FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Svenska affiliatenätverk borde snegla på sina amerikanska motsvarigheter. Vad jag märkt är det t.ex. få/inga som är villiga att betala ut veckovis, oavsett volym. Här i Sverige verkar man tycka att affiliatenätet måste få betalt för att affiliaten ska få betalt, vilket är lite vridet. En del av affiliatenätets jobb är ju att screena advertisers och ta på sig ansvaret för utbetalningar, annars kan man ju som affiliate lika gärna gå direkt till advertisern.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag tror nog att de flesta nätverken betalar ut provision veckovis eller liknande. Däremot gör man det enbart till partners som omsätter tillräckligt mycket iom det är kopplat kostnader till varje utbetalning. zanox betalar löpande ut tre gånger varje månad till våra största partners om de så önskar. Något man bör beakta gällande provisioner och utbetalningar är att olika annonsörer tar olika lång tid för att bekräfta transaktioner. Detta kan bero på en mängd olika faktorer men jag tror att de flesta annonsörer förstår vikten av att ha så korta betalningstider som möjligt då det bästa sättet att få ett fungerande affiliateprogram är att ha glada och nöjda publishers. Min personliga erfarenhet från amerikanska nätverk är inte att de frontar pengar från annonsörer. De är möjligtvis bättre på att få pre-payment från sina kunder vilket kortar ledtiderna. Detta är något som alla förstår är viktigt och det är något som vi försöker att ha på våra kunder. Publishers liksom alla andra gillar inte att ligga ute med pengar onödigt länge. Det enda vi och andra nätverk kan göra är att påtala vikten av att ha pre-payment och visa de fördelar det innebär att ens publishers snabbt får betalt efter varje konvertering. Tveka inte att kontakta oss om ni har några frågor gällande detta. Vänliga hälsningar Per Johansson Head of Sales Operations Scandinavia |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Fick ett mail för ett bra tag sen (kommer inte ihåg vad företaget hette) som påstod att de betalade ut provisionen i förväg till publishern och att man sedan jobbade av klick/sales i efterhand. Till slut kommer det väl leda till att man måste kräva något sånt. Ett annat förslag, är att affiliateföretagen borde bli bättre på att utnyttja högtider och storhelger i marknadsföringen. Jag är med i fem välbekanta nätverk just nu, och inget av dem verkar ha uppmärksammat att det är Alla hjärtans dag om några veckor, som är en stor kommersiell högtid. Sånt hade jag önskat bättring på. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|