Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Erfarenheter av Scorpion Data webbhotell?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-11, 12:22 #11
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Hej!

Även om tråden är gammal så kan jag väll ändå skriva här då jag har erfarenhet av webbhotellet.

För mig har webbhotellet fungerat klockrent utan minsta lilla problem och om det var något som krånglade var det bara e-posta eller skicka ett meddelande via ICQ så fick man ofta svar med en gång utan att behöva vänta allt för länge.
Peter tror jag han som driver Scorpionshops heter är väldigt trevlig och extremt hjälpfull eller har i alla fall varit det mot mig, han har alltid varit till stor hjälp ibland då jag kanske inte haft pengar att betala en faktura, då kunde jag få dra på det ett tag bara han visste vad som hände osv.

Jag hade mikropaketet i ca 1 år utan minsta "downtime" eller problem som på något sätt störde min webbsida, jag hade dock inga större sidor där utan använda mest kontot som en utvecklings plattform istället men visst hade jag även fungerande sidor där men det var mest sådana som riktade sig till mina nära och kära.

Ska dock slänga upp en ny sida där lite längre fram i veckorna och för mig var det inte så svårt att inte välja scorpionshops då dom har utökat storleken på paketen extremt mycket. Förut var det bara 25mb utrymme på mikrokontot och 2gb trafik i månaden dock har det nu blivit 850mb utrymme och 5gb trafik (dock skulle det nog behövas mer trafik i månaden) så jag kommer nog att köra på mikropaketet denna gången också.

Har aldrig märkt att webbsidor och filer som jag haft på servern har varit slöa att ladda alls så det är nog bra fart i dom 12mbit som finns

Med vänliga hälsningar,
Tom Ringström
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-27, 13:19 #12
WebMazters avatar
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
WebMazters avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
Well, jag har köpt in mig hos "scorpionshops" och provat "hotellet" en längre tid.
Tyvärr, måste jag säga, har "hotellet" en hel del brister bl.a. otaliga downperioder,
extremtrög/bristfällig mailserver, "kontrollpanel" som innehåller otal brister/kodfel.

Trots att ägaren stoltserar med "egen maskinpark" och "återförsäljar-system" och
för övrigt är en väldigt sympatisk person, så verkar "hotellet" ligga på hyrd rack...
Antagandet är att "ping scorpionshops" och "ping xx-återförsäljare" ger samma IP
som i sin tur leder till... Och att det verkar saknas egen kontroll på software/server.

Det är även trist, trots ägarens goda intentioner, att utlovade funktioner & service
inte tycks gå att genomföra (troligtvis p.g.a. "hyrd rack syndromet") & ÅF-systemet
som faller rask med näsan i asfalten då bl.a. "scorpionshops" IP syns rakt igenom
& "kund-paneler" som tyvärr inte håller måttet v.b. funktioner/kodfel/ÅF-layout etc.

Det ser bra ut "på papperet" med priser/funktioner för både privat och ÅF(hotell)
och jag önskar att de flesta problem ej hade/har/kommer hanteras så bristfälligt.

Jag kan, pga hittills ovanstående problem, tyvärr inte rekommendera någon att
lägga sina slantar på detta "web-hotell", annat än i försöks-verksamhet el. dyl.

De som nu "råkar sitta fast" får nog tålmodigt vänta, "på ett kors i cyberspace",
tills att problemen löses på ett bättre sätt än hittills. Det såg ju så himla bra ut...

Idag har "hotellet" brakat ihop igen... Hoppas det löser sig... Med det mesta...


Addendum:
Då jag äger och förfogar över "några" domäner, samt även är webmaster för en
ansenlig mängd kunder, så brukar jag emellanåt testa både nya/äldre web-hotell
för att se om det dyker upp någon s.a.s "lämplig kandidat" som kan användas etc.



MVH: WebMazter
WebMazter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 21:42 #13
Peter_B Peter_B är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 12
Peter_B Peter_B är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 12
Jag heter Peter Bredlöv och det är jag som har webbhotellet i fråga. Tänkte bara klara ut lite saker, så att alla vet.

Vi har inte hyrda servrar på något sätt, utan de ägs av företaget och jag har full tillgång till dem. De står i Bromma utanför Stockholm, hos ett företag jag har (haft) ett nära samarbete med. Jag väljer själv, i samråd med återförsäljare och kunder, vilka program och versioner som är aktuella.

Det är sant att om man är återförsäljare så hamnar kontona i praktiken i samma system som, tills vidare (och tills jag fått fram fler ip-adresser till fler subinterface) använder samma ip-adresser. Men med tanke på vad man som ÅF får, ett bra deal utan några ekonomiska risker och möjlighet att prova att ha sitt "eget" webbhotell i liten eller växande skala, så kanske man får leva med det. Givetvis kommer en återförsäljare, om han/hon växer till flera hundra konton att fundera på dedikerat/co-location, det är ju helt naturligt. Om det då sker hos oss eller med licens på våra admin-system hos andra är sak samma (eller njae, helst hos oss då ).

Servrarna står bakom en lastbalanserare (därav klarar vi oss med förhållandevis få ip-adresser), vars ena nic gick sönder igår morse. Det var inte värre än att jag fick sticka dit och byta ut det, men lite nertid blev det tyvärr (ovanligt fel, har bara hänt mig en gång tidigare att ett nätverkskort slutat funka). Tidigare har ett fel i åf-panelen gjort att webbservrarna stannat några ggr. Mailservern har fått en injektion minne och funkar klart bättre. Vi jobbar hela tiden på att eliminera SPOF:ar, och lastbalanseraren är ju en kritisk sådan. Vi kommer dock kunna slänga ut den inom kort.

Inom kort ja, vi har faktiskt lyckats säkra en extern samarbetspartner, med lite kapital i ryggen, så vi kommer att flytta in i dataphones serverhall samtidigt som tillgång till extra personalresurser kan säkra toppar i kundhanteringen samt fixa en snyggare layout till kontrollpanelen (jag befattar mig inte med design... ). Själv kommer jag inte längre att äga allt till 100%, även om jag givetvis även i fortsättningen kommer att ha en mycket aktiv roll i webbhotellets drift samt utöka stödet för återförsäljarna. I samband med detta kommer vi eventuellt att skaffa vårt eget C-nät, så då kommer vi, till skillnad från nu, att äga våra egna ip-adresser.

Nog . Om det är någon som har några frågor om hur jag löst saker och ting är det bara att fråga.
Peter_B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 21:58 #14
WebMazters avatar
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
WebMazters avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
Får en obehaglig känsla av "morsning - goodbye"...

Är du, Peter_B, ensam på ditt web-hotell & måste kuska
tur o retur till din "samarbetspartner" när något felar?
Vem sysslar med "design" om du är ensam på hotellet?


MVH: WebMazter
WebMazter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 22:03 #15
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Jag flyttade DipBox, till Scorpion Data webbhotell, jag är kanon nöjd. Allt har flutit på som det ska. Vist kontrollpanelen är inte en ögonsten, men praktisk och det är ju huvudsaken.

Alla mail har besvarats fort utan problem.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 22:10 #16
WebMazters avatar
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
WebMazters avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
Citat:
Originally posted by Peter_B@Jun 28 2004, 21:42
Jag väljer själv, i samråd med återförsäljare och kunder, vilka program och versioner som är aktuella.
Hur går det till och vad får dina "återförsäljare och kunder" bestämma/påverka vid val av "program och versioner"?


MVH: WebMazter
WebMazter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 22:26 #17
Peter_B Peter_B är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 12
Peter_B Peter_B är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 12
De kontaktar normalt mig och säger vad de behöver/vill ha, och om det inte finns någon anledning till att inte installera det så gör jag det. Men jag har inga avancerade omröstningar eller liknande. Verkar programpaketet ok vid en anblick och lite tester så kör jag in det, inget konstigt.

Kontrollpanelen ja, den är ful som stryk det håller jag med om, men den gör jobbet. Hos de jag kommer att försöka integrera mitt företag med finns en, snart två, skickliga designers som jag räknar med kommer att fixa den (om inte så för att dom inte tål att se den...).

Det stämmer att jag sköter den dagliga driften i princip själv (får hjälp med papperen givetvis). Håller med om att det inte är optimalt, även om det finns en plan (folk som kan ta över) om jag tex faller i koma ett halvår eller dör eller så (ja, som företagare måste man absolut planera för det!).

Nu är det ju så att jag aldrig är särskilt långt från servrarna rent fysiskt, så om de måste få en spark är jag där och kan ge den. Om jag är i behov av någonting akut som inte kräver ingående kunskaper i hur systemet funkar (tex en studs) ringer jag bara.

Men som sagt, inom kort kommer mitt webbhotell vara en del av en lite större organisation (inte ett annat webbhotell, eller för den delen it-företag...), så då kan jag ta semester...

/Peter
Peter_B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 22:39 #18
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Jag har självt testat (eller testar) Scorpiondata och har kommit fram till att i denna prisklass med den bandbredd de erbjuder, så är de inte det minsta sämre än någon annan.

Tvärtom så är servicen bra, upptiderna acceptabla. Man får generöst med databaser vilket är kanon. Jag har aldrig förstårr mig på varför man skall snåla med det i alla konton. Det tar ju inte mer tid att administrera, och 5 databaser drar ju lika mycket kraft som alla de tabeller i 1 databas, eller? Som sagt tidigare så är kontrollpanelen lite annorlunda än vad man är van vid och man fattar inte vissa sake från början, vilket känns krångligt. Men det är lätt att få mer databaser, underdomäner, mail, ändra DNS. Dessutom är det ett stort plus att man kan flera sidor (adresser) på ett konto. Underbart för utvecklingsarbetet om man har flera projekt.

Kör även för tillfället en sida på Netland.se (= Webbhotell.com) och måste verkligen säga att för de pengarna man betalar till de får man oftast inte speciellt mycket. Visst fungerar det nu, men det var stora problem med databaser under 1 månads tid och fast man mailade var svaret bara att de arbetar på det. Under tiden gick det segt som bara den att t.o.m. ladda en textsida. Kontrollpanalen är......vilken kontrollpanel? Allt man kan styra här är att sätta upp emailkonton, eller forwards. För allt annat, som t.e.x skapa underdomäner skall man maila personalen.

Detta är kanske en enkelt sammanställning, men mina erfarenheter säger att jag väljer Scorpiondata över Netland för tillfället, då jag känner mig lite mer i kontroll över subdomäner mm. Priset är hälften så högt för dubbelt så mycket på Scorpiondata. Detta är ju inte helt fel om man vill ha sina utvecklingsidor där.

Men man skall ju kanske inte lyssna på mig för alldeles för mycket. Jag lyssnade på alla som tyckte att Netland var så fantastiskt och jag är inte speciellt nöjd med allt kring kontot. Endast driften verkar fungera på det hotellet. Har ett år att avverka där (9 månader kvar) och det får man ju ta. Alla får skapa sig egna erfarenheter - det är det bästa sättet att hitta just det hotellet som passar en bäst!

Dock anser jag att WebMazter är lite för negativ och gärna klämmer åt Scorpiondata. Varför vet jag inte. kanske något personligt?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 22:42 #19
WebMazters avatar
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
WebMazters avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
Citat:
Originally posted by Peter_B@Jun 28 2004, 22:26
...Men som sagt, inom kort kommer mitt webbhotell vara en del av en lite större organisation (inte ett annat webbhotell, eller för den delen it-företag...), så då kan jag ta semester...
En fråga, bland säkert fler, som infaller sig rätt naturligt är:
vad händer för dina kunder angående ex; din nuvarande prisbild, när du s.a.s. tar "semester"?


MVH: WebMazter
WebMazter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-28, 22:51 #20
WebMazters avatar
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
WebMazters avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
Citat:
Originally posted by MusikGuru@Jun 28 2004, 22:39
...Dock anser jag att WebMazter är lite för negativ och gärna klämmer åt Scorpiondata...
Scorpiondata klandras ej för något, tvärtom som jag tidigare påpekat
anser jag att ägaren är en mycket sympatisk person, även tjänsterna.

Elementärt, MusikGuru; "information är till för alla"...


MVH: WebMazter
WebMazter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017