Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jobba i Thailand?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-28, 18:43 #11
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av mynameisfredrik Visa inlägg
hade varit intressant men tyvärr har jag redan arbete och familj
dock reagerade jag lite på lönen samt dina priser:

Kyckling och ris kostar ungefär det i dom inhemska restaurangerna men skall man ut kostar det faktiskt lite mer då är 10k inte mycket i månaden att röra sig på.
Det är relativt mycket pengar i Thailand.
Försök att inte tänka Sverige.
Varför äta ute flera gånger per dag? Matlåda? Att laga mat själv är väldigt billigt, speciellt i thailand.

40 000 baht klarar man sig långt på om man lever ensam och dessutom skall jobba i thaiet. Men det är ju iofs min åsikt.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-28, 18:48 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Det är relativt mycket pengar i Thailand.
Försök att inte tänka Sverige.
Varför äta ute flera gånger per dag? Matlåda? Att laga mat själv är väldigt billigt, speciellt i thailand.

40 000 baht klarar man sig långt på om man lever ensam och dessutom skall jobba i thaiet. Men det är ju iofs min åsikt.
Om man nu inte planerar att leva i Thailand hela livet så spelar det inte så stor roll att det är mycket pengar där... Just därför tycker jag han bör inrikta sig på de som precis slutat gymnasiet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-28, 18:59 #13
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Som någon sa, 10 000kr är grymt mycket i thailand.
Man kanske tar med sig 5000kr när man ska ner till thailand på semester 2 veckor? Och då kan du leva som en kung, iaf Prins där för de dära 5000kr som du växlar in mot baht.
Så en låglön är det inte som jag ser det då thailand är ett "billigt" land i drift om man säger så, fast nu kan jag ju ha fel någon annan får rätta mig.
Annars skulle detta vara intressant, hade jag varit 18+, uppfyllt era krav, varit duktig programmerare eller systemutvecklare eller det området ni söker mig inom, skulle jag faktiskt inte tvekat, då skulle jag kunna stå för boende själv också

Thailand har mycket att erbjuda säger jag bara!
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-28, 19:03 #14
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om man nu inte planerar att leva i Thailand hela livet så spelar det inte så stor roll att det är mycket pengar där... Just därför tycker jag han bör inrikta sig på de som precis slutat gymnasiet.
Det tycker jag personligen inte spelar någon roll vem man riktar sig mot.
Om det nu är ev anställda som precis har slutat gymnasiet eller om det är människor som har lång arbetslivserfarenhet och i den lite äldre åldern.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-29, 05:01 #15
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Tack för respons!

Efter sju år som heltidsboende med två företag tycker jag ha full koll på löner här. Både för thai och faranger. Om man förväntar sig en "svensk lön" i Thailand får man nog:

1. Arbeta inom ett svenskt företag och bli skickad hit som representant (dock ej resebyråerna som generellt erbjuder otroligt dåliga löner i Thailand).

2. Ha en alldeles unik kompetens som eftertraktas av en större firma. Kanske främst i Krung Thep (Bangkok).

43,000 baht i månaden (10,000 SEK) tjänar många advokater och nyutexaminerade läkare i Thailand. Det finns även kompetenta webbutvecklare i Thailand, men vi söker just en svensk, när du nu blir aktuellt.

tartareandesire,

Med all respekt för din åsikt: Vi siktar in mig på en KOMPETENT person som vill arbeta i ett land där man kan bada året om i 28-32 gradigt vatten och slipper skrapa bilrutor i fem-åtta månader per år och dessutom uppskattar Thailand som nation. Ålder är för mig ganska oväsentligt. Visst kan man ha synpunkter på lön, men detta är vad vi som litet företag kan erbjuda.

Flera personer har hört av sig (tack!) så intresse verkar det finnas.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-09-29 klockan 05:13 Anledning: gjorde tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-08, 10:45 #16
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 244
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 244
Jens,

jag har lösningen....

Vi byter..du och jag...
Du får 10 av mig och jag 10 av dig...och plats

Skämt o sido!
Perfekt för den som vill byta till varmare miljö och erfarenhet...
Det borde finnas ett gäng med spekulanter till tjänsten!

Senast redigerad av MAT den 2010-10-08 klockan 10:47 Anledning: Skrev inte klar allt...
MAT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-29, 16:15 #17
Micke.k Micke.k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 3
Micke.k Micke.k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 3
Hejsan

Blev lite nyfiken på hur ni kör lönen och hur det fungerar med skatter och annat. Anställer du dom i ett Svenskt bolag och sköter Sociala och annat?
Utveckla gärna.

Citat:
Lönen kan inte konkurrera med de svenska utan det rör sig om ca 10,000 SEK EFTER skatt per månad för heltid, dvs 40 h i veckan.

Mvh, Micke
Micke.k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-29, 16:34 #18
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej Micke.k,

Vi har thailändskt bolag och det har inget med Sverige att göra. Inkomstskatten är progressiv men hamnar i detta fallet på runt 10%.

En anställd i Thailand måste ha ett Non-Immigrant Visum (minimum) och arbetstillstånd. Det duger inte med ett turistvisum således. Vi kan enbart anställa EN till utlänning (icke-thai) i företaget.

Som anställd har man en statlig försäkring som (på Koh Samui) enbart täcker/innefattar vård på statliga sjukhus. Jag har personligen även tecknat en privat sjukförsäkring.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-29, 17:03 #19
Micke.k Micke.k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 3
Micke.k Micke.k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 3
Hej!

Tack för ditt svar. Bra att veta för dom som är sugna på att komma ner i vilket land man är anställd.

Alla har inte ett "entreprenörstänk" och när dom kommer utomlands blir dom chockade över att man inte kan få A kassa och dyligt hehe

45 dagar gäller hemförsäkringen. Tror jag gäller de flesta bolag och sen kan det bli dyrt om man inte har en extra försäkring om olyckan skulle vara framme.

Är det inte bättre med frilansare? Har för mig man får fulla traktamenten i tre månader och är det en enskild firma motsvarande avdrag. Trevligt att dra av resan och annat

Mvh, Micke
Micke.k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-30, 05:55 #20
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Hmm, eftersom detta inte är aktuellt förrän nästa år har jag inte planerat så mycket. Frilansare är inte uteslutet i nuläget, dock gäller samma krav med visum och arbetstillstånd.

Däremot kommer det nog inte vara problem att få platsen tillsatt. För ett par dagar sedan visade en tidigare praktikanställd intresse och igår pratade jag snabbt med en thailändsk (arbetslös) webbprogrammerare. Ett antal personer härifrån har också visat intresse (tack!).

Men du har rätt. Förväntar man sig (exakt) samma villkor som i Sverige är nog Thailand (och en majoritet av länderna utanför "västvärlden") inget att ens tänka på. Man skall nog heller inte glömma att priser på mat och boende generellt är mycket lägre i Thailand än i Sverige.

Själv ser jag fördelar med klimatet, den synnerligen låga skatten, människorna, kulturen och företagarklimatet i stort. Det är nog personer som tänker i liknande banor vi kommer söka och som ÄR intresserade av ett jobb här.

Jag lämnade själv Sverige med en ganska liten summa pengar och har jobbat tokmycket i sex-sju år, för att nu kunna ta det lite lugnare och ta en eller ett par lediga dagar i veckan. Det är extremt få förunnat att kunna jobba ett par timmar med laptopen på stranden här (myten om jobb i Thailand). Alla småföretagande svenskar som jag känner här (många) "lever" i princip för sina jobb, annars funkar det inte. Som anställd slipper man ju den biten.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
arbete, asien, jobb, thailand, utomlands


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017