FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har våra prylar i CityCloud, och jag är bara nöjd. Det funkar smidigt, supporten är bra och priserna helt helt ok. Eftersom jag själv är tekniker så tycker jag det är jävligt skönt att kunna starta/stoppa/skala maskinerna som jag själv vill och inte vara i händerna på att en supportavdelning ska göra det åt mig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Har satt upp en testserver hos GleSYS och redan lyckats replikera hela sajten (på bara några timmar), och då med nginx/php-fpm istället för apache/php-cgi som vi använder idag. Det enda som saknas är nedladdningsbart material. Känns som att en flytt kommer att gå otroligt smärtfritt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det jag blir lite konfunderad över när det gäller City Cloud är användningen av bandbredd. Som jag förstår det så är det där det skiljer sig mest mellan dem och GleSYS, att man helt enkelt bara betalar för det man använder. Hos GleSYS behöver man köpa en viss mängd. Misstänker att GleSYS blir billigare per GB om man räknar rakt av men om man ändå inte utnyttjar hela mängden så blir ju kostnaden en helt annan. Och hur är det med diskprestandan hos City Cloud? Vet inte riktigt vad de har för hårdvarukonfiguration, men har hört rykten om att de har problem på den biten. GleSYS kör väl genomgående med 15k SAS-diskar om jag inte har helt fel. Majoriteten av vår bandbredd används för att leverera content. T.ex. nedladdningsbara filer eller större bilder. Det känns som att det bästa där hade varit att använda ett CDN, där inte lagringen kostar så mycket. Finns det någon vettig svensk leverantör av Storage/CDN-tjänster? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant diskussion. Lurigt faktiskt att det inte sker mer i Sverige. Anvävndandet av cloud computing ligger relät efter och jag tror vi leverantörer inte gör ett gott nog jobb att förklara och aktivera diskussionen.
Kan börja med att säga att jag tycker du gör helt rätt - oavsett leverantör. Du får helt enkelt en flexibilitet och kostnadsbild som inte går att slå. Men - man skall också vara lite observant när man ger sig in i en cloud computing lösning. Vi har en ett antal kunder med extrema krav på prestanda. Dvs det finns lägen, beroende på situation, där tex en dedikerade databas är bäst - och skalningen av webbservrar och applikationsservrar sker i vår molntjänst. Som exempel har vi sajter med fler än 250 miljoner sidvisningar per månad (där varje sida har massor med tunga databas kopplingar) där dessa kör dedikerat på databas sidan. Bandbreddsbiten har vi försökt göra så enkel som möjlig. Tanken är faktiskt att 95% av alla som använder City Cloud inte alls skall behöva tänka på det. Idag får du 500 GB per server som du har hos oss. Dvs har du tre stycken servrar har du 1,5 TB av datatransfer totalt (varje maskin har minst 100 mbps gränssnitt). Detta kommer höjas den första januari vilket gör att du får ännu mer data inkluderat i varje maskin. Skulle du gå över detta kostar det 50 öre per GB. Något som också uppdateras i början på nästa år - då neråt självklart. Vi jobbar generellt stenhårt på detta med prestanda. Vi släppte som "default" VirtIO för alla Linuxvarianter och dessutom kommer nu om ett par veckor Virtdisk. Var personligen lite smått chockad över hur pass stor förbättringen är med att köra med detta. Både nätverk och disk ligger med detta aktiverat riktigt bra till prestanda mässigt. Windows kör dessa rutiner i beta men kommer även där. Tekniken tillåter alltså din virtuella maskin att komma "närmre" hårdvaran och därmed ökar prestandan. Vi jobbar på ett partnerskap med en CDN leverantör som vi integrerar i City Cloud. Dock inte klart förrän mitten på 2011. Om du är intresserad så skickar jag dig en kod på måndag som du registrerar dig med så fixar jag en bra testperiod för dig - kostnadsfritt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
gammal site=iframe till dedikerat ip på nya siten (eller subdomän med (funkar inte om siten har länkar direkt till domän.com/filnamn.php eller scripts som är beroende av domännamnet i urlen) Extremt lowtech lösning ![]() Den andra är att gamla siten kopplar till NYA serverns mysql databas. Då är all databas trafik i sync även om man har siten på 2 ip'n för de besökare som inte fått den nya ompekningen. Finns fler lösningar men ja. lätt att göra dessa två för deflesta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan ju säga så här. Lagringslösningar för cloud är bra mycket mer avancerat.
Å ena sidan så är driftsäkerheten god, men när det väl strular så kan det va mycket som går ned och det kan va svårt att åtgärda. Dedicerad server eller co-lo är mindre komplicerad, har god driftsäkerhet och är mindre svårt att fixa om något skulle pajja ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Rätt människor med rätt kompetens på rätt plats, så spelar antalet variabler ingen roll. Detsamma kan man säga om det motsatta, och det är mycket därför jag frågar efter era erfarenheter av de svenska bolagen som tillhandahåller dessa tjänster ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Därför jag har tänkt forwarda/maskera gamla maskinerna (kanske helt enkelt som en proxy) så att de pekar till den nya så att även de som pekas till det gamla IP:t kommer att skickas till rätt plats. På så vis behöver det inte finnas två databaser.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
mekwall:
Jag tror snarare Norman syftar på att när ett stort SAN pajar i en stor cloud- lösning så är man riktigt rökt. Du ska inte förvänta dig att din leverantör har köpt två identiska SAN med symmetrisk replikering av data. Har de detta är det jättebra men jag tror inte du ska räkna med det. I alla fall inte när du betalar några korvören per timme.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|