Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


TV-licensen på datorn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-17, 23:28 #11
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Jag tänker i vilket fall som helst inte betala någon licens. Jag kör ett OS som typ ingen online-tv tjänst stödjer, jag äger förvisso en lcd-tv men den använder jag bara till min playstation. Har inget sånt här tv-jack i väggen och äger ingen inomhusantenn. Så jag anser mej inte behöva betala någon tvlicens.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 23:47 #12
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Jag tycker hela grejen är så fruktansvärt bisarr. Att det finns en tv-avgift för alla som har tv, det kan jag förstå, men att lägga ut en tjänst på nätet, och sedan kräva att ALLA som har DATORER ska betala enbart för att den går att nås via deras nättjänst är ju urbota dumt. Man tvingar medvetet även dom som inte har tv att betala.

Jag förstår inte varför det inte ifrågasätts av regeringen varför dom inte sätter lösenord? Betyder det att man kan starta vilken tjänst som helst och sedan KRÄVA en avgift bara för att man KAN nå tjänsten? Sjukt!
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 23:59 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by AnOnYmUs@May 17 2009, 23:47
Jag tycker hela grejen är så fruktansvärt bisarr. Att det finns en tv-avgift för alla som har tv, det kan jag förstå, men att lägga ut en tjänst på nätet, och sedan kräva att ALLA som har DATORER ska betala enbart för att den går att nås via deras nättjänst är ju urbota dumt. Man tvingar medvetet även dom som inte har tv att betala.
Jag förstår inte varför det inte ifrågasätts av regeringen varför dom inte sätter lösenord? Betyder det att man kan starta vilken tjänst som helst och sedan KRÄVA en avgift bara för att man KAN nå tjänsten? Sjukt
Det kan jag hålla med om och tror de själva är medvetna om detta likaså men tror det beror mycket på att de vet att det är väldigt många som försöker komma undan tv-licensen och försöker komma åt dessa på detta något kontroversiella sätt. Vi skulle slippa sådana märkliga tilltag om avgiften bakades in i skatten som vanligt istället.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 00:15 #14
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Jag bryr mig inte om dom som inte betalar, utan det jag motsätter mig är att dom TVINGAR folk med datorer att betala för en tjänst som dom lägger ut fritt.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 00:16 #15
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Problemet med att folk inte betalar till Radiotjänsten är de idiotiska priserna.

Själv anser jag att 173 per månad (2 076 kronor per år) är ett enormt högt pris att betala om man kanske spenderar 2 timmar / vecka framför TV:en, allt i allt (inräknat alla kanaler med TV4, TV3 ....).

Det spenderas nog en himla massa pengar på tjänster och produktioner som är överbetalda, som allt annat hos den statliga (offentliga) sektorn.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 07:14 #16
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Terabyte@May 18 2009, 00:16
Problemet med att folk inte betalar till Radiotjänsten är de idiotiska priserna.
Själv anser jag att 173 per månad (2 076 kronor per år) är ett enormt högt pris att betala om man kanske spenderar 2 timmar / vecka framför TV:en, allt i allt (inräknat alla kanaler med TV4, TV3 ....).
Det spenderas nog en himla massa pengar på tjänster och produktioner som är överbetalda, som allt annat hos den statliga (offentliga) sektorn.
Det är väl det som är "problemet" med alla statliga/offentliga verksamheter, att dom ska tillfredsställa allas behov, inte bara dina...dessutom skulle jag säga att du faktiskt har fel, SVT producerar i princip ingenting själva längre, utan köper produktioner av i princip samma produktionsbolag som alla andra svenska kanaler köper av, så att SVT skulle ha ett högre kostnadsläge räknat per "egen" producerad timme verkar konstigt...(vilket väl också är "svaret" på Blackjackers "fråga")

Men jag förstår folks invändningar, när diskussionen kommer att handla om företag som ska betala licens för monitorer som bara används till kameraövervakning, eller som jag hörde på radion, ett museum som krävts på licens för en tv som står på museet (som ju omöjligt kan ta emot dom digitala utsändningar som finns idag)...

Andra sidan av problemet är primärt att alla siffror visar att "alla" faktiskt tittar på SVT...så det måste vara rimligare att skattefinansiera det...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 11:58 #17
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Problemet med att folk inte betalar till Radiotjänsten är de idiotiska priserna.
Själv anser jag att 173 per månad (2 076 kronor per år) är ett enormt högt pris att betala om man kanske spenderar 2 timmar / vecka framför TV:en, allt i allt (inräknat alla kanaler med TV4, TV3 ....).
Det spenderas nog en himla massa pengar på tjänster och produktioner som är överbetalda, som allt annat hos den statliga (offentliga) sektorn.
Det är väl det som är problemet med alla statliga/offentliga verksamheter, att dom ska tillfredsställa allas behov, inte bara dina...dessutom skulle jag säga att du faktiskt har fel, SVT producerar i princip ingenting själva längre, utan köper produktioner av i princip samma produktionsbolag som alla andra svenska kanaler köper av, så att SVT skulle ha ett högre kostnadsläge räknat per egen producerad timme verkar konstigt...(vilket väl också är svaret på Blackjackers fråga)
Men jag förstår folks invändningar, när diskussionen kommer att handla om företag som ska betala licens för monitorer som bara används till kameraövervakning, eller som jag hörde på radion, ett museum som krävts på licens för en tv som står på museet (som ju omöjligt kan ta emot dom digitala utsändningar som finns idag)...
Andra sidan av problemet är primärt att alla siffror visar att alla faktiskt tittar på SVT...så det måste vara rimligare att skattefinansiera det...
Ja, att alla tittar på SVT är väl för att man oftast trycker på 1an eller 2an för att få igång tvn..
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 12:46 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs
Citat:
Originally posted by -gummianka@May 18 2009, 07:14
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Problemet med att folk inte betalar till Radiotjänsten är de idiotiska priserna.
Själv anser jag att 173 per månad (2 076 kronor per år) är ett enormt högt pris att betala om man kanske spenderar 2 timmar / vecka framför TV:en, allt i allt (inräknat alla kanaler med TV4, TV3 ....).
Det spenderas nog en himla massa pengar på tjänster och produktioner som är överbetalda, som allt annat hos den statliga (offentliga) sektorn.
Det är väl det som är problemet med alla statliga/offentliga verksamheter, att dom ska tillfredsställa allas behov, inte bara dina...dessutom skulle jag säga att du faktiskt har fel, SVT producerar i princip ingenting själva längre, utan köper produktioner av i princip samma produktionsbolag som alla andra svenska kanaler köper av, så att SVT skulle ha ett högre kostnadsläge räknat per egen producerad timme verkar konstigt...(vilket väl också är svaret på Blackjackers fråga)
Men jag förstår folks invändningar, när diskussionen kommer att handla om företag som ska betala licens för monitorer som bara används till kameraövervakning, eller som jag hörde på radion, ett museum som krävts på licens för en tv som står på museet (som ju omöjligt kan ta emot dom digitala utsändningar som finns idag)...
Andra sidan av problemet är primärt att alla siffror visar att alla faktiskt tittar på SVT...så det måste vara rimligare att skattefinansiera det...


Ja, att alla tittar på SVT är väl för att man oftast trycker på 1an eller 2an för att få igång tvn..

Det är inte så man mäter =) ALLA tittar inte heller på SVT.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 07:59 #19
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Sedan skall man inte heller glömma att alla tar del av det som SVT producerar i form av nyheter. De lyckas ju emellanåt vara först med att rapportera från något och dessa nyheter återpubliceras/visas på andra ställen än bara tv.

Så ja, även om de inte direkt har skrivit nyheten du läser på aftonbladet.se så är det de som har tagit fram källmaterialet och därmed uppfyller sin tjänst som public service.

Men att sedan ta betalt i form av tv-avgift är lite si och så, det bör snarare heta "public service"-avgift men samtidigt, vem bryr sig om vad det kallas? Slutresultatet är detsamma.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 08:18 #20
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
SVT är bra. Kolla bara deras svtplay. Grymt bra. en del program är OK. Men jag tycker att det ska vara lika spelregler för alla aktörer. Reklamfinansiera skiten.

& SLUTA JAGA MIG!!
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017