FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Givetvis gör man så, men en del av de naturliga inlänkar kommer ha sidans webbplats som ankartext samtidigt som tidigare inlänkar försvinner med det gamla namnet. Resultatet är att man kanske tappar inlänkar på ett viktigt sökord... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Google gillar nytt content på gammal domän.
Det är betydligt enklare ur seo-synpunkt att lägga upp en ny webbsida på en gammal domän, än att lägga upp en ny webbsida på en nya domän. Framför allt så kan man vara mer aggressiv med inlänkar om man har en gammal domän. Det här vet jag av egen erfarenhet och det är den gängse uppfattningen bland de flesta som arbetar med seo. Vad Google använder sig av för att bedöma en sidas ålder är jag dock inte lika säker på. En del säger att Google kollar whoisén. Själv tror jag att klockan börjar ticka från den dagen då Google upptäcker och indexerar domänen för första gången. Med andra ord så hjälper inte en tio år gammal domän om Google upptäckte den för första gången i förrgår. För att svara på den ursprungliga frågeställningen så ska teoretiskt allt följa med (även åldersfaktorn) om man gör en 301. Om det sen fungerar så i praktiken vågar jag inte svara på. Jag har själv aldrig flyttat en viktig webbsida till nya domän. Men jag har flera gånger läst om andra som har gjort det och i samtliga fall så har det gått bra (med högst temporära fall i serpsen). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Så om du har en domän som aldrig tidigare blivit krypt så skulle Google ge fördel till att domänen registrerades 5år tidigare men att den aldrig använts? Varför?
Citat:
Citat:
![]() Whois används nog främst för att upptäcka kapade domäner eller utgånga domäner för att förhindra att den nya ägaren kan glida på det som fanns där innan. Alla inlänkar Google hittar dateras, och om registreringsdatumet för domänen är nyare än det, så kommer inte Google att ta hänsyn till de gamla inlänkar. Det finns vissa undantag för detta vad jag sett:
Jag har sett diverse SEO-experter som snappar .se domäner för välkända svenska sidor. Museum, skolor eller andra webbplatser som har en tendens att få bra med inlänkar från kommuner och andra high-trust sidor... Tyvärr förstår inte Google vad som hänt i dessa fallen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|