tjänsten, men tills vidare nöjer vi oss med att vi kan hitta några kakor. Många webbansvariga kommer nog ändå att bli förvånade över vilka kakor de hittar på sina sidor."

Vi tar gärna emot fler kommentarer och förslag som skulle kunna göra tjänsten mer användbar!

Vänliga hälsningar
Staffan Lindmark, PTS
PTS-staffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 15:43 #16
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PTS-staffan Visa inlägg
Vi tar gärna emot fler kommentarer och förslag som skulle kunna göra tjänsten mer användbar!

Vänliga hälsningar
Staffan Lindmark, PTS
Men börjar ni egentligen inte i fel ände? Liksom, hur många webbsidor finns det inte idag? Miljarder? Hur många webbläsare finns det idag? Tre som är populära?

Varför inte försöka förbättra IE, Firefox, Chrome (och kanske Opera) med add-ons och extensions? Det hade ju varit betydligt bättre om dessa webbläsare var mycket tydligare ang. cookies, tracking etc.

Till Chrome finns ju t.ex.:
http://www.disconnectere.com/

Tycker personligen PTS bör rikta in sig på webbläsarna istället för webbsidorna.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 17:07 #17
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Varför inte försöka förbättra IE, Firefox, Chrome (och kanske Opera) med add-ons och extensions? Det hade ju varit betydligt bättre om dessa webbläsare var mycket tydligare ang. cookies, tracking etc.
Jag kan hålla med om att det skulle vara bra om webbläsarna kunde ge tydlig information om de cookies som en webbplats vill lämna eller hämta (utan att överösa användaren med popup-rutor eller liknande). Samtidigt är det väl så att det skulle vara svårt för webbläsaren att med automatik avgöra vad alla cookies används till. Att lagstiftningen idag kräver att webbplatsens innehavare ska informera, beror nog på att det trots allt är han/hon som har bäst möjligheter att ta reda på och beskriva vilka cookies som används och till vad.
PTS-staffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017