Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur stor roll har sidans ålder?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-05, 22:34 #11
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag är inte säker och vet inte om jag håller med riktigt. Min känsla säger mig att Google kollar mer på "creation date" och "transfer date" hos domäner än innehållet som är kopplat till dem när det gäller att bestämma åldern.
Om vi håller oss till Google, så har de inte tillgång till creation date på alla domäner. Att således hantera olika toppdomäner så olika tror jag inte på.

Citat:
Om det är webbplatsens ålder som har betydelse så borde väl åldern nollställas vid varje större designbyte?
Nej! Det är fortfarande samma webbplats. Du kan se det som att webbplatsens start är när Google först finner innehåll där. Dock har förmodligen "creation date" en betydelse här eftersom det är svårt att göra snapback på internationella tld:s och behålla den trust och PR som blivit uppbygd.

Citat:
I ditt fall med en utbyggd sajt om hundar i allmänhet skulle det vara bäst att "redirecta" Rottweiler.se till avdelningen om Rottweilers på den nya sajten för att få den avdelningen att ranka bra på relevanta sökord.
Givetvis gör man så, men en del av de naturliga inlänkar kommer ha sidans webbplats som ankartext samtidigt som tidigare inlänkar försvinner med det gamla namnet. Resultatet är att man kanske tappar inlänkar på ett viktigt sökord...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-06, 02:35 #12
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Om vi håller oss till Google, så har de inte tillgång till creation date på alla domäner. Att således hantera olika toppdomäner så olika tror jag inte på.
Det är sant, då är den möjligheten så gott som borta. För jag tror precis som du att Google inte vill behandla olika tld:er så annorlunda på den här punkten.

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Nej! Det är fortfarande samma webbplats. Du kan se det som att webbplatsens start är när Google först finner innehåll där. Dock har förmodligen "creation date" en betydelse här eftersom det är svårt att göra snapback på internationella tld:s och behålla den trust och PR som blivit uppbygd.
De har ju som sagt alltid ett första indexeringsdatum att se tillbaka på, vilket borde ge en ganska bra fingervisning om en domäns riktiga ålder (=då den började användas). Problemet är väl i så fall med sajter/domäner som startade innan Google själva, men 10 eller 15 år kanske inte har så stor betydelse. De är ju gamla vilket som...
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 01:38 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Google gillar nytt content på gammal domän.

Det är betydligt enklare ur seo-synpunkt att lägga upp en ny webbsida på en gammal domän, än att lägga upp en ny webbsida på en nya domän. Framför allt så kan man vara mer aggressiv med inlänkar om man har en gammal domän. Det här vet jag av egen erfarenhet och det är den gängse uppfattningen bland de flesta som arbetar med seo.

Vad Google använder sig av för att bedöma en sidas ålder är jag dock inte lika säker på. En del säger att Google kollar whoisén. Själv tror jag att klockan börjar ticka från den dagen då Google upptäcker och indexerar domänen för första gången. Med andra ord så hjälper inte en tio år gammal domän om Google upptäckte den för första gången i förrgår.

För att svara på den ursprungliga frågeställningen så ska teoretiskt allt följa med (även åldersfaktorn) om man gör en 301. Om det sen fungerar så i praktiken vågar jag inte svara på. Jag har själv aldrig flyttat en viktig webbsida till nya domän. Men jag har flera gånger läst om andra som har gjort det och i samtliga fall så har det gått bra (med högst temporära fall i serpsen).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 10:17 #14
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Google gillar nytt content på gammal domän.
Så om du har en domän som aldrig tidigare blivit krypt så skulle Google ge fördel till att domänen registrerades 5år tidigare men att den aldrig använts? Varför?

Citat:
Det är betydligt enklare ur seo-synpunkt att lägga upp en ny webbsida på en gammal domän, än att lägga upp en ny webbsida på en nya domän.
Jag håller bara med om detta om där under tiden funnits något innehåll på domänen. De slipper således en del filter som en ny domän(webbplats) utses för.

Citat:
Vad Google använder sig av för att bedöma en sidas ålder är jag dock inte lika säker på. En del säger att Google kollar whoisén. Själv tror jag att klockan börjar ticka från den dagen då Google upptäcker och indexerar domänen för första gången. Med andra ord så hjälper inte en tio år gammal domän om Google upptäckte den för första gången i förrgår.
Här sitter jag och tror att du inte tycker som jag och så skriver du det så långt in i inlägget

Whois används nog främst för att upptäcka kapade domäner eller utgånga domäner för att förhindra att den nya ägaren kan glida på det som fanns där innan. Alla inlänkar Google hittar dateras, och om registreringsdatumet för domänen är nyare än det, så kommer inte Google att ta hänsyn till de gamla inlänkar.

Det finns vissa undantag för detta vad jag sett:
  • Om innehållet på domänen blir "exakt" detsamma som var där innan så kan Google se förbi att domänen är nyregistrerad. Detta för att inte straffa de som glömmer förnya sin domän.
  • Om Google inte har tillgång till whois-informationen, så som för den svenska tld .se.

Jag har sett diverse SEO-experter som snappar .se domäner för välkända svenska sidor. Museum, skolor eller andra webbplatser som har en tendens att få bra med inlänkar från kommuner och andra high-trust sidor... Tyvärr förstår inte Google vad som hänt i dessa fallen.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017