Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning! Nytt bluffbolag (Princita)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-11, 18:51 #11
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av insats Visa inlägg
Ett nytt domänsäljarbolag är i farten. Dom hette Princita. Troligtvis samma personer bakom som lurade min käre far att köpa upp com/net/org domäner för två år sedan som sedan pekades om till porrsidor när han vägrade betala den överprisade fakturan.

Precis som tidigare ringer dom och hävdar att dom fått in en order från ett "oseriöst" bolag som vill köpa ditt befintliga domännamn med andra avslut (alltså .com/.net/.info osv). Dom hävdar att om du lägger en beställning själv via dom på dessa domännamnen så kan dom låta dig gå före och hinna lägga beslag på domänerna.

Om man beställer så skickar dom en faktura på en tioårsperiod för domännamnen och tar dessutom överpris på domännamnen.
Du behöver inte ens beställa, de skickar fakturan ändå ....

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 19:24 #12
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Man är för godtrogen alltså. Jag blir lika förbluffad varje gång över volymen människor som ändå kan tänka sig lägga tid på att bluffa till sig stålar. Frågan är vad som är värre - bluffa om domäner eller råna en bank. Om man rånar en bank är de i alla fall ärliga med vad intentionen är. :-)
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 15:23 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
killen är inblandad i Colvento IT/Domäncentralen med.
Jag kan informera att Princita KB/Bytdoman.com(hotdomän) inte bara har kopplingar till Colvento IT/domancentralen.se (hotdomän), utan också till Westpoint Solutions AB (som använt sig av både domancentralen.se och bytdoman.com som hotdomän). Innan dess hette dom System Solution SWE, som i sin tur hade kopplingar till TerraPro Scandinavia och innan/samtidigt fanns kopplingar till företag och tjänster som:

IT-verket
Domänregistreringar Sellnet Group
Domänregistreringar Europa
Domänregistreringar Norden
Domänregistreringar Europe
Domängruppen (FRF Försäljning AB/Internova Strategi AB)
Registreringsbolaget Europa HB
Internetregistreringar Norden HB
IT Registreringar Sverige HB
mfl mfl

Brevid denna typ av domänscam, så har ovan bolag starka kopplingar till följande bolag som sysslar med samma upplägg inom Patent/namnskydd enligt "vi har en rysk kund som vill registrera ert företagsnamn.." för en tiotusing per styck:

Patent & Trademark Services Europe AB
Matchex IBC AB (Matchex Varumärken & Patentskydd)
Brand & Patent Counseling AB (BPC)
Brandon Patent & Trademark Solutions LTD

Utöver det finns det kopplingar till olika Nej/Nix register (slipp telefonförsäljare) och IT-verket/Sellnet i sin tur registrerade allt genom Interdomain Solutions LLC och en nyckelperson startade förra året en rad "medlemsorganisationer" som "Bostadsägarnas Medlemsorganisation", som fick lite skriverier i media.
Mer finns att läsa här:
http://www.google.se/search?hl=sv&rl...Acint.se&meta=
http://www.google.se/search?hl=sv&rl...S%C3%B6k&meta=

Gemensamt för flera av aktörerna ovan är också att de direkt när de fångat någon på kroken, så överlåts deras fodran till "AP Factoring AB" som är den part som fakturerar slutkunden - och vid kundfrågor till AP Factoring så svarar dom i stil med "vi vet inte vi har bara köpt den här fakturan, har du något att invända så får du vända dig till Princita/Colvento/Westpoint Solutions" ..eller i vilken ulvform de nu närmat sig offret.

Jag noterade att Princita´s hemsida inte längre fungerar och http://www.iis.se/kundtjanst/oseriosa-metoder/

De kommer i vågor och när det hettar till i Sverige så drar de vidare till andra länder (jag vet med säkerhet att de opererat i 7 länder till)

Senast redigerad av Internet Sweden den 2009-09-13 klockan 15:28 Anledning: missade lite, syftningsfel
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 16:58 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Kan inte IIS agera juridiskt mot dessa företag/personer så de får näringsförbud i alla fall, det borde väl begränsa deras handlingsfrihet något?

Denna typ av företag gör att företagande i stort får dåligt rykte. Vidare förstör det möjligheter för de seriösa telefonförsäljare som verkligen försöker göra ett bra jobb.

Denna typ av företag har ju satt i system att ta bra betalt utan att tillföra ett nickel av värde till kunden, om inte kunden ser detta som rent underhållning förstås.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 17:01
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-14, 09:48 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Kan inte IIS agera juridiskt mot dessa företag/personer så de får näringsförbud i alla fall, det borde väl begränsa deras handlingsfrihet något?

Denna typ av företag gör att företagande i stort får dåligt rykte. Vidare förstör det möjligheter för de seriösa telefonförsäljare som verkligen försöker göra ett bra jobb.

Denna typ av företag har ju satt i system att ta bra betalt utan att tillföra ett nickel av värde till kunden, om inte kunden ser detta som rent underhållning förstås.
@ConnyWesth - Jag tror att vi alla kan gissa oss till att det finns flera anledningar till att vare sig Svensk Handel eller EBM mfl inte agerat på det sätt du beskriver.

Problemen är att bolagen för det första endast är verksamma ett år innan de skrivs över på personer som fungerar som målvakt. (Detta trots att de tar betalt för domänerna i 10 år)

Men även under tiden verksamheterna är verksamma, så drivs verksamheterna/bolagen ofta genom bulvaner för de riktiga bakgrundsfigurerna.

Sen är det ytterligare problem med att säkerställa vad som faktiskt skett - vilket lurat offer har spelat in samtalet med säljaren för att bevisa att han/hon inte gjort den påstådda beställningen eller vad som faktiskt sagts i samtalet.

Vidare är är det vanligaste att man kontaktar just innehavare av .se-domäner för att sälja in alternativa domäner under andra TLDer. Alernativt sälja in deras domän med prefix, suffix eller bindestreck på lämpligt ställe.

Svensk Handels talesman har vid en rad intervjuer hänvisat till att det är företagets ansvar att vara noga med vilka avtal man ingår och inte, men problemet i flera fall (åtminstånde enligt påståenden) är att trots att man avböjt erbjudandet så påstås man ha gjort beställningen - om det handlar om manipulerade ljudfiler eller liknande har jag ingen uppfattning om.

Information om detta fenomen är något som jag tror man når bäst resultat med och .SE har tagit fram http://www.iis.se/docs/TveksammaMetoder-webb.pdf sedan tidigare och det är bara att se till att den sprids vidare.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 13:08 #16
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Jag tycker att det är riktigt tråkigt att det finns såna här företag men det får man lära sig att leva med. Vet ni hur de väljer ut vilka de ska ringa till? Satsar de på domäner de tror har ett högt värde eller? Det finns ju "ett antal" domäner att välja mellan

Och en liten komisk grej; De är mästare på sökmotoroptimering enligt dem själva. Ja det stämmer ju, de har ju verkligen fått sig själva att synas i Google, dock kanske inte på de bästa sättet? ^^
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 14:13 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Generellt sett så brukar de kontakta en bransch åt gången (exempelvis "hotell" eller "researrangörer" osv). Det kan man se när det på en vecka kan vara ett 20-tal drabbade kunder inom samma bransch.

Du har för vana att presentera sig som leverantörer av Webbhotell, IP-telefoni, SW, SEO mm, men det är naturligtvis bara en fasad i ett försök att få mer trovärdighet hos de lurade kunderna.
http://www.google.com/search?sourcei...princita.se%2F

Annars brukar de sälja på mellan 8-10 alternativa TLDer (.com, .net, .org, .biz, .info, .mobi, .eu, .nu, .name) sen förekommer andra ccTLDer som .de, .se, .pl, .at, .ch, .es, .fr, .li mfl.



Princitas metoder skiljer sig inte alls från "Svenska IT Registrets" (som jag beskrivit ganska omfattande, se sidfot).
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 19:38 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Denna typ av företag gör att företagande i stort får dåligt rykte. Vidare förstör det möjligheter för de seriösa telefonförsäljare som verkligen försöker göra ett bra jobb.
Det är också ett tecken på den okunskap och naiva inställning som alltför många fortfarande lider av. Med det menar jag inte att de får skylla sig själva. Man bör sätta dit de skyldiga hårt men samtidigt också försöka utbilda de som drabbats eller löper risk att drabbas av deras oseriösa verksamhet. Alla har vi varit okunniga en gång i tiden.

Jag anser nog att man bör ta upp sådana här saker i IT-utbildningen i grundskolan och inte bara lära sig söka på Google vilket i princip var det enda av värde som ingick på min tid Det lär säkerligen vara bättre på de flesta håll idag men jag tror fortfarande det är brist på undervisning när det gäller all form av säkerhet / bedrägerier osv. vilket är saker som precis alla som ens använder internet på något sätt har nytta av att kunna.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-12-07 klockan 19:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 21:32 #19
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är också ett tecken på den okunskap och naiva inställning som alltför många fortfarande lider av. Med det menar jag inte att de får skylla sig själva. Man bör sätta dit de skyldiga hårt men samtidigt också försöka utbilda de som drabbats eller löper risk att drabbas av deras oseriösa verksamhet. Alla har vi varit okunniga en gång i tiden.

Jag anser nog att man bör ta upp sådana här saker i IT-utbildningen i grundskolan och inte bara lära sig söka på Google vilket i princip var det enda av värde som ingick på min tid Det lär säkerligen vara bättre på de flesta håll idag men jag tror fortfarande det är brist på undervisning när det gäller all form av säkerhet / bedrägerier osv. vilket är saker som precis alla som ens använder internet på något sätt har nytta av att kunna.
Jag håller med och försöker sprida .SE´s guide "allt vad jag orkar", men det är tråkigt nog inte generationen skolungdom som IDAG drabbas av dessa aktörer, utan deras föräldrar.
Skolverket har dessutom börjat jobba i linje med det du efterfrågar, kolla bla nedan länk:
http://kollakallan.skolverket.se/kal...componentId=16
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 22:58 #20
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Wikipedia for the win
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bluffbolag, domännamn


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017