Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Preliminär skatteinbetalning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-16, 11:03 #11
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Alltså, preliminärskatten består ju av en kombination av moms, egenavgifter och skatt.
Moms och egenavgifter är det väl absolut firman som ska betala?
Moms och arbetsavgifter ska bokföras i firman. De privata skatteskulderna är däremot privata skulder och ska därmed inte bokföras. Om du betalar privata skatteskulder med firmans pengar ska detta bokföras som eget uttag.

Se http://www.bfn.se/redovisning/REK/bfn-r11.aspx avsnittet Skatte- och avgiftsskulder.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 11:09 #12
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

usch vad krångligt det känns. Jag tror revisorn får lösa den här delen iallafall.
Jag betalar preliminärskatten från firmans konto även i fortsättningen, så fixar han till det i efterhand.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 13:06 #13
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Aha, förstod att det var något lurt under detta varför du inte förstod. :-)
Helt rätt räknar du in momsen i prelimnärskatten ja då hamnar du i helt annat läge, och då lär du bokföra det i företaget mot lite olika konton.

Även här har jag fått lära mig att sära på detta. Moms är en sak, sedan är preliminärskatten en helt annan sak.

Genom moms aldrig är "dina" pengar utan är något företaget lär bokföra så ska det ju helt klart in i bokföringen löpande på dina intäkter och kostnader. Medan preliminärskatten är som några andra också nämnt tidigare något som du som privatperson måste betala på det du tjänat genom firman (dina skatter och avgifter på vinsten i företaget).

Exakt hur du löser det är ju upp till dig.
Men mitt tips är fortfarande bokför preliminärskattebetalningen som eget uttag från firman och du vill använda pengar därifrån. SEdan bokför du momsen som du ska göra enligt bokföringslagen. Tycker inte du ska blanda ihop detta för tänka alltid att moms är inga pengar du eller firman "äger", utan man bra är mellanhand när det gäller dessa pengar.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 13:36 #14
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Jo alltså, momsen bokförs ju. Det är inga konstigheter alls.
Det konstiga är ju i bokföringen att momsen bokförs som en skuld till skattemyndigheten, trots att jag har betalat hela eller delar av den skulden genom mina preliminärskatteinbetalningar.
Oläst 2009-12-16, 17:08 #15
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Mycket flitig postare

Momsen bokförs på momskonto på ena sidan och kassa/bank på andra sidan. Hur gör man om man ska bokföra det som en skuld? Lägger till även skuldkonto på ena sidan och eget kapital på andra sidan?

När man gör betalning till skattekontot, hur vet man hur stor del av betalningen som är betalning av skuld och hur stor del som är eget uttag?

Om man nu ska bokföra momsen som skuld till Skatteverket så borde väl detsamma gälla för egenavgifterna? Och då blev det genast ännu krångligare.

Enda anledningen att bokföra skuld till Skatteverket är väl för att få koll på likviditeten, men det har man ändå koll på genom att man vet hur mycket man betalar i preliminärskatt.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 17:40 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det här är ju en händelse som inte påverkar några resultatkonton utan bara balanskontot. Du har flyttat pengar från bankkontot till skattekontot. Du har egentligen inte betalt någon skatt.

Momsredovisningen har inget med din preliminärskatt att göra. Preliminärskatten påverkar bara balansen och vad du slutligen ska betala avgörs i samband med bokslutet.

Senast redigerad av jonny den 2009-12-16 klockan 17:42
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 07:50 #17
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Björn, jag menar naturligtvis att momsen bokförs på ett eget konto i bokföringen.

Jonny, det är ju min kontobalans jag vill få koll på. Eftersom jag sakta smugit från nästan ingen verksamhet, och därför inte brytt mig så mycket. Det har skjutits pengar fram och tillbaka mellan företagskontot och mitt privata och justerats vid årsbokslutet. Nu har jag ökat verksamheten och börjat bokföra ordentligt istället för att samla på kvitton. Därför vill jag försöka se till att saldot på företagskontot stämmer, även om det är helt oviktigt skattemässigt.
Oläst 2009-12-17, 10:11 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Björn, jag menar naturligtvis att momsen bokförs på ett eget konto i bokföringen.
Egentligen riktade jag mig till dem som säger att man ska bokföra skuld till Skatteverket i enskild firma. Jag säger inte att det är fel, men jag är ganska frågande.
Oläst 2009-12-17, 20:33 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
När du får beslut om hur mycket du ska betala under året så lägger du upp hela summa som skatteskuld och sen bokar du bort det allt eftersom du betalar.
Stopp och belägg.....

När man betala in en PRELIMINÄR skattesumma till skatteverket så blir det tvärtom, man får en skattefodran på skatteverket.

Det är först när man får det slitliga skattebeskedet som den verkluiga skatten är fastställd och då ska man boka om den del av den preliminära skatten man betalat i FÖRSKOTT till slutlig skatt. Har man betalat mer preliminärskatt än den slutliga skatten så har man fortfarande en FODRAN på skatteverket, men har man betalat för lite så har man en SKATTESKULD.

Att betala PRELIMINÄRSKATT är detsamma som att betala något i FÖRSKOTT. Förutbetalda kostnader, fast man kan boka det mot sitt skattekonto.

Jonny är den enda som har beskrivit korrekt vad som händer, att betala in pengar till skattekontot är ENBART en fråga för balansräkningen, dvs man flyttar pengar från bankkontot, eller från kontanter (klass 1-konton) och sätter in pengarna på kontot för skattefodringar (konto 1640, dvs ett annat klass 1-konto).

Skattekontot har kononr 1630 som kan använda som avstämningskonto, dvs när man får kontobeskedet från skatteverket så kan man flytta pengarna från konto 1640 till 1630.

Momsfodran är konto 1650.

Betalar den enskilde näringsidkaren direkt från sitt privata konto så kan man plocka pengarna från konto 2010 (eget kapital delägare 1) eller underkonto 2012 (avräkningskonto skatter och avgifter).

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-17 klockan 20:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 20:45 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Förutbetalda kostnader, fast man kan boka det mot sitt skattekonto.
Men ska skatten bokföras på något sätt överhuvudtaget i enskild firma? Vid EF betalar man väl skatten som privatperson. Det enda jag har hört om det tidigare är att insättning på skattekontot räkas som eget uttag.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017