Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta företag i annat EU-land?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-21, 20:10 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
De första 5 åren ligger bevisbördan på dig. Låter du bli att redovisa en hyrd bostad i Sverige eller ett företag drivet genom bulvaner begår du skattebrott. Skattebrott är en ganska grov företeelse i de flesta västerländska länder och "glömmer" du att redovisa din bostad här under ett eller ett par år är det ganska lätt hänt att det rubriceras som grovt skattebrott. Straffskalan för grovt skattebrott är om jag inte missminner mig fängelse i 6-24 månader.

Efter de första 5 åren som utflyttad övergår bevisbördan på skatteverket så du måste inte själv skicka in papper om en eventuell bostad i Sverige. Men skulle RSV få för sig att fråga dig och du inte är sanningsenlig så begår du återigen skattebrott.
Man ska naturligtvis inte fuska. Men om man inte vill underlätta Skatteverkets granskning kan det vara en hjälp att inte köpa bostäder här ( ej vinterbonad sommarstuga tror jag att man får ha) och att Skatteverket kan hämta uppgifter från flygbolag, färjelinjer och Öresundsbron om de vill kolla upp hur mycket du är här. Även hur ofta och hur mycket du tar up på utländska bankomat/kreditkort i Sverige. Bara så att du vet.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-21, 20:30 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
Paragrafen jag länkade till är bara vägledande. Det är skatteverket som gör en helhetsbedömning av din situation och en vilande firma kan i det här fallet peka på att din utlandsflytt bara är temporär. För att du ska anses utflyttad får det inte föreligga något tvivel om att din flytt är permanent och stadigvarande. Du är t.ex. inte utflyttad om du studerar eller vårdas för en sjukdom utomlands eftersom du kan antagas återvända till Sverige när din studietid är slut/din åkomma botad.

Spenderar du 8 månader per år i ett land får du garanterat skattehemvist där (183 dagar /år är normen för när man anses etablera "residency" vilket är den engelska termen för skattehemvist). Spenderar du dessutom mer än 72 dagar (återigen en riktlinje, får du en sjuk morbror och måste donera en njure till honom kan du få dispans för den tiden etc.) så kommer du med största sannolikhet fortsätta att vara obegränsat skatteskyldig i Sverige även om du saknar "väsentlig anknytning" hit.

Mja....

Citat från Skatteverkets hemsida:

"Det är i första hand dina familje- och arbetsförhållanden som påverkar var du ska vara folkbokförd. Normalt ska du folkbokföras där du bor tillsammans med din familj (make, maka, sambo eller barn). Heltidsstudier räknas som arbete vid bedömningen av dina arbetsförhållanden."

Inom EU är det ofta inga stora problem att flytta och byta skattehemvist. Det skulle ju vara ett hinder mot den för EU så viktiga fria rörligheten för invånarna. Känner flera som flyttat inom Norden och till utomnordiska EU-länder utan problem med Skatteverket alls. Problemen uppstår alltid om man myglar...

Att äga ett företag i Sverige är absolut inte ett hinder för att slippa svensk skattehemvist, det skulle återigen hindra den fria rörligheten. Däremot kan du till exempel inte roa dig med att ta ut lön... Då blir det väldigt mycket mer komplicerat.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-22, 18:29 #13
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Mja....

Citat från Skatteverkets hemsida:

"Det är i första hand dina familje- och arbetsförhållanden som påverkar var du ska vara folkbokförd. Normalt ska du folkbokföras där du bor tillsammans med din familj (make, maka, sambo eller barn). Heltidsstudier räknas som arbete vid bedömningen av dina arbetsförhållanden."

Inom EU är det ofta inga stora problem att flytta och byta skattehemvist. Det skulle ju vara ett hinder mot den för EU så viktiga fria rörligheten för invånarna. Känner flera som flyttat inom Norden och till utomnordiska EU-länder utan problem med Skatteverket alls. Problemen uppstår alltid om man myglar...

Att äga ett företag i Sverige är absolut inte ett hinder för att slippa svensk skattehemvist, det skulle återigen hindra den fria rörligheten. Däremot kan du till exempel inte roa dig med att ta ut lön... Då blir det väldigt mycket mer komplicerat.
Jag citerar delar av paragrafen skatteverket utgår från i sin bedömning:
För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska följande beaktas:

* - om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,
* - om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,
* - om han har sin familj här,
* - om han bedriver näringsverksamhet här,
* - om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

Här är det väl framförallt "punkt" ett och fem i mitt urklipp som motsäger det du just har skrivit. Åker du t.ex. till USA och studerar där i ett år lär du bedömas ha en väsentlig anknytning till Sverige.

När det gäller den sista punkten så är det en klar nackdel att till och med ha en vilande EF i Sverige vid bedömningen, det strider mycket riktigt mot den EUs etableringsfrihet men det finns många delar inom Svensk lag som går stick i stäv med EUs regler. Ibland får vi dispans för det genom EU-domstolen och ibland skiter vi helt enkelt i det. De skatterådgivare, docenter i juridik och tidigare medarbetare på RSV jag pratat med hävdar att det är mycket ofördelaktigt att äga mer än 25% av ett svenskt bolag.

Att dina vänner lyckats flytta utomlands kan ha flera anledningar. De flesta säger upp kontakten helt med Sverige och då är det ju givetvis inga problem men gå in på t.ex. skatter.se och läs hur många som hamnar i en gråzon pga skitsaker som vinterbonad sommarstuga (min åsikt). Jag tror också att de flesta inte är medvetna om att de ska anmäla sin utflyttning till skatteverket (de kompisar jag har haft som flyttat utomlands har inte tänkt på det i speciellt många fall) och de flesta verkar dessutom tro att de automatiskt är begränsat skatteskyldiga här vid utresedagen medan den "rätten" först uppkommer när skatteverket gjort den bedömningen. Tidsspannet varierar ganska kraftig men de flesta får leva i viss ovisshet under det första året.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-23, 00:09 #14
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Tja, jag vill påstå att du (och jag för all del) plockar de bitar som stöder den uppfattning du har om hur landet ligger för tillfället...

Det är i normalfallet inga som helst svårigheter att flytta och byta skattehemvist inom EU. Man skall inte överdriva problemen, men givetvis inte heller bortse från möjliga problem.

Skatteverket har väldigt mycket matnyttigt att läsa på sina hemsidor och hittills har jag inte hört någon som råkat illa ut av de som jag känner som "flytt landet", men jag har läst om dem i tidningar och på internet så visst finns de.

De som råkar illa ut verkar i princip alltid försökt dölja någon uppgift som senare uppdagas av Skatteverket och då tycker jag inte det är så underligt att det blir problem. DU har dock helt rätt i att man får vänta till Skatteverket gjort sin bedömning för att vara säker och det kan ta sin tid, men Sverige har såvitt jag vet avtal med samtliga E-länder så problemen är sällan stora. Skulle jag tro, kanske jag skall tillägga eftersom jag aldrig provat själv :-)

Frågan är intressant och andra med erfarenhet får gärna bidra! :-)
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017