Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Inleed nere, varför?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-06, 20:03 #11
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av AndersN Visa inlägg
Deras enda ISP som är ett stadsnät har gått ned igen.
Hur kan ett seriöst webbhotell köra utan redundans för ISP?
Vad finns det ens för anledning att köra sina tjänster via statsnät, en seriös aktör borde ha en lite seriösare lina, kanske en dedikerad pipa.

Är Inleed ett webbhotell med sina servrar i någons ungkarslya eller något?
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-06, 20:12 #12
AndersNs avatar
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 142
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem
AndersNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Vad finns det ens för anledning att köra sina tjänster via statsnät, en seriös aktör borde ha en lite seriösare lina, kanske en dedikerad pipa.

Är Inleed ett webbhotell med sina servrar i någons ungkarslya eller något?
Kan inte annat än instämma.
AndersN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-06, 20:37 #13
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av AndersN Visa inlägg
Deras enda ISP som är ett stadsnät har gått ned igen.
Hur kan ett seriöst webbhotell köra utan redundans för ISP?
Det är inte stadsnätet som har problem utan IPonly som sist. Vi har jobbar för fullt för en till leverantör men inte kommit på plats ännu.

Självklart är det tråkigt när sånt här hänt. Vi försöker nå ut på de kanaler vi finns på och har ni ringt in så ligger vi efter med att ringa upp just nu pga belastning per telefon.

Är hemskt ledsen över detta.
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-06, 23:18 #14
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Problemet är att de priserna inleed tar ut räcker inte till någon redundant internetförbindelse. Tråkigt men sant! Då får man helt enkelt stå ut med att man sitter på Företagslina via Stadsnät :/

Men det är ju lite de valet kunderna gör när dom handlar och alltid och då menar jag alltid vill pressa priset... som sagt några 19-29 SEK i månaden räcker inte till någon redundans.

Mitt råd till inleed köp in er på en stabil internetförbindelse med hög SLA och höj priserna!

/ZynX
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-06, 23:18 #15
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Min site var låg också nere men det tog inte så lång tid för mig att inse att jag bara kan hoppas att allting kommer upp så fort som möjligt iom att jag inte betalar för ett konto där allting ska vara uppe hela tiden.

Tycker det är ett förbannat gnäll på leverantörer, oavsett storlek, på att det är det ena problemet efter det andra. Oavsett om man betalar 20kr/månad eller 100kr/månad så förväntar man sig en service som inte ens statliga institutioner kan förvänta sig.

Man anpassar förhoppningsvis sitt val av leverantör efter projektets karaktär. Om ni har ett behov av 99.9999999% upptid så bör ni ha anpassat eran budget efter det.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-06, 23:21 #16
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Min site var låg också nere men det tog inte så lång tid för mig att inse att jag bara kan hoppas att allting kommer upp så fort som möjligt iom att jag inte betalar för ett konto där allting ska vara uppe hela tiden.

Tycker det är ett förbannat gnäll på leverantörer, oavsett storlek, på att det är det ena problemet efter det andra. Oavsett om man betalar 20kr/månad eller 100kr/månad så förväntar man sig en service som inte ens statliga institutioner kan förvänta sig.

Man anpassar förhoppningsvis sitt val av leverantör efter projektets karaktär. Om ni har ett behov av 99.9999999% upptid så bör ni ha anpassat eran budget efter det.
Håller med dig till 100% då måste kunderna förstå att man borde betala några 5000 eller mer i månaden för att kunna ställa något så rimliga krav på drift.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-07, 00:31 #17
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Min site var låg också nere men det tog inte så lång tid för mig att inse att jag bara kan hoppas att allting kommer upp så fort som möjligt iom att jag inte betalar för ett konto där allting ska vara uppe hela tiden.

Tycker det är ett förbannat gnäll på leverantörer, oavsett storlek, på att det är det ena problemet efter det andra. Oavsett om man betalar 20kr/månad eller 100kr/månad så förväntar man sig en service som inte ens statliga institutioner kan förvänta sig.

Man anpassar förhoppningsvis sitt val av leverantör efter projektets karaktär. Om ni har ett behov av 99.9999999% upptid så bör ni ha anpassat eran budget efter det.
Håller med. Jag har flyttat mina sidor till inleed och jag tycker det är helt OK att de har lite problem då och då. Jag betalar liksom 19 kr/mån. Jag har dock inga superkritiska sidor hostade där.

Ta det för vad det är. Ett budgetalternativ, vilket passar en student som mig helt perfekt!
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-07, 06:31 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det går ju visst erbjuda redundans på 19:- / webbhotell om man gör det på annat sätt, har man inte råd ha egen riktig hall så kan man ju köra colo hos annan leverantör med servrarna som har det.

Eller redundans kostar inte så mycket om man väljer rätt placering från början.

Men beror vad för affärsmodell man vill bedriva, men köra via stadsnät är aldrig en optimal lösning. Vissa stadsnät är hopplösa vissa ha någon form av SLA men lite si och så med det.

Fast om man vill få stämpel som seriös så bör man inte ha en stadsnätsanslutning, sedan vill man inte ha en IPO anslutning ens. Egen erfarenhet verkar som ha mest problem och avbrott. Så utan SLA/redundans hade man inte vågat kör dom.

Men har själv sett att vi har privatkunder med statiska IP som kör någon form av hosting i våra stadsnätstjänster.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-07, 08:25 #19
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
till indeed, beställ en fiber från ett annat bolag än stadsnätet. t ex Telia då de brukar anlita skanova. Kör sedan bgp 4. Om nu ledningen kostr 3000 kr / månad eller 10 000 så är det en piss i rymden för ett företag.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-07, 08:32 #20
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
till indeed, beställ en fiber från ett annat bolag än stadsnätet. t ex Telia då de brukar anlita skanova. Kör sedan bgp 4. Om nu ledningen kostr 3000 kr / månad eller 10 000 så är det en piss i rymden för ett företag.
Kostnaden är högre än så om du vill ha en fiberanslutning av Telia för seriöst hosting.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017