FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är ingen rättighet att begära en högre skattesats, t.ex. 60%! I fallet 35% är det förstås rimligt, men principen är oförändrad. Skattesatsen ska bestämmas i följande ordning:
- Enligt särskilt beslut från Skatteverket, om sådant finns, annars - Enligt skattetabell (vilket är det i särklass vanligaste), annars - Schablonvärde på 30% (aktuellt i princip bara om den lön som ska beskattas avser en sideoverksamhet för en uppdragstagare som saknar F-skattesedel) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej det är ingen rättighet men vilken arbetsgivare nekar en högre skattesats? Jag vet inte någon.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag hade samma problem med min arbetsgivare. Lönen kom från danmark och strulade som fanken i början, hände nga ggr att lönen inte kom alls utan chefen fick ta det från dagskassorna.
Jag ringde skatteverket och berättade att jag ville de skulle dra mer i skatt. Jag fick hem ett papper som jag skrev under och även chefen, sedan var detta fixat. Detta var många år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde exakt.. Men ring skatteverket och fråga! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Pratade med skatteverket och tydligen blir inte min kusin betalningsskyldig till skatteverket.
Hans arbetsgivare drar enligt tabell 35 och kolumn 1 som dom ska gora. Redan nu efter bara 3 manaders arbete far han tillbaka cirka 8.000 SEK och eftersom han kommer taxera 135.000 SEK detta ar far han tillbaka cirka 16.000-18.000 SEK. Nasta ar taxerar han cirka 280.000 SEK. Men tack anda for all hjalp mina vanner! ![]() Doctor.Data |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Told ya! Skattesänkningarna gör mycket mer än man tror.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är väl inte arbetsgivarens skyldighet att agera sparbank åt sina anställda?
Om det visar sig vid årets slut att slutgiltig skatt blir mer eller mindre är ju inget man kan göra åt. Om han dessutom får bonus (Inte så otroligt i hans läge) så påverkar det ju också skatten då den "riktiga" lönen kommer vara högre när året är slut än vad skatten beräknats på. Om han är chef och inte kan leva med detta och inte klarar sig på den lönen borde han söka annat jobb eller sluta klaga och ta det som en man, chef borde han inte vara iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |