Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


popup fönster

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-07, 17:19 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Fia Visa inlägg
Anledningen att jag har använt pop up är för att recepten söks fram på olika sätt på sidan plus att jag har pagination så om jag lämnar sidan är där väldigt många grejer att hålla reda på för att gå tillbaks till sökresultatet. Jag har helt enkelt varit lite lat. men jag får kanske bita i det sura äpplet, fast det där med lightbox lät ju intressant men jag förstår inte varför det skulle bli bätttre för sökmotorerna att hitta den om man visar recepten via det?
Du kan gott fortsätta köra på pop-ups men det bör även finnas ett mer sökmotorvänligt alternativ. Huruvida man föredrar lightbox eller inte är mer en smakfråga. Inte särskilt förtjust i det själv mer än i undantagsfall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 18:44 #12
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
popup suger fett och varje gång jag kommer till en sån sida har jag alltid något viktigare att göra. typ kolla denna sajten...

Jag tror man förlorar många besökare med popup. Många webbläsare är blockerade för sånt. Till en receptsida skulle jag aldrig ge mig på ett sånt experiment.

Folk fattar inte att dom ska acceptera popup när dom klickar på ett recept utan dom kommer att säga att din sida inte fungerade. "Jag klickade men det kom inga recept".

Tror du att en sån människa kommer att besöka din sida igen eller att bokmärka sidan!? Jag tror inte det. Jag tycker inte du ska vara lat. Jag tycker du ska göra nåt som fungerar och där innehåll levereras.

Tänk på att Aftonbladet bara är ett klick bort. Det är dit dina besökare går när dina recept inte fungerar och dom tröttnar på att ta red på varför, vilket inte tar speciellt lång tid...

Man kan tycka vad man vill om Aftonbladet, med flera, men dom levererar!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 21:59 #13
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag kan hålla med MrBob till stor del, även om jag jag inte skulle lagt till en riktigt lika aggressiv ton. Det jag tycker är viktigt framför allt är egentligen användarvänligheten, vilket Herr Bob diskuterar. Många argument tycker jag stämmer. Utöver popup-blockering så blir det svårare/sämre om andra vill länka direkt till ett recept. Detta kanske är den största SEO-förlusten, om det är vanligt att t.ex bloggare länkar till recepten.

Google kanske inte har så stora problem att ta del av innehåller i popup:en, men kan däremot få svårt att presentera en bra landningssida till varje recept från SERP:en. Det kan bli samma problem som många andra frame-baserade webbplatser drabbas av. Besökarna kommer bara till popup:en men ser inte resten av sidan. Detta leder i att man ofta gör fullösningar, t.ex länk till den "egentliga sajten".
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 00:15 #14
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Ursäkta mig, om jag skriver dumt!!

Jag vet inte vem du är eller vilken sida vi pratar om.

kw-wasavi: Postaren skrev ovan att det var en massa parametrar att ta hänsyn till. Jag fick intrycket att inga recept kvalade in på serpen, oavsett med eller utan popup.

Nu vet jag inte vad som avses, men det finns recept som visar olika mycket av varje ingrediens, beroende på hur många personer det avser. Jag vet inte hur serp-vänliga dessa recept är... det beror väl mest på hur sajten är uppbyggd.

***
Alltså, det grundläggande problemet med popup är att det är 100% fritt från fördelar. Det innebär bara nackdelar, alla kategorier.

Bokföringen i Swedbank är popup. Det påminner lite om ett vanligt program i datorn... men dom har ju i stället andra problem, typ att det inte går att backa i webbläsaren och att dom har felmeddelande av modellen: "Ett fel uppstod."

Detta skrivet på en sida utan länkar... och det funkar inte att backa i webbläsaren...

OK, men säg en plats som pop-up är bra på då?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 00:35 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag är inne på din linje, popup:s bör undvikas. De enstaka fall jag kan tänka mig att man använder popup:s skulle vara om man vill uppmärksamma besökaren på något (t.ex. "Bli medlem") eller som bekräftelse på att kontaktformulär skickats. Dessa saker kan man dock lösa på ett mycket snyggare sätt med vanlig HTML&CSS, men de har inte de negativa effekterna på användarvänlighet och SEO då innehållet i dessa fall inte är lika viktigt att få indexerat och presenterat (i SERP). Jag skulle personligen inte använda popup:s ens för dessa ändamål.

Det där med specialgenerarade recept var en grej jag inte tänkt på. Får en känsla av att de inte är så SEO-vänliga, jag menar ska Google indexera alla möjliga val av antal personer receptet avser? Inte troligt...

Swedbanks lösning verkar ju inte vara någon höjdare. Har ingen erfarenhet av dem, brukar undvika gamla statliga monopol och liknande.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 10:37 #16
Fia Fia är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 87
Fia Fia är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 87
Standard jag tog bort pop upp

Hej!

Jag tog bort pop upp rutan och gjorde en tillbaka länk i stället på receptsidan. jag gjorde sökboxen till en get och skicka med url till receptsidan för tillbakalänken med pagination nr. men man kan ju tyvärr väll inte hindra folk från att använda tillbakalänken på webläsaren och då kommer de inte rätt för jag har pagination oxå. och allt det är post.
Fia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017