Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kille ramlade på spåret och blir rånad. Rånaren lämnar offret medvetslöst på spåret..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-13, 13:17 #11
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
Enkelt bland det sjukare jag någonsin stött på, denna människa tar alla priser i omänsklighet.. För helvete alltså..
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 13:23 #12
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Detta är något av det vidrigaste jag hört om i Sverige också...
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Och svenskarna är ju välkända i världen på att inte vara känslokalla? Please.
Det är vi väl inte?
Vi är kända för att vara lite tillbakadragna och försiktiga, men absolut inte känslokalla. Vi är väl ett av de länder i världen som ger mest bistånd(per capita) och hjälper andra runt om i världen mest. Vi engagerar oss i väldigt hög utsträckning för att försvara demokrati och andra mänskliga rättigheter. Så nej, det där kan jag inte ställa mig bakom.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 13:34 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Vet inte om jag tycker det här är värre än mycket annat som sker idag. Det finns åtskilliga misshandelsfall där förövaren är en eller flera minst lika känslokalla unga män. De flesta som lever i eller kring den organiserade kriminella miljön är ganska avtrubbade. Den utdragna psykiska misshandel som hundratals eller tusentals utsätts för varje dag är väl också ganska planerad och känslokall. Den här mannen är långt ifrån ensam men det är knappast varje dag en sådan person träffar på en avtuppad man liggande på spåret...

Mycket av det här tror jag beror på att vi idag distanserar oss allt mer från levande ting med hjälp av modern teknik, inte minst internet. Många människor tar skada av det på ett eller annat sätt även om det bara är hos ett fåtal det får så pass extrem effekt (där spelar naturligtvis annat in också). Lite av det märks tydligt i den här tråden också. En del människor vill hellre banka skiten ur förövaren än att skänka en tanke åt offren.

Att många män gärna löser saker och ting med våld är också ett stort problem vilket man tragiskt nog också kan se på kommentarerna i den här tråden... Med tanke på dessa så gör han kanske bäst i att gå in på närmaste polisstation

Naturligtvis är detta en hemsk och vidrig händelse, det håller jag med om till 110%, men det är som sagt var inte värre än hundratals andra fall. Det är ett betydligt större problem man måste attackera och inte den här personen specifikt. Anledningen till att många reagerar så pass starkt just den här gången beror väl dels på att det är en mycket ovanlig situation och dels på att händelseförloppet spelats in och visats i TV. Det blir mer personligt och de flesta av oss ser lyckligtvis inte sådana här saker särskilt ofta.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-09-13 klockan 13:36
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 13:54 #14
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Jag är en person som är ganska frånkopplad vad gäller att bli illa berörd av sånt där, men det här gjorde mig förbannad när jag läste om det från början.

Det minsta han kunde gjort hade väl varit att slå 112 och säga "Öh du, det ligger en snubbe på spåret här, stoppa tågen". Fine liksom, råna han om du nu måste göra det, men ett samtal kan du fan i mig kosta på dig för att med stor chans rädda ett liv.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 14:07 #15
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 108
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Artikel i DN idag med, dock har dom censur på den filmen dom visar på DN.

Kanske för att han inte är Svensk...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ing...-for-t-baneran
Hur vet du att han inte är svensk? Brukar mestadels var svenskar som rör sig i Sverige nämligen.
martinl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 14:37 #16
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Jag är en person som är ganska frånkopplad vad gäller att bli illa berörd av sånt där, men det här gjorde mig förbannad när jag läste om det från början.

Det minsta han kunde gjort hade väl varit att slå 112 och säga "Öh du, det ligger en snubbe på spåret här, stoppa tågen". Fine liksom, råna han om du nu måste göra det, men ett samtal kan du fan i mig kosta på dig för att med stor chans rädda ett liv.
Eller ännu enklare: sagt till vakten som han istället hälsade på när han gick ifrån.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 16:38 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Eller ännu enklare: sagt till vakten som han istället hälsade på när han gick ifrån.
Eller ännu enklare - bara rullat in honom under perrongen. Det finns ju alltid ett utrymme där, särskilt för ändamålet.

Precis som AndreasS skriver, så är även jag en person som brukar kunna hålla en viss distans till alla onda gärningar som man läser om i tidningen. Men det här penetrerade varenda psykologisk skyddsmekanism som jag har och tog rakt i själen... Det är så jäkla vidrigt
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 19:17 #18
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Efter ett långt liv på internet så har man blivit van vid både det ena och andra. Hur många minns inte expressen.nu?

Men detta gjorde mig så jävla upprörd igår...
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 19:38 #19
Proteins avatar
Protein Protein är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 26
Protein Protein är inte uppkopplad
Nykomling
Proteins avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 26
Jag vet inte om jag börjar bli gammal men våldet verkar bli värre och värre, (precis som många säkert sagt sedan tidernas begynnelse.) vad säger egentligen statistiken om dylika dåd måntro? Det blir ju farligt för alla om vi ska behöva gå runt och ständigt misstänka varandra för dylik empati, eller empatibrist.


***japp mitt första inlägg var härmed gjort***
Protein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 19:41 #20
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Hur kan folk bli så upprörda egentligen? Snubben som ligger på spåret har ju hamnat där på egen hand. Hade han inte blivit rånad hade han fortfarande blivit överkörd.

Vill inte på något sätt försvara snubben som rånade honom, men att han blir så hatad som han blivit känns som att många har fått för sig att han knuffade ned personen på spåret - något som inte var fallet.

Han kanske trodde snubben var död och har man det kasst ställt (hungrig, inga pengar) kanske man tänker först på sig själv i första hand.

Men visst, riktigt vidrigt oavsett. Men på bilderna ser det ju ut som att en död man ligger på spåret.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017