Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Undersökning PHP/MYSQL/HTML/DESIGN

Visa resultat för omröstning: Hur mycket kostar du per timme?
100-200 kr / h + moms 12 14.81%
300-400 kr / h + moms 21 25.93%
500-600 kr / h + moms 24 29.63%
700-800 kr / h + moms 13 16.05%
900-1000 kr / h + moms 7 8.64%
1000-1200 kr / h + moms 3 3.70%
1300-1500 kr / h + moms 1 1.23%
Antal röster: 81. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-13, 00:57 #11
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
1500kr/h + ?
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 01:21 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 13 2008, 01:17
Beror på hur man räknar Conny vilken timkostnad man skall ha.
Får i din kalkylsida lätt ned det till runt 200 kronor timmen.
Sätt månadslönen till 20.000.
Strunta i avtalspensionen sådant tänker inte folk runt 20 år på.
Pension är inget man tänker på i 20 års åldern.
Jag vet, jag sålde pensionsförsäkringar då som extraknäck.
Men inte tyckte jag att jag behövde ta en själv. Det var så långt till pension då. Nu några årtionden efter kommer man på att det hade nog varit bra att teckna en då.
Det blir lite dyrare och ger sämre utdelning ju fler år man väntar.

Från din kalkyl dra vidare bort eller sänk kreditförluster. Det räknar man aldrig med, man känner ju sina kunder så det händer inte.
Factoring. Vadå skicka ut fakturor och bevaka dem kan man väl klara på egen hand.
Marknadsföring. Tja varför skall man lägga pengar på det. Det är väl bara att lägga ned ett antal timmar på olika sociala media så ordnar det sig.

Timmar per år. 1200 max. Jamen vad är det, 3 och en halvtimme per dag. Det fixar man lätt. Räkna med 220 arbetsdagar á 10 timmar det blir ju 2.200 timmar per år.
Så enkelt och snabbt ned till 200 kronor per timme.
Det där är ren fantasikalkyl!!!

För det första så har man tjänstepension om man tar en anställning, det har alla som har en seriös arbetsgivare. Finns ingen anledning att upptäcka när man fyller 65 att; shit jag kommer att få leva under existensminimum!!!!

Kreditförluster är reella, dvs det är kostnader man måste räkna med annars kommer man inte få ihop sin kalkyl.

Marknadsföring är oxo en kostnad som många "glömmer", sen undrar man varför man inte får några kunder....

Det är inte seriöst att räkna med mer än 1200 timmar debiterbar tid per år. Snarare kan man behöva räkna med ännu färre timmar om man har väldigt kunskapskrävande yrke, då måste man avsätta mer tid för egen inlärning. Om man under några år lyckas ha en hgre debitering per år så kommer det andra år med lägre debitering, så snitett 1200 är en gammal vdertagen tumregel som de flesta använder. Det finns små variationer som upp till 1245, men justering nedåt till 800 elelr 600 för riktigt kompetenskrävande managementkonsulter. Det är därför de har såna höga timarvoden.

Totalt har man 1760 timmar man bör få "lön" för. men skillnaden mellan 1760-1200 dvs 560 timmar är sånt man inte kan ta betalt av kunden för. Det innebär att när man räknar ut timlön för en anställd så räknar man månadslön*12/1760.

Det finns 52 kalenderveckor per år,
2 går bort som röda dagar,
5 är semester,
4 är genomsnittlig sjukfrånvaro,
sen har man några veckors egen utveckling dvs att höja sin egen kompetens så man inte sitter där om 10 år som en gammal uttjänt borstbindare (ett gammalt fint yrke men som det inte finns så stort behov av idag),
administration (bokföring, förhandling med kunder, fakturering, hantering av reklamationer och inkurans, installation av datorer, och programvaror, lära sig nya program..... and many more...), sen har du även "slack" dvs tiden du väntar på att en kund ska svara OK på en offert, offertskrivandet i sig tar oxo tid, tiden att hitta nya kunder (marknadsföring och försäljning).

Till slut får du kvar 30 veckor som är faktiskt debiterbart arbete som du dessutom får betalt för. Den tiden ska täcka alla andra kostnader i bolaget, inkl löner, arbetsgivaravgifter, tjänstepensioner, lokalhyra, datorkostnader, programvaror, resekostnader, revisor, bokföringsfrman, möbler...

Om man gör glädjekalkyler så skjuter man sig själv i foten, man får aldrig ordning på ekonomin i företaget om man inte förstår att räkna och ställa upp en riktig kalkyl.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 01:42 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det finns en brist i intervallen, mitt förslag på nya intervall nedan:

Hur mycket kostar du per timme (SEK / h exkl moms)?
0-99
100-199
200-299
300-399
400-499
500-599
600-699
700-799
800-899
900-999
1000-1199
1200-1399
1400-1599
1600-1799
1800-
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 02:00 #14
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Jag inser att allt under 1500 kr / h är att kräva för lite.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 02:14 #15
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Originally posted by Wackerberg@Dec 13 2008, 03:00
Jag inser att allt under 1500 kr / h är att kräva för lite.
tror inte många som kodar php fakturerar 1500:-/h
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 02:36 #16
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Ironi Conny, kan vara svår att förstå ibland.
Men jag får väl ta det på mig själv att det inte framgick att mitt inlägg var menat åt det hållet.

Men om vi tar ämnet på allvar här. Tjänstepension kan du kanske räkna med att som anställd få, inte hos alla företag förvisso. Det beror på, tro mig jag har suttit på båda stolarna, som anställd och som Vd.

Sedan verkar du Conny totalt ha missat i det jag skrev (återkoppling till det här med ironi)
Unga människor som är på väg ut i yrkeslivet struntar fullkomligt i dina kalkyler, de vill skapa en framtid, karriär för sig själva. Inte sitta och få en massa pekpinnar på vad de skall ta betalt eller kräva att få.
Dina kalkyler lägger sig faktiskt ibland som en våt tung filt över de unga som vill skapa något.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 08:40 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 13 2008, 03:36
Ironi Conny, kan vara svår att förstå ibland.
Men jag får väl ta det på mig själv att det inte framgick att mitt inlägg var menat åt det hållet.

Men om vi tar ämnet på allvar här. Tjänstepension kan du kanske räkna med att som anställd få, inte hos alla företag förvisso. Det beror på, tro mig jag har suttit på båda stolarna, som anställd och som Vd.

Sedan verkar du Conny totalt ha missat i det jag skrev (återkoppling till det här med ironi)
Unga människor som är på väg ut i yrkeslivet struntar fullkomligt i dina kalkyler, de vill skapa en framtid, karriär för sig själva. Inte sitta och få en massa pekpinnar på vad de skall ta betalt eller kräva att få.
Dina kalkyler lägger sig faktiskt ibland som en våt tung filt över de unga som vill skapa något.
Jag anade viss ironi, men var lite osäker

Många unga företagare gör misstaget att göra kalkyler som är helt åt fanders för bristfälliga!

Jag försöker inte lägga kalkylen som en blöt filt över deras kreativitet utan jag försöker skapa en medvetenhet om att göra riktiga kalkyler. En riktig kalkyl är en lika stor del av lösningen som den tekniska lösningen i sig. Får man inte ekonomin att gå ihop så kommer man som företagare att få jobba mer ör mindre pengar än sina konkurenter och det kan man inte göra så länge förrän man ledsnar och lgger ned sin verksamhet. Då lämnar man kunden i sticket, så kunden förlorar i längden kvalitet på att det förekommer en "underprissättning".

Med en "riktig" kalkyl menar jag att de måste vara medvetna om vilka kostnader de i verkligheten kommer att ha och att de inte ska konkurera med att försämra sina egna sociala villkor (de bor ju i Sverige) utan hitta andra konkurrensmedel, som bättre service, snabbare leveranser, annan kvalitet på produkten/tjänsten de levererar än vad konkurrenterna använder.

Det är många som försöker konkurrera med priset eftersom de tror att det är det enda de har att konkurrera med. Detta beror på att många är okunniga om vilka konkurensmedel som finns att jobba med.

Det finns dock bara ett företag på marknaden som kan vara billigast, alla andra måste hitta andra sätt att kunkurrera annars slås de så småningom ut från marknaden.

Varför är nya företagare omedvetna om detta? Några skäl är givna;

* Ungdomlig okunnighet,
* bristande entreprenörsutbildning,
* bristande företagartraditioner
* de tänker för mycket som "konsument" i just prissättningen och glömmer sig själva

Man ska givetvis utgå från kunden och lösa kundens problem, men som företagare måste man även få ut något av företagandet och då är priset kunden betalar det enda materiella som företagaren får ut och det är i sin tur grunden för den emotionella tillfredsställelsen att kunden är nöjd eftersom de betalar.

Det är inte bara de unga företagarna som gör misstag. Snikna kunder utnyttjar givetvis denna situation.

Jag har gjort alla misstagen själv och jag har lidit hårt av dem. Jag hoppas jag kan bidra med att medvetandegöra andra unga företagare att inte göra om mina misstag utan att "göra rätt från början", så de får en flygande start i sitt företagande och kan fokusera på att komma med nya kreativa lösningar på kundernas problem, i stället för att våndas över att de inte får ekonomi i sitt företag, och att de ska kunna leva på sin verksamhet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 11:27 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Dec 13 2008, 09:40


Många unga företagare gör misstaget att göra kalkyler som är helt åt fanders för bristfälliga!
Jag tror helt enkelt att många unga företagare föredrar att jobba för 200-300 kr/tim istället för att lägga sig på 500-600 kr/tim och inte få något jobb alls.

Kalkyler i alla ära - men de sätter inte mat på bordet. Är man nybliven företagare och konsult så bör man dessutom räkna med att leva riktigt knapert den första tiden. Kan man inte acceptera det så bör man ta en anställning istället.

Tänk på att många här på WN har enskilda firmor med organisationsnummer som börjar på 85-90. Dina och hubberts levnadsvillkor skiljer sig ganska markant från deras.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 12:46 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är tveksamt om du ens kan hyra in en vettig städare för 200-300 spänn i dagens Sverige. Man kan ju få jobb på McDonalds och de betalar väl ca 100 spänn i timmen i bruttolön, då slipper man risken med att driva företag och man får en ganska lugn tillvaro. Netto borde det ge bättre ekonomisk standard än att jobba som företagare och ha en timtaxa på 200-300 spänn.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 12:57 #20
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Återigen kanske inte alla startar företag för att tjäna pengar utan för att det är kul. Och det är lätt att förstå varför vissa här tar så mycket i timmen utan att vara bättre än en kille direkt från gymnasiet. Man måste ju betala för de oändliga timmar som ni lägger på att kalkylera vad ni ska ta betalt i timmen, ert avtalsskrivande på flera 100 timmar och 2 genomläsningar av lagboken och bibeln innan det blir någon kod skriven.

Näe fram för folk som tar 300 spänn i timmen och skapar resultat utan en massa ordbajs och byråkrati.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017