FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Se http://www.bfn.se/redovisning/REK/bfn-r11.aspx avsnittet Skatte- och avgiftsskulder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
usch vad krångligt det känns. Jag tror revisorn får lösa den här delen iallafall.
Jag betalar preliminärskatten från firmans konto även i fortsättningen, så fixar han till det i efterhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Aha, förstod att det var något lurt under detta varför du inte förstod. :-)
Helt rätt räknar du in momsen i prelimnärskatten ja då hamnar du i helt annat läge, och då lär du bokföra det i företaget mot lite olika konton. Även här har jag fått lära mig att sära på detta. Moms är en sak, sedan är preliminärskatten en helt annan sak. Genom moms aldrig är "dina" pengar utan är något företaget lär bokföra så ska det ju helt klart in i bokföringen löpande på dina intäkter och kostnader. Medan preliminärskatten är som några andra också nämnt tidigare något som du som privatperson måste betala på det du tjänat genom firman (dina skatter och avgifter på vinsten i företaget). Exakt hur du löser det är ju upp till dig. Men mitt tips är fortfarande bokför preliminärskattebetalningen som eget uttag från firman och du vill använda pengar därifrån. SEdan bokför du momsen som du ska göra enligt bokföringslagen. Tycker inte du ska blanda ihop detta för tänka alltid att moms är inga pengar du eller firman "äger", utan man bra är mellanhand när det gäller dessa pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jo alltså, momsen bokförs ju. Det är inga konstigheter alls.
Det konstiga är ju i bokföringen att momsen bokförs som en skuld till skattemyndigheten, trots att jag har betalat hela eller delar av den skulden genom mina preliminärskatteinbetalningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Momsen bokförs på momskonto på ena sidan och kassa/bank på andra sidan. Hur gör man om man ska bokföra det som en skuld? Lägger till även skuldkonto på ena sidan och eget kapital på andra sidan?
När man gör betalning till skattekontot, hur vet man hur stor del av betalningen som är betalning av skuld och hur stor del som är eget uttag? Om man nu ska bokföra momsen som skuld till Skatteverket så borde väl detsamma gälla för egenavgifterna? Och då blev det genast ännu krångligare. Enda anledningen att bokföra skuld till Skatteverket är väl för att få koll på likviditeten, men det har man ändå koll på genom att man vet hur mycket man betalar i preliminärskatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det här är ju en händelse som inte påverkar några resultatkonton utan bara balanskontot. Du har flyttat pengar från bankkontot till skattekontot. Du har egentligen inte betalt någon skatt.
Momsredovisningen har inget med din preliminärskatt att göra. Preliminärskatten påverkar bara balansen och vad du slutligen ska betala avgörs i samband med bokslutet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu Senast redigerad av jonny den 2009-12-16 klockan 17:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Björn, jag menar naturligtvis att momsen bokförs på ett eget konto i bokföringen.
Jonny, det är ju min kontobalans jag vill få koll på. Eftersom jag sakta smugit från nästan ingen verksamhet, och därför inte brytt mig så mycket. Det har skjutits pengar fram och tillbaka mellan företagskontot och mitt privata och justerats vid årsbokslutet. Nu har jag ökat verksamheten och börjat bokföra ordentligt istället för att samla på kvitton. Därför vill jag försöka se till att saldot på företagskontot stämmer, även om det är helt oviktigt skattemässigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När man betala in en PRELIMINÄR skattesumma till skatteverket så blir det tvärtom, man får en skattefodran på skatteverket. Det är först när man får det slitliga skattebeskedet som den verkluiga skatten är fastställd och då ska man boka om den del av den preliminära skatten man betalat i FÖRSKOTT till slutlig skatt. Har man betalat mer preliminärskatt än den slutliga skatten så har man fortfarande en FODRAN på skatteverket, men har man betalat för lite så har man en SKATTESKULD. Att betala PRELIMINÄRSKATT är detsamma som att betala något i FÖRSKOTT. Förutbetalda kostnader, fast man kan boka det mot sitt skattekonto. Jonny är den enda som har beskrivit korrekt vad som händer, att betala in pengar till skattekontot är ENBART en fråga för balansräkningen, dvs man flyttar pengar från bankkontot, eller från kontanter (klass 1-konton) och sätter in pengarna på kontot för skattefodringar (konto 1640, dvs ett annat klass 1-konto). Skattekontot har kononr 1630 som kan använda som avstämningskonto, dvs när man får kontobeskedet från skatteverket så kan man flytta pengarna från konto 1640 till 1630. Momsfodran är konto 1650. Betalar den enskilde näringsidkaren direkt från sitt privata konto så kan man plocka pengarna från konto 2010 (eget kapital delägare 1) eller underkonto 2012 (avräkningskonto skatter och avgifter). Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-17 klockan 20:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men ska skatten bokföras på något sätt överhuvudtaget i enskild firma? Vid EF betalar man väl skatten som privatperson. Det enda jag har hört om det tidigare är att insättning på skattekontot räkas som eget uttag.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|