Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lendo smörjer sig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-05, 17:23 #11
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Bara ett inlägg till!

~12 EPC på Lendo hos TD förra månaden, iofs lägger jag inte mycket trafik åt det hållet. 3.50% blir sales.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 21:15 #12
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Medlem

Hur kollar man 1 månads EPC på TD. Man kan bara få ut 1 veckas.

Och där står det 1 veckas EPC: 423 kr.

Är det något att hänga i granen?
addiction1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-07, 00:24 #13
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
Hur kollar man 1 månads EPC på TD. Man kan bara få ut 1 veckas.

Och där står det 1 veckas EPC: 423 kr.

Är det något att hänga i granen?
Ja om du drar in 423 kronor per klick (per besökare via dina sidor) så stämmer det.
Och om så är fallet bör du kontakta Guiness Rekordbok
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-07, 00:34 #14
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Paginas Jakobsson Visa inlägg
Ja om du drar in 423 kronor per klick (per besökare via dina sidor) så stämmer det.
Och om så är fallet bör du kontakta Guiness Rekordbok
Ligger på ca 4000-5000 unika besökare per dag, och ca 250 unika besökare på mina affiliatelänkar per dag. Så 105 000 SEK per dag stämmer inte. Var kan man kolla korrekta EPC-siffror, något måste ha blivit helt galet iaf.

EPC jag fick fram var för ett enskilt program.

Senast redigerad av addiction1 den 2010-03-07 klockan 00:36
Oläst 2010-03-07, 14:24 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
Ligger på ca 4000-5000 unika besökare per dag, och ca 250 unika besökare på mina affiliatelänkar per dag. Så 105 000 SEK per dag stämmer inte. Var kan man kolla korrekta EPC-siffror, något måste ha blivit helt galet iaf.

EPC jag fick fram var för ett enskilt program.
Jag var lite snabb att raljera. Hos TD betyder EPC Earnings per 100 clicks. Dvs, om du har ett EPC på 500 kr hos dem innebär det att du har tjänat 5 kr för varje klick på din annonsörs länk. Och betalar annonsören 50 kr/lead/sale så har var 10:e besökare - via länkarna på dina sidor - genererat en sale eller en lead.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-07, 16:34 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Jag var lite snabb att raljera. Hos TD betyder EPC Earnings per 100 clicks. Dvs, om du har ett EPC på 500 kr hos dem innebär det att du har tjänat 5 kr för varje klick på din annonsörs länk. Och betalar annonsören 50 kr/lead/sale så har var 10:e besökare - via länkarna på dina sidor - genererat en sale eller en lead.
Okej, tackar för genomgången
Oläst 2012-01-10, 13:52 #17
Princess Le Princess Le är inte uppkopplad
Medlem

Princess Le Princess Le är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Har nämnt Lendos tvivelaktiga metoder i en tråd där en annan annonsör har huvudrollen. De har oavbrutet trixat med arvodesmodeller och respektlöst bollat med affiliaters i de snart två år som deras tjänster funnits på marknaden. De matchar låntagare med ett urval långivare och vill att affiliates skickar trafiken. Arvodena har pendlat mellan 50 och 200 kronor per leads i olika nätverk och på olika segmentsnivåer.

Inte sällan har de bytt ersättningsmetod när man väl uppnått det högsta segmentet och därmed har samtliga affiliates fått starta om från det nya minimiarvodet. Vid ett flertal tillfällen har de också dragit undan mattan genom att skicka tillbaka affiliates till det lägsta segmentet med motiveringen att de inte levererar kvalitativ trafik. Bara det argumentet gör mig osäker på om ledningens totala antal kromosomer är jämnt delbara med 46. Få är väl de affilates som har möjlighet att ta fram levnadsprofiler på sajtbesökarna innan de fyller i en ansökan!

Med den senaste ersättnings-innovationen överträffar dem sig dock själva. Från att ha erbjudit 180 kr per lead (högsta segmentet) så ändrar de spelreglerna under pågående arvodesmånad och erbjuder 250 kr per sale i TDs nätverk.

Jag håller på att plocka bort deras annonser men det tar sin tid så därför registreras det fortfarande leads. Även cookien från tidigare besök gör sitt. Antalet leads är nu uppe i 48 och av dessa har - hör och häpna - 2 övergått till sale. Det ger mig 500 kronor mot de 48 x180 = 8,640 kr det skulle blivit om de fullföljt avtalet som jag baserade min marknadsföring (utrymme, Adwords etc.) på. Och detta på tre + dagar.

Observera att dessa 48 ansökningar uppfyller de grundvillkor som Lendo satt upp för att vara behörig att söka lån. Siffrorna talar för sig själva. Lendo och deras samarbetspartners plockar inte guldkorn de utvinner diamanter från trafiken vi skickar till dem. Alltså helt på vår bekostnad eftersom vi inte sällan har direkta utlägg för att locka presumtiva kunder till deras målsida via Adwords etc. Det är uppenbart att de publicerade grundvillkoren inte på långa vägar är i närheten av de verkliga krav som de ställer för att bevilja ett lån. För det kan väl inte vara så att det går så dåligt för Lendo att de även tvingas trixa med trackingen nu?

I vilket fall som helst måste Lendos siffror vara sämst i branschen, inte bara i Sverige utan i hela världen. Jag har då aldrig varit i närheten av något liknande. Lendo är inte ensamma om att erbjuda ersättning för sale men det finns ingen som uppvisar så dåliga - i de närmaste obefintliga - försäljningssiffror. Och trots konkurrenternas betydligt bättre siffror betalar de mångdubbelt mer. Sevenday 828 kr, Pluslån 2% på lånebelopp, City (när de fanns ) 1000 kr etc.

Ständigt - över en natt och utan varsel utplånar Lendo de förutsättningar som ligger till grund för de företagsekonomiska beslut en enskild affiliate tagit inom ramen för sin verksamhet. Annonsörerna har rätt att ändra sina villkor men det är fult att göra det allt för ofta och i synnerhet under pågende "avtalsperiod" med få dagars varsel.

Fy skäms och schas, Lendo.

Finns det någon (som inte arbetar på Lendo) som har ljusare erfarenheter av denna svarte Petter bland annonsörer? Dela med er av erfarenheterna.
Jag lyfter denna gamla tråden för att se hur det ter sig idag.
De senaste 4-5 månaderna har Lendos spårning utan förklaring "slutat fungera" för sales. Leadsen reggas dock om korrekt vet jag dock inte. Efter lååååång eftersökning (2 månader?) hittades felet och spårningen fungerade igen.
Affiliates fick en "genomsnittlig summa"=för bortfallna sales. Efter några dagar slutade salesen registreras igen. Detta upptäcktes dock inte av någon förrän en affiliate påtalade problemet en 10 dagar senare. Lendos ansvarige är på semester så problemet går inte att lösa då felet tydligen ligger hos dem.
Ännu en gång kommer ersättningen att ges som en "genomsnittlig summa" för även denna månad.
Jag har läst lite i de gamla Lendotrådarna och ser att det misstänks ha fifflats en del tidigare. Min undran är hur ofta har det EGENTLIGEN fungerat då det finns flera månader hos mig under åren som det ibland inte registrerats några sale när det andra månaden kan komma flera per dag. Vet att jag påtalat detta för länge sedan men då tyckte inte TD att det verkade konstigt (utan att kolla upp det grundligare)
Tradedoubler själva har inte heller nu koll på när och om spårningen fungerar om inte någon affiliate påpekar det så ett tips=Håll daglig koll på din Lendo-statistik.
Det finns snart inget program hos TD som fungerar felfritt. Gaaahhh...
Princess Le är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 18:07 #18
Revinc Revinc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Revinc Revinc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Princess Le Visa inlägg
Vet att jag påtalat detta för länge sedan men då tyckte inte TD att det verkade konstigt (utan att kolla upp det grundligare)
Tradedoubler själva har inte heller nu koll på när och om spårningen fungerar om inte någon affiliate påpekar det så ett tips=Håll daglig koll på din Lendo-statistik.
Det finns snart inget program hos TD som fungerar felfritt. Gaaahhh...
Detta är med ganska stor sannolikhet satt i system av Lendo.
Ofta går spårningen ner under perioder som kan anses vara extra aktiva då fler lån tas/ges.

Givetvis vinner dom i detta läge på att betala kompensation från tidigare månaders snitt, som då är lägre än under populära/extra aktiva låne-perioder (högtider för blancolån-branchen m.a.o).

TradeDoubler har tyvärr varken vilja eller kompetens att förbättra spårningsproblem hos annonsörer (med t.ex auto-bevakning, larm när mönster avviker i statistik, osv).

Dessa problem har påtalats för TradeDoubler upprepade ggr under flera år (sedan runt år 2006 då det började bli återkommande problem med spårningsfel) men TD har som sagt bara tagit till sig informationen, lovat förbättring men alltid struntat i att göra något åt det.

Detta är mer eller mindre fakta, och även om TD självklart skulle dementera detta, så är det tomma ord. Dom har aldrig gjort ett skit åt det, och verkar faktiskt inte ha några planer på att göra något åt det heller. Trist, men sant...

Senast redigerad av Revinc den 2012-01-10 klockan 18:10
Revinc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 18:34 #19
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Om nu Lendo gör på detta sätt, och TD inte gör något åt det, välj en annan låneaktör! Finns ingen anledning att ni ska marknadsföra någon som inte uppskattar er trafik.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 20:55 #20
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Tragiskt. Hur ofta ändrar man spårningen så att det kan fela?

Inte konstigt grisarna går 19 miljoner i vinst när man blåser affiliates.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017