Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ingripa vid pågående brott

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-04, 09:03 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Helt rätt handlat. Dessutom lagligt. Sk. envarsgripanden får göras om det i straffskalan för brottet ingår fängelse och brottet är i pågående (eller om man som i erat fall sett personen begå brottet och i obruten tidsföljd förföljt honom).

FYI: De som var på er och hackade kan ha gjort sig skyldiga till övergepp i rättssak vilket är ett allvarligare brott än bilinbrottet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 10:06 #12
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Helt rätt. Bra gjort dessutom!

Har själv ingripit ett antal ggr och efteråt går man runt med en härlig känsla av "bror duktig" i kroppen. Det är oslagbart.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 11:28 #13
JacobTallberg JacobTallberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 205
JacobTallberg JacobTallberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 205
Helt rätt!
JacobTallberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 12:09 #14
bompaholm bompaholm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 163
bompaholm bompaholm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 163
Helt rätt..

Tror det finns en bilägare någonstans i landet som är tacksam för din insats..
bompaholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 12:12 #15
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Vilka puckon som stod och grina på er vid sidan om. Kan ju inte precis ha vart den mest normala typen av människor.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 12:31 #16
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Det som är fel på oss svenskar eller oss människor över lag är att vi är så förbaskat fega att ingripa när något händer som är fel och fruktansvärt. Jag tycker att fler skulle vara som Fabian och ingripa.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 13:41 #17
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 425
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 425
Kanske lättare att ingripa om man är två eller fler? Jag hade inte vågat följa efter någon om jag varit ensam.
Men bra gjort!
Netikett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 13:58 #18
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jag brukar hantera sådana händelser konsekvent. Det har blivit en flock ingripanden under åren. Jag tål inte att se puckon förstöra för andra, stjäla eller uppföra sig som grisar.

Fabian - helt rätt gjort. Alla borde göra så.

För ett par dagar sedan spöade en man på sin fru utanför Vikinglines terminal i Stockholm. Min sambo med barn blev tillsammans med kanske hundra andra vittne till detta.

INGEN ingrep trots att kvinnan fick ordentligt med stryk. Vuxna karlar gick förbi. Till slut ingrep sambon och gick emellan. Hon ringde polisen och blev hotad med stryk hon också.

De hade då hunnit fram till bussterminalen under Slussen och där fick hon hjälp av en busschaufför som slängde ned puckot på backen. Polisen kom till slut och paketerade detta utomordentliga exemplar på "lowlife".

Att inte ingripa borde vara straffbart. Det är det i vissa extrema undantagsfall, men en plikt att ingripa, åtminstone genom att larma, borde vara självklart i alla brott där människor riskerar att skadas...

För övrigt, som lagstiftningen är i idag, Westman, så kan de som stod och ropade runt om vid Fabians ingripande straffas enligt lagstiftningen rörande övergrepp i rättssak. Det kan man bara göra efter att en anmälan gjorts.

"10 § Den som med våld eller hot om våld angriper någon för att denne gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan myndighet eller för att hindra någon från en sådan åtgärd, döms för övergrepp i rättssak till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om man med någon annan gärning, som medför lidande, skada eller olägenhet, eller med hot om en sådan gärning angriper någon för att denne avlagt vittnesmål eller annars avgett utsaga vid förhör hos en myndighet eller för att hindra honom från att avge en sådan utsaga.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst två och högst åtta år. Lag (2002:117)."

Det skulle, om de kommit i närheten av att hindra ingripandet, kunna utgöra främjande av flykt, men den nivån nådde de inte heller i detta fall.

Det rörde sig tyvärr om en väldigt vanliga svenssonflock som, om de själva drabbats, skulle älskat Fabian. Nu däremot hade de inget klokare att yttra än puckokommentarer, kanske för att dölja sin egna uppenbara handlingsförlamning.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 14:35 #19
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 568
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 568
Gjorde en liknande sak då en kille stod och sparkade sönder skyltfönster, fick mig en snyting (notera att jag inte bor i sverige)
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 14:56 #20
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Kul att höra lite mer positiva reaktioner här! När vi stod och höll fast honom var stämningen ganska hotfull från 2 gäng som var i närheten, polisen kom dock i precis rätt tid (dock hade vi hållt gubben i ca 20 minuter innan de kom), även om vi var mitt i city i gbg.

Jag gjorde samma sak när jag var själv för massa år sedan, men då var det inbrott i en juvelbutik, och eftersom jag inte ville få en snyting höll jag mig på avstånd och följde efter honom i 45 minuter innan polisen kom (pratade dock med dom på telefon hela tiden) det slutade med att jag fick vittna i rättegång.

Men så himla många gånger annars har jag bara gått förbi och försökt tänka att det inte rör mig.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017