Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför orkar inte min Access-databas?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-05, 11:39 #11
HeavyHazes avatar
HeavyHaze HeavyHaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 218
HeavyHaze HeavyHaze är inte uppkopplad
Medlem
HeavyHazes avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 218
Oj då. Här var det olika åsikter.
Min erfarenhet är att access fungerar alldeles förträffligt till mindre webbplatser.

När jag startade ordsprak.se kunde jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att den skulle få SÅ många besökare som den har idag.

Jag inser också att det vore bättre att konvertera den till tex. mysql, men det tar tid & kostar pengar. Jag har planer på att utveckla sajten, men just nu har jag proppfullt upp med allt som mina härliga kunder ber mig om.

Så, har ni fler tips om hur jag kan optimera sajten eller databasen utan att byta till en annan databas är de tipsen varmt välkomna!
HeavyHaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 11:40 #12
HeavyHazes avatar
HeavyHaze HeavyHaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 218
HeavyHaze HeavyHaze är inte uppkopplad
Medlem
HeavyHazes avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 218
Citat:
Originally posted by Jawn@Nov 5 2007, 11:31
Jag skulle aldrig använda access databas till en websida. Iallafall inte om man har tänkt köra en stor databas dock skulle man kunna prova MemCache men tror inte det är någon långvarig lösning.
Tack. Ska kolla på det.
HeavyHaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 11:42 #13
HeavyHazes avatar
HeavyHaze HeavyHaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 218
HeavyHaze HeavyHaze är inte uppkopplad
Medlem
HeavyHazes avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 218
Härligt digiArt!
Precis sådana tips jag önskar just nu. Har du eller någon annan fler av den sorten?


Citat:
Originally posted by digiArt@Nov 5 2007, 09:23
Att access inte går att använda till större sajter är bara bullshit.
Jag driver min sajt på en access, pallar 40 000 unika och ca 500 000 sidvisningar utan problem (mest läsning iof). Har dessutom integrationer mot andra sajter som både läser och skriver.
Sen kan jag hålla med om att en riktig databas är mer optimal och ger bättre prestanda.
Ett par saker:
- kolla om du kan minska db-storleken på ngt sätt, antingen genom att ta bort döddata och/eller genom reparera och komprimera
- öppna databasanslutningen bara precis innan du behöver den, och stäng direkt efter
- läs ut datat kvickt i någon form av array eller collection för att använda det därifrån
På så sätt blir belastningen mot databasen minimal.
HeavyHaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 11:46 #14
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
en nackdel till med access är att det inte har fullt stöd för sql kommandon (t.ex limit)

access är smidigt när man bygger applikationer och annat där man är en användare åt gången

Jag var flitiig användare av access förr men nu kör jag allt via mySQL
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 12:56 #15
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Om det mest handlar om att läsa från databasen kanske du kan testa att försöka cache:a informationen för att slippa gå en runda om databasen hela tiden. Beroende på vad det är för data och hur mycket det är så kan du ladda upp ganska mycket av informationen som ska hämtas ofta i minnet på servern. Blir dessutom snabbare än att behöva snacka med db:n hela tiden.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 13:18 #16
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Citat:
Ursprungligen postat av melin
en nackdel till med access är att det inte har fullt stöd för sql kommandon (t.ex limit)
Nu har du blandat ihop saker. Det har med dialekter att göra. LIMIT är inte standard.

Citat:
Ursprungligen postat av HeavyHaze
Jag inser också att det vore bättre att konvertera den till tex. mysql, men det tar tid kostar pengar.
Jag migrerade en sajt jag har på bara några minuter. Jag körde ett program som heter Access2MySQL, och krånglade så här är mina Fixar så du klarar det utan att krångla.
Största problemet var att jag hade Default Value = Now() eller Date() i min accessdatabas. Det kan du inte ha i MySQL. Använder du inte sådant så är det bara att köra. Använder du sånt får du lite krångel.
Exportera inte rakt in i MySQL, utan gör en .SQL-fil. I den kan du söka och ersätta, för att ta bort dina =Now() och =Date().
Sen är det bara att importera .SQL-filen.
Koden behöver moddas också, så att datum faktiskt sparas när du skapar poster. Jag gjorde det med Notepad, öppnade filer, sökte efter "INSERT INTO" och moddade strängar.

Prestandan ökade rätt mycket!
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 00:06 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Du kan även köra SQLserver Express som är gratis. Bör inte vara så svårt att porta databasen mellan två MS-produkter.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 08:20 #18
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Citat:
Originally posted by Robert@Nov 6 2007, 01:06
Du kan även köra SQLserver Express som är gratis. Bör inte vara så svårt att porta databasen mellan två MS-produkter.
Det är skitenkelt, bara importerar access databasen till mssql och skriver om
strängarna på sidan.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 15:17 #19
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by HeavyHaze@Nov 4 2007, 22:26
Helloo
Jag driver en sajt och använder en Access-databas. Sajten har vanligtvis 50 000 besökare i månaden och acess-databasen brukar kunna hantera detta utan större problem.

Under december månad är det dock en riktig topp och sajten blir ibland överbelastad och går inte att komma in på.

Kanske en dum fråga, men vad är det som gör att access-databasen kroknar? Klarar db inte av mer än ett visst antal besökare samtidigt? Hur många är det i så fall?

Har DU några heta tips på vad jag kan göra för att min sajt inte ska bli överbelastad (förutom att byta databas)?
Access är inte byggd för uppgiften helt enkelt. Pröva och kör med MySQL istället, fungera antaligen bättre.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 15:49 #20
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by HeavyHaze@Nov 5 2007, 12:39
Oj då. Här var det olika åsikter.
Min erfarenhet är att access fungerar alldeles förträffligt till mindre webbplatser.
När jag startade ordsprak.se kunde jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att den skulle få SÅ många besökare som den har idag.
Jag inser också att det vore bättre att konvertera den till tex. mysql, men det tar tid kostar pengar. Jag har planer på att utveckla sajten, men just nu har jag proppfullt upp med allt som mina härliga kunder ber mig om.
Så, har ni fler tips om hur jag kan optimera sajten eller databasen utan att byta till en annan databas är de tipsen varmt välkomna

Om inte annat har du anledningen att inte använda access här. Den dagen man närmar sig taket för vad access pallar med kostar det tid/pengar att konvertera till någon större databasmotor. Varför du inte göra ett annat val från början?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017