Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Anlitas: Vem kan kontrollera/verifiera php, mysql, css hemsida/databas??

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-19, 22:34 #11
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 15
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 15
Det finns alltid många faktorer som inverkar på vad du vill ha som inte bara har med teknik att göra.

Är du som beställare kapitalstark och kommer från något annat område och ser siten som något du bara vill ha gjort så kan det vara värt att anlita någon större aktör som kommer att få det gjort men till ett troligen rätt högt pris. Är du däremot rätt liten som beställare och har ett behov av små snabba prototyper så kanske något litet gäng är rätt för dig då du lär dig känna dom och vet vad du kan förvänta dig.

Att du faktiskt använt dig av samma utvecklare ett tag nu ska nog ses som en fördel. Om du nu är på väg mot större projekt så visst kan det vara en ide att kolla på andra aktörer men ibland är dom mer intresserade av att sälja in timmar än att göra ett effektivt jobb för dig. Var själv med och påbörjade ett projekt för flera år sedan som växte rätt mycket från grundidén som jag hackade ihop på en vecka till ett projekt med ett tiotal fast anställda. Rätt snart efter dom initiella prototyperna som hade gått på kanske runt 50k (konsultpriser) så bad dom som drev projektet en av dom större firmorna i Sverige att ta en titt på projektet. För 200k så fick man en rapport där dom föreslog att dom skulle bygga ett stort och avancerat system där en stor del av rapporten även ägnades åt någon slags feature som i princip gick stick i stäv med hela grundkonceptet som fanns (Rapportmakaren hade troligen läst någon branchtidning där dom stora på marknaden under den tiden ansåg att detta var framtiden). På någon nivå fanns det även andra saker som gick tokigt men eftersom kom det in personer som styrde upp de flesta delar.

Sensmoralen är nog att du ska försöka ha sådana du tror att du kommer att jobba bäst med och sådana som kommer att tillgodose dina behov både som utvecklare och undersökare.

Som metod skulle jag nog föreslå följande:
1: Välj någon att utföra detta som verkar ligga i rätt nivå för dig. Gör klart för dom att du inte vill ha dom som utvecklare eller ha förslag på nya utvecklare oavsett resultatet av deras undersökning.
2: Låt dom utföra en utvärdering, kommer dom fram till att det i princip är bra affärer du gör så skulle jag nog inte spendera speciellt mycket mer tid.
3: Om du inte får en bra utvärdering så skulle jag hitta ännu en utvärderare, se till då att dom ger dig en utförlig rapport på vad dom har att påpeka på. Om även den andra utvärderingen är negativ kan du isåfall försöka ge dig i kast med att se om dom är samstämmiga eller om det inte går skicka dom till ännu en part som får förklara skillnaderna. Möjligen om du inte avslöjar för den andra utvärderaren i början att det redan utvärderats en gång kan dom troligen be dom jämföra resultaten för dig också.

Är inte bristerna allt för allvarliga kan du ju alltid ta upp rapporterna med din leverantör och se om det är något som går att åtgärda enkelt. Är det inte allt för stora saker eller helt enkelt en kunskapslucka hos dom så kommer dom nog att kunna se det som en lärdom för att faktiskt kunna göra ett bra jobb åt dig i framtiden.

Även om det kan tyckas svårt för en som inte är allt för insatt så kommer ju också sunt förnuft att ta dig rätt långt.
whizzter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 23:47 #12
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
oj, nu orkade jag (tyvärr) inte plöja igenom förra inlägget men kontentan jag vill förmedla är att om du har höga krav på att det skall skötas ordentligt och våga lita på att det utförs väl får man anlita en renommerad och erkänd bra byrå/firma men sedan får man betala mer därefter också.
(man får vad man betalar för)
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 23:56 #13
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 15
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 15
Sorry att det förra inlägget blev lite långt. I texten försökte jag förmedla ett exempel på ett jättelikt pappersprojekt som en riktigt stor konsultfirma föreslog i en dyr rapport. Projektet var helt fel för kunden, kostnaden hade blivit på tok för hög och resultatet hade blivit bortkastade pengar. Sedan finns ju förstås massa amatörer som tar dyra pengar för skit.

Så min poäng var att hitta en jämnlik lekpartner (lika barn leka bäst). Är du stor med muskler är en annan stor aktör ett ändå relativt säkert val medan om du är liten så kommer du nog att fungera bättre med en liten leverantör som kommer att prioritera samtidigt som alla omkostnader som stora aktörer har inte ger dig några större fördelar.
whizzter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 14:11 #14
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Jag tycker det är synd om Lars och jag känner igen mig i honom väldigt mycket eftersom jag också är nollställd i allt som har med programmering att göra.

Tyvärr är både Lars och jag är ett väldigt lätt byte för olika aktörer på marknaden som designar och programmerar hemsidor då dom kan sätta i princip vilket pris som helst på sidan och gör en taskig kod. Tråkigt bara att det finns människor som tar kontakt med såna som Lars och mig och sedan är vi lurade bakom hörnet direkt.

Därför slutade allting med att jag anlitade min kompis till att programmera min sida och putsa till designen för jag litar inte på människor som jag inte känner och när jag inte själv kan något om varken programmering eller design så frågade jag min kompis rakt ut och han ville självklart hjälpa mig.

I den här branschen luras säkert många människor av olika aktörer där dom hugger direkt som en kobra när dom finner osäkra människor som vill ha en sida designad och programmerad.

Tycker bara att det är riktigt hemskt att en del inte kan vara ärliga och helt enkelt behandla oss som vilken kund som helst istället för att använda oss som ett enkel byte. Men det är väl som min Mamma säger: Du måste lära dig att alla vill tjäna pengar och dom flesta kan göra vad som helst för det.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-20 klockan 14:14
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 14:24 #15
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag tycker det är synd om Lars och jag känner igen mig i honom väldigt mycket eftersom jag också är nollställd i allt som har med programmering att göra.

Tyvärr är både Lars och jag är ett väldigt lätt byte för olika aktörer på marknaden som designar och programmerar hemsidor då dom kan sätta i princip vilket pris som helst på sidan och gör en taskig kod. Tråkigt bara att det finns människor som tar kontakt med såna som Lars och mig och sedan är vi lurade bakom hörnet direkt.

Därför slutade allting med att jag anlitade min kompis till att programmera min sida och putsa till designen för jag litar inte på människor som jag inte känner och när jag inte själv kan något om varken programmering eller design så frågade jag min kompis rakt ut och han ville självklart hjälpa mig.

I den här branschen luras säkert många människor av olika aktörer där dom hugger direkt som en kobra när dom finner osäkra människor som vill ha en sida designad och programmerad.

Tycker bara att det är riktigt hemskt att en del inte kan vara ärliga och helt enkelt behandla oss som vilken kund som helst istället för att använda oss som ett enkel byte. Men det är väl som min Mamma säger: Du måste lära dig att alla vill tjäna pengar och dom flesta kan göra vad som helst för det.
Ursäkta? Tror nog inte "den här branschen" är värre än tex alla svart/fuskbyggen av hus.
Och om din mamma har den uppfattningen om folk är det bara beklagligt...
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 14:47 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag tycker det är synd om Lars och jag känner igen mig i honom väldigt mycket eftersom jag också är nollställd i allt som har med programmering att göra.

Tyvärr är både Lars och jag är ett väldigt lätt byte för olika aktörer på marknaden som designar och programmerar hemsidor då dom kan sätta i princip vilket pris som helst på sidan och gör en taskig kod. Tråkigt bara att det finns människor som tar kontakt med såna som Lars och mig och sedan är vi lurade bakom hörnet direkt.

Därför slutade allting med att jag anlitade min kompis till att programmera min sida och putsa till designen för jag litar inte på människor som jag inte känner och när jag inte själv kan något om varken programmering eller design så frågade jag min kompis rakt ut och han ville självklart hjälpa mig.

I den här branschen luras säkert många människor av olika aktörer där dom hugger direkt som en kobra när dom finner osäkra människor som vill ha en sida designad och programmerad.

Tycker bara att det är riktigt hemskt att en del inte kan vara ärliga och helt enkelt behandla oss som vilken kund som helst istället för att använda oss som ett enkel byte. Men det är väl som min Mamma säger: Du måste lära dig att alla vill tjäna pengar och dom flesta kan göra vad som helst för det.
Det där är väl ändå en extremt pessimistisk och osann bild av verkligheten?

Vad gäller priset så är det ganska enkelt att skaffa sig en vettig prisbild genom att kontakta ett flertal aktörer på marknaden och efterfråga offerter utifrån en rimlig specifikation.

Vad gäller kvaliteten på koden så gäller det som sagt var alltid att ha hyfsad koll på vad man köper oavsett om produkten är kod eller en bil. Att lära sig grunderna i ett programmeringsspråk och hålla utkik efter vissa saker som kännetecknar dålig kod är också ganska enkelt gjort och kan spara mycket tid och pengar i slutändan. Gäller det travelturkiet-sidan så finns det brister i den koden också.

Ett alternativ är givetvis att samarbeta med någon / några för kod och design men då måste man själv givetvis också ha något tillräckligt kvalitativt att tillföra (goda branschkunskaper och kontakter, starka idéer eller kapital) och jag tror tyvärr inte att en idé om ett vanligt reseforum lockar särskilt många talanger.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-01-20 klockan 14:52
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 22:03 #17
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Undrar vem trådskaparen är, skickade ett PM men har ännu inte fått ett svar.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 02:43 #18
objx objx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 154
objx objx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 154
Flera svarar i denna tråd och rekommenderar trådskaparen att anlita ett välrenommerat företag för att göra en tillräckligt bra analys av den kod han köper.
Någon föreslog till och med att ett uppdaterat CV, och gärna en Zend-licens, är tydliga tecken på rätt person. Själv tycker jag att det säger rätt lite om vilken kvalitet man kan förvänta sig av den analysen.

Jag tycker att du bör se funderingarna kring prisbilden ur en annan synvinkel.

- Du vill utvecka en webbplats/tjänst utifrån dina önskemål och parametrar.
- Den ska enkelt gå att vidareutveckla framöver.
- Det företag du funderar på att anlita har lämnat dig en offert där de vill ha X antal kronor för att göra jobbet.

Först och främst så måste du försöka bedöma om det företag du tänker anlita känns seriöst och har tillräcklig kompetens för att klara av uppgiften.

Om deras tidigare uppdrag/referenser och personliga bemötande inte besvarar den frågan så tycker jag att du bör dela upp jobbet i mindre segment:

Om jag vore du så skulle jag göra följande:

1. Hitta ett företag som är förtroendeingivande och verkar vara tillräckligt kompetenta att klara av den uppgift du vill ha utförd.

2. Be detta företag lägga ner 20-30 timmar till att skapa ett första utkast som är granskningsbart.

3. Välj ut 3-4 st av de personer som anmält sig via denna tråd eller på annat håll, och be dessa personer lämna sitt omdöme kring utkastet.

- Hur långt räckte dessa timmar? Är det en normal arbetsinsats i förhållande till resultatet?
- Har företaget du anlitat varit realistiska i sin tidsplanering? Klarar dom av att slutföra resterande del av jobbet på den tid de utlovat?
- Hur enkelt/svårt skulle det vara att som "oinvigd" konsult sätta sig in i systemet för att sedan vidareutveckla detta?


När detta är gjort så bör du få en rätt bra fingervisning om företaget du anlitar verkar vara rätt för dig eller ej.

Att som extern konsult bedöma ett pris utifrån att bara analysera källkoden känns rätt vanskligt.
För att överhuvudtaget kunna göra en sån bedömning så måste denne även vara införstådd i avtalet mellan dig och företaget du anlitat som reglerar t.ex:
- Vad som ingår och vad som inte ingår i priset.
- Vad företaget debiterar för support (felsökning, inlärning, garanti)
- Vad de debiterar fortsättningsvis för vidareutveckling av samma tjänst.

Även om du har den här typen av avtal, så tror jag ändå att du skulle få helt olika riktmärken beroende på vem eller vilket företag du än frågar. Framförallt om du vänder dig till både större och små företag.

Och vem kontrollerar kontrollanten?
Om du anlitar en person som ska analysera källkoden och därefter lämna sitt omdöme på detta, vem ska då kontrollera om detta omdöme är rimligt eller ej?
Tillslut måste du helt enkelt bestämma dig för att lita, eller kanske chansa, på att din magkänsla och ditt personliga intryck är rätt väg att gå.


Hoppas det löser sig i alla fall!

Lycka till!
objx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 07:21 #19
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Ursäkta? Tror nog inte "den här branschen" är värre än tex alla svart/fuskbyggen av hus.
Det har jag inte sagt heller. Utan jag tycker det är mycket tråkigt att det finns människor som utnyttjar andra människor svagheter, i alla branscher.

Om du tror att jag som plattsättare lurar mina kunder om dom inte vet något om plattsättning så lever vi uppenbart i olika världar. En kund som 18 år och en kund som är 58 år är lika mycket värd för mig och jag behandlar inte dom olika för deras kompetens. Då hjälper jag dom så gott jag kan och kommer med tips.

Det jag sa var att det är tråkigt att det finns människor som utnyttjar andra svaga människor. Sen är det väl självklart att det finns många branscher och fuska till sig pengar och ljuga till sig saker men varför inte köra ett ärligt spel, det lönar sig i längden?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där är väl ändå en extremt pessimistisk och osann bild av verkligheten?
Tycker jag inte.

Inte för att jag har blivit drabbad men jag känner däremot en del kamrater som har blivit det igenom tillverkning av hemsidor. Att man har utnyttjat dom för att dom inte har haft några kunskaper och då kan man skapa vilket skit som helst.

Varför inte göra ett lika bra arbete oavsett vem det är? Som jag skrev ovan. Om jag besöker en kund som är 58 år gammal och han är skitdålig på att kakla och kan ingenting alls. Det innebär inte per automatik att jag kan slarva och gör allting snabbare bara för det. Självklart vill jag alltid göra ett så bra arbete som möjligt och gå därifrån med gott samvete och inte känna att nu har jag lurat honom på pengar eller gjort något fel.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-21 klockan 07:25
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 07:39 #20
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Varför inte göra ett lika bra arbete oavsett vem det är? Som jag skrev ovan. Om jag besöker en kund som är 58 år gammal och han är skitdålig på att kakla och kan ingenting alls. Det innebär inte per automatik att jag kan slarva och gör allting snabbare bara för det. Självklart vill jag alltid göra ett så bra arbete som möjligt och gå därifrån med gott samvete och inte känna att nu har jag lurat honom på pengar eller gjort något fel.
Jag skulle tro att alla seriösa webbutvecklare tänker på samma sätt som du gör. Det är klart att man alltid vill utföra jobbet så bra som möjligt.

Jag tror inte att någon här tror att du personligen skulle göra ett dåligt jobb. Det gällde väl snarare att fusk kan förekomma oavsett bransch, och det kan vara svårt för kunden att upptäcka om han inte är väldigt insatt i branschen.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017