Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stabila webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-11, 23:00 #11
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Lastbalansering betyder inte automatisk att det ger bra prestanda eller tillgänglighet, dock betyder det att 100% av kunderna dör vid miss eller allvarligt fel i systemet.
Nej, men det har jag aldrig sagt, lastbalansering ger aldrig bättre prestanda än ett konto på en relativt obelastad server. Mitt svar var som var: "Den risken minimerar man om man väljer ett webbhotell som har lastbalansering och som kör olika säkerhetssystem som modsecurity." var på ditt påstående:
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Och risken för avbrott och problem blir det alltid när man blandar stora sidor som drar mycket, alla idioter som inte kan skriva kod, kunder som får sina sidor hackade, kunder som drar på sig lite attacker.
Dvs, om du fyller webbserver för webbserver med ett antal konton så kan en kund dra ner den aktuella servern. Detta händer inte om du kör lastbalanserat, eftersom en kund inte kan dra ner ett stort antal webbservrar och du kan enkelt börja lägga till en server till lastbalanseringen om trenden visar generellt ökad last eftersom tiden går. Du har även mer tid att identifiera kunder som skapar ovanligt hög belastning. Dvs en enda server har snäva belastningsmarginaler jämfört med många servrar tillsammans som kan skapa mer elasticitet och skapa mer utjämning mellan konton som inte knappt har någon belastning mot konton med mycket hög belastning. När det gäller attacker så vet jag inte direkt om du enbart tänker på ddos eller på vanliga sql injections, och pilla ner perl filer osv, men de flesta vanliga attacker kan man häva med tex. modsecurity. När det gäller ddos så vet både du och jag att det inte spelar någon roll hur server backend ser ut för att häva attacker.

Senast redigerad av Danielos den 2012-01-11 klockan 23:11
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-11, 23:18 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Har man pengar, kompetens så kan man få saker bra.

Problemet med svenska webbhotell är att webbhotell konton är billiga, och kompetensen är rätt låg.

Dom köper oftast en färdig lösning med SAN med ingen egen kompetens på rätt nivå och tror allt säljaren säljer in. När väl något strular eller blir överbelastad skiter sig allt och så vet man inte när dom fått en lösning från sin leverantör.

Kommer man bara över en viss nivå av IO belastning på ett SAN blir allt sirap, sedan sitter dom med ett SAN som inte är skalbart eller är modulärt uppgraderingsbart.


Eller när en kund får en attack mot sig och sänker lastbalanseraren där alla kunder är pekat emot.

Visst att en singel server kan lyckas generera några timmar avbrott, men en större komplex miljö när något väl skiter sig helt kan det blir betydligt längre avbrott.

Viktigaste frågorna

- Vad kostar avbrott för leverantören

Sanningen är ju att det är billigare för leverantören med avbrott i regel än fixa än 100% lösning eftersom alla har en force majeure i avtalet och i bästa fall kanske betalar tillbaka kundens månadskostnad efter det varit nere i 3 veckor.

Så visst kan leverantören skriva 100% tillgänglighet i sina avtal, men får man ingen ersättning för dom inte håller avtalet så kan dom lika väl skriva 0% i grunden.

- Vad kostar avbrott för kunden

Det kan vara extremt mycket pengar, men tycker man är rätt korkad om man lägger sin sida på ett webbhotell om man förlorar pengar vid avbrott.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-11, 23:23 #13
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Har man pengar, kompetens så kan man få saker bra.

Problemet med svenska webbhotell är att webbhotell konton är billiga, och kompetensen är rätt låg.
Hehe, där slog du verkligen huvet mitt på spiken håller verkligen med.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Dom köper oftast en färdig lösning med SAN med ingen egen kompetens på rätt nivå och tror allt säljaren säljer in. När väl något strular eller blir överbelastad skiter sig allt och så vet man inte när dom fått en lösning från sin leverantör.

Kommer man bara över en viss nivå av IO belastning på ett SAN blir allt sirap, sedan sitter dom med ett SAN som inte är skalbart eller är modulärt uppgraderingsbart.
Japp, så är det. Man står helt i händerna på sin leverantör.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Eller när en kund får en attack mot sig och sänker lastbalanseraren där alla kunder är pekat emot.
Jo, fast det går att göra en hel del här, köra 2 eller flera lastbalanserare samt inte ha alla sin kunder på samma lastbalanserar-par.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 12:46 #14
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Du menar att endast EgenSajt kör lastbalanserat och har säkerhetssystem?

Om det nu var så att mitt inlägg enligt dig var egenreklam, hur kommer det sig då att det inte ens raderades? Är det inte bättre att du istället anmäler mitt inlägg och låter moderatorer avgöra om det är egenreklam eller inte och i så fall radera inlägget som egenreklam istället för att skapa otrivsel på wn med ditt otrevliga inlägg?
Man behöver förvisso inte varit medlem särskilt länge för att direkt se att signaturen Danielos erbjuder lastbalansering och i flertalet svar påpekar just att det är den magiska lösningen på världens ilandsproblem.

Sen personligen tycker jag nog det är trevligare att stå för sitt ord och påkea sin åsikt än fegt bara klicka på en anmälknapp... Men det är som sagt min personliga åsikt.

För att gå ontopic finns det många lösningar för att få bättre tillgänglighet.
Du väljer själv ordvalet "minimera risken" för lastbalansering, vill nog hellre ändra det till "minskar" för det går att minimera än mer...
Högre kompetens på personalen är en självklar del. Notera att jag inte säger att du, eller andra här på forumet, saknar kompetens utan bara det faktum att hög kompetens löser problem fortare och förebygger enklare.
Bättre redundant hårdvara och infrastruktur är en annan sak. lastbalendering kräver hur du än vänder och vrider på det en stabil hårdvara och infrastruktur.
En avancerad VM-ware miljö är en form av redundans som inte bör kallas för lastbalanserare men ökar tillgängliheten mycket.

Replikerade kluster en annan förhöjande fakor.
Men allt handlar till syvende och sist om vad kunden är beredd att betala.
Jag kan ha kunder som betalar 10 000 per månad för att ha sin sida hostad och andra som tycker 29 koror per månad e för dyrt.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 14:01 #15
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Man behöver förvisso inte varit medlem särskilt länge för att direkt se att signaturen Danielos erbjuder lastbalansering och i flertalet svar påpekar just att det är den magiska lösningen på världens ilandsproblem.
Fast hade jag inte trott att lastbalansering hade varit en överlägsen lösning över singel servrar hade jag inte lagt ner så mycket tid på att utveckla det under så många år, och jag tror att väldigt många inte förstår fördelarna, även de som varit länge på wn, framförallt när man sett hur dåligt det har fungerat på andra webbhotell.

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Sen personligen tycker jag nog det är trevligare att stå för sitt ord och påkea sin åsikt än fegt bara klicka på en anmälknapp... Men det är som sagt min personliga åsikt.
Trevligare för vem? Inte för trådskaparen eller mig, och inlägget skapar OT som irriterar de flesta.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 15:27 #16
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Fast hade jag inte trott att lastbalansering hade varit en överlägsen lösning över singel servrar
Vilka webhotell kör singelservrar på nytt nuförtiden?
Alla kör väl någon form av virtuell lösning som mellanlager?
Att du är övertygad om att lastbalansering är en överlägsen lösning har vi nog förstått.

Håller absolut med om att OT kan vara irriterande, men tror du förstod min poäng om rakryggad ändå?
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 15:43 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Vilka webhotell kör singelservrar på nytt nuförtiden?
Alla kör väl någon form av virtuell lösning som mellanlager?
Inte vad jag vet, förutom oss är det bara Binero 2.0 och CityNetwork som kör balanserat, rätta mig gärna om det är någon mer. Och de flesta har ju negativ erfarenhet hur lastbalanseringen hos vissa fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Att du är övertygad om att lastbalansering är en överlägsen lösning har vi nog förstått.
Jo, men eftersom folk gång på gång glömmer bort fördelarna så kommer ju alltid att fortsätta att argumentera att lastbalansering är lösningen.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 19:48 #18
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Lastbalansering gör väl bara att en seg sida kan dra ner allas prestanda. Se bara på Binero, är det en miljö med skilda servrar sp krävs det ju att det är en sida på ens egna servar som segar annars klarar man sig ju. Sen verkar ju inte prestandan på dessa system inte vara sp bra från början. Alla WH som kör har ju inte direkt imponerande siffror på den där sidan som jämför prestanda. Att egensajt ligger före de andra beror väl mest på att de är mycket mindre än de andra två.
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 20:44 #19
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
Lastbalansering gör väl bara att en seg sida kan dra ner allas prestanda. Se bara på Binero, är det en miljö med skilda servrar sp krävs det ju att det är en sida på ens egna servar som segar annars klarar man sig ju. Sen verkar ju inte prestandan på dessa system inte vara sp bra från början. Alla WH som kör har ju inte direkt imponerande siffror på den där sidan som jämför prestanda. Att egensajt ligger före de andra beror väl mest på att de är mycket mindre än de andra två.
Du har fel uppfattning om lastbalansering. En seg sida ska inte alls kunna dra ned för alla andra utan precis tvärt om. En lastbalanserare kan i och för sig ställas in på många sätt men vanligt är att man cachar statiskt innehåll och även dynamiska sidor men under kort tid. Det gör att i princip alla anrop besvaras snabbare än om de gått direkt till en webbserver.

Jag har under sommaren och hösten gjort tämligen omfattande tester med IIS och dess ARR (som är en form av lastbalanserare) och kunderna som har legat där har fått snabbare sidor än tidigare.

Nu när jag avvecklar den delen av verksamheten så funderar jag faktiskt på att öppet dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper för jag tror att många kommer att förvånas över hur lätt och billigt det är att lastbalansera.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 21:39 #20
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Min personliga åsikt är att delade hostinglösningar aldrig är något att rekommendera på webbhotell. Helt enkelt så får alla webbhotell förr eller senare allvarliga problem med tex en kund som drar för mycket cpu, minne eller helt enkelt via joomla förvandlats till att vara med i ett stort coolt botnet med en massa söta lull lull.. ..

Danielos Hur mycket lastbalansering och annat du har i ett webbhotell så kommer det fortfarande straffa dig förr eller senare. Jag skulle nog mer eller mindre våga påstå att det är nästintill omöjligt o få ett super stabilt webbhotell med så pass mycket joomla kunder.

Dom webbhotell jag skulle tänka mig levererar en stabil lösning är dom som erbjuder konton som inte är "unlimited allt" dvs med trafiktak, ett webbhotell som erbjuder 1 GB utrymme och 20 gb trafik är vad jag skulle säga ett seriöst webbhotell och som samtidigt inte låter kunderna ha mer en max 1 - 2 domäner per konto (lättare i felsökningssynpunkt) . Ser man på Binero erbjuder dom något som dom själva aldrig skulle uppnå att leverera om alla deras kunder skulle utnyttja deras avtal fullt ut.

/ZynX
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017