Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad kostar en svensk webbutvecklare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-16, 19:37 #11
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Conny, jag vet inte om du är långsam på att utföra dina uppdrag, då dem tar flera månader, eller om du anser att ett projekt bara får kallas "utveckling" om den innefattar komplexitet som facebook. Jag vet inte, men oftast tar inte en sida flera månader att utveckla om man jobbar heltid..

800kr är nog en rätt bra riktlinje..
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 02:03 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vilken typ av utveckling hinner man göra på 25 timmar? Specificera gärna, jag har aldrig sett såna "utvecklingsuppdrag", däremot webbdesign av små väldigt enkla webbplatser.

Du hinner ju inte ha särskilt många möten med en kund på 25 timmar.

Det kortaste utvecklingsuppdrag jag själv varit involverad i sedan 1988 (dvs på de senaste 24 åren) när jag började som professionell utvecklare var på 62 timmar och då kopierade jag en gammal applikation i MS-DOS och gjorde några enkla registreringsformulär och en mycket enkel utskriftsfil för kontrolluppgifter för ett försäkringsbolag (inte hela bolagets redovisning utan några 100-tal specialförsäkringar inom Pension/Liv) till skatteverket (detta var ca 1994-1995). Då fick jag mycket beröm för att det var extremt snabbt jobbat. Det var dessutom ett internt uppdrag hos min dåvarande arbetsgivare så det var inte så mycket specifikationsarbete som behövde göras utöver det som redan fanns att läsa in sig på och det jag redan kunde.

På 25 timmar (det är ca 3 dagar) så hinner man inte göra utvecklingsarbete, däremot support.

Det är nog andra än jag som behöver vakna från en törnrosadröm där man helt saknar verklighetsförankring.

Jag utmanar den som kan specificera vad du hinner på 25 timmar att visa vad du kan åstadkomma på den tiden, så får vi se, jag har inga såna refernser att visa upp och jag vet ingen annan som har det heller och då har jag jobbat sedan 1988 med utveckling och arbetat i många och påe långa och korta projekt i både små och stora företag.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-08-17 klockan 02:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 02:08 #13
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vilken typ av utveckling hinner man göra på 25 timmar? Specificera gärna, jag har aldrig sett såna "utvecklingsuppdrag", däremot webbdesign av små väldigt enkla webbplatser.

Du hinner ju inte ha särskilt många möten med en kund på 25 timmar.

Det kortaste utvecklingsuppdrag jag själv varit involverad i sedan 1988 (dvs på de senaste 24 åren) när jag började som professionell utvecklare var på 62 timmar och då kopierade jag en gammal applikation i MS-DOS och gjorde några enkla registreringsformulär och en mycket enkel utskriftsfil för kontrolluppgifter för ett försäkringsbolag (inte hela bolagets redovisning utan några 100-tal specialförsäkringar inom Pension/Liv) till skatteverket (detta var ca 1994-1995). Då fick jag mycket beröm för att det var extremt snabbt jobbat. Det var dessutom ett internt uppdrag hos min dåvarande arbetsgivare så det var inte så mycket specifikationsarbete som behövde göras utöver det som redan fanns att läsa in sig på och det jag redan kunde.

Jag utmanar den som kan specificera vad du hinner på 25 timmar att visa vad du kan åstadkomma på den tiden, så får vi se.
Jag vet att det jag gör är fel, men hade jag fakturerat min kund för den tiden vi är på möten så hade jag inte haft någon kund.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 02:15 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Jag vet att det jag gör är fel, men hade jag fakturerat min kund för den tiden vi är på möten så hade jag inte haft någon kund.
Då är ditt arbetsätt knappast särskilt affärsmässigt eller professionellt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 02:16 #15
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Det blir väl inte mindre affärsmässigt bara för att han kanske måste ge lite för att få senare? Man gör väl vad man måste.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 02:49 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
SUCK!!! Jag tyar icke mer....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 07:38 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Skulle det vara mer professionellt för att det tar lång tid? Det är 2012!

En utvecklare i mitt närområde mobilanpassade en sajt på ca 25 timmar (tror det snarare var 20). Den funkar precis som den ska i Android, iPhone, Windows och BlackBerry. Den ser lika proffsig ut som vilket storföretags mobilversion som helst.

Jag vågar knappt nämna den blygsamma summan han tog.

Själv tar jag 170 spänn i timmen för externt jobb, men bor ju i Thailand ;-)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 08:43 #18
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag utmanar den som kan specificera vad du hinner på 25 timmar att visa vad du kan åstadkomma på den tiden, så får vi se, jag har inga såna refernser att visa upp och jag vet ingen annan som har det heller och då har jag jobbat sedan 1988 med utveckling och arbetat i många och påe långa och korta projekt i både små och stora företag.
Titta på presentationerna från 24H BC. Många färdiga projekt, många fullgoda prototyper och många projekt som bara behöver avslutas. Det är 24 timmar, minus eventuell sömn.

Att man sällan hinner med hela applikationer på 25 timmar är väl sant. Men väldigt ofta söker företag någon för mindre uppdrag, som att mobilanpassa en sida, prestanda-optimera ett par vyer, rekommendera/analysera en mindre infrastruktur, konfigurera en servermiljö, göra små ändringar i en färdig modul osv.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 09:17 #19
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Skulle det vara mer professionellt för att det tar lång tid? Det är 2012!

En utvecklare i mitt närområde mobilanpassade en sajt på ca 25 timmar (tror det snarare var 20). Den funkar precis som den ska i Android, iPhone, Windows och BlackBerry. Den ser lika proffsig ut som vilket storföretags mobilversion som helst.

Jag vågar knappt nämna den blygsamma summan han tog.

Själv tar jag 170 spänn i timmen för externt jobb, men bor ju i Thailand ;-)
Vore intressant att veta vilken sida som mobilanpassats så kan vi "utvecklare" här se vad resultatet är Om det t.ex. bara handlar om en wordpress-sida och installera ett tema är det ju långtifrån ett riktigtutvecklingsjobb.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 09:19 #20
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
SUCK!!! Jag tyar icke mer....
Hehe, kan hålla med dig i vissa avseenden, det är inte alltför långt man kommer på ett projekt under 3 dagar.
Möjligen kan man hinna modifiera ett befintligt litet projekt eller skapa en väldigt liten sak.
Troligen räknar väl folk en Wordpress-installation till hardcore utvecklingsjobb :-)
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017