Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stockholms stad öppnar informationsbank

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-10, 13:41 #11
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Jake.Nu Visa inlägg
Varje sak verkar ha sitt UUID och skulle en APIförändring tvinga fram ett nytt UUID för en viss sak så spelar det väl ingen roll vilken "version" man använder av något? Det fungerar ändå inte utan rätt UUID.
Du anser inte att detta är ett problem?

Efter API:et har nått version 1.0 så får inga ändringar göras, tillägg är dock okej.

Den här siten förklarar versionnummer-hanteringen på ett bra sätt.

Stockholms stad får med andra ord bara lägga till funktionalitet, inte ändra.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-10, 15:08 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Du anser inte att detta är ett problem?

Efter API:et har nått version 1.0 så får inga ändringar göras, tillägg är dock okej.

Den här siten förklarar versionnummer-hanteringen på ett bra sätt.

Stockholms stad får med andra ord bara lägga till funktionalitet, inte ändra.
De _får_ inte ändra? Konstigt. Jag trodde det var upp till varje tjänsteleverantör att bestämma över sin egen tjänst.

För övrigt finns det gott om ställen där man kan lägga till en versionshantering i efterhand om behovet skulle finnas utan att förlora någon bakåtkompatibilitet så länge ingen övervaliderat input/output - och har man gjort det utöver både behov och specifikation är det kanske inte på API:et man ska lägga skulden.

Verkar mest vara klagomål trots väldigt lovande öppen data. Tråkig och destruktiv attityd tycker jag. Det enda jag tycker är lite synd är att initiativet måste ske på kommun-nivå och inte har kommit som statliga direktiv för kommunerna. Annars riktigt bra början och initiativ av stockholms kommun!
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-10, 15:29 #13
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
De _får_ inte ändra? Konstigt. Jag trodde det var upp till varje tjänsteleverantör att bestämma över sin egen tjänst.
Du får väl göra hur du vill, räcka dock med att utvecklare kan ha svårt att förlita sig på en tjänst som när som helst kan sluta fungera.

Själv skulle jag aldrig våga använda ett API skrivet på de här sättet. Skulle Stockholms stad får för sig att ändra API:et så finns det risk att min applikation slutar fungera, vilket skulle kunna ha förödande konsekvenser.

AppStore är ett bra exempel där sådana här API inte går att använda. Tänk dig själv att Stockholms stad får för sig att ändra något; en redan deploy:ad applikation slutar fungera. Det kommer att ta minst 2 veckor innan jag får upp en ny applikation till mina användare.

Väljer kunden att reklamera applikationen, något som går att göra då applikationen inte längre fyller någon funktion, så finns det risk att pengarna måste betalas tillbaka.

Så ja, ett publikt API som nått version 1.0 får INTE ändras.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-10, 15:47 #14
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Du får väl göra hur du vill, räcka dock med att utvecklare kan ha svårt att förlita sig på en tjänst som när som helst kan sluta fungera.

Själv skulle jag aldrig våga använda ett API skrivet på de här sättet. Skulle Stockholms stad får för sig att ändra API:et så finns det risk att min applikation slutar fungera, vilket skulle kunna ha förödande konsekvenser.

AppStore är ett bra exempel där sådana här API inte går att använda. Tänk dig själv att Stockholms stad får för sig att ändra något; en redan deploy:ad applikation slutar fungera. Det kommer att ta minst 2 veckor innan jag får upp en ny applikation till mina användare.

Väljer kunden att reklamera applikationen, något som går att göra då applikationen inte längre fyller någon funktion, så finns det risk att pengarna måste betalas tillbaka.

Så ja, ett publikt API som nått version 1.0 får INTE ändras.
Så om de lägger på möjligheten att lägga en version i query-string, host, accept-header eller liknande ... hur skulle detta innebära problem för din applikation? Det finns gott om sätt att skapa versionshantering vid behov utan att förändra funktionalitet för tidigare version.

Så vad det är hos ett "sådant här" API som gör dig så rädd förstår jag inte. Själv skulle jag snarare vara lite rädd för att det är ett nytt initiativ - men endast tiden läker sådana sår. Vill man vara ytterligare försiktig får man väl skapa en egen proxy mot datan, om man tror att politiska eller tekniska problem kan förändra förutsättningarna.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017