Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilka har mest inflytande i Google?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-05, 18:01 #11
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Tycker vi räknar upp alla företag som ägs av kristna med. Samt ateister. När vi ändå håller på - tror ni att turkarna i sverige vill ta över kioskmarknaden?

Sigh...
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 18:05 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Även Yahoo!, MySpace och eBay ägs av judar. Det hela kan omöjligt vara ett sammanträffande tycker jag
Eftersom du vet om ett fåtal företag som ägs av judar så börjar du tro på konspirationsteorier? Smart tänkt.

Det enkla svaret är styrelsen med Eric Schmidt i spetsen. Sen om det gäller nya idéer så kan du väl räkna in ett stort antal anställda.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-05 klockan 18:10
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 19:20 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Ni får ursäkta min okunnighet ifall jag låter dum i huvudet. Men skaparna av Google är judar.

Nämnvärt är att jag inte har något emot människor av annan religion eller något i den stilen. Utan jag bara säger att Google är judeägt, likt Facebook och Wikipedia.

Alla större tjänster på Internet drivs av just judar. Sammanträffande? Jag tror inte det. Makteliten har i min mening något i kikaren.

Detta är min teori. Detta är vad jag tror. Å andra sidan har jag sett så pass många dokumentärer om frimurare och dylikt att jag högst sannolikt kan ses som hjärntvättad. Vad vet jag...

En bra utgångspunkt när man ska ta ställning till konspirationsteorier är Ockhams rakkniv (Occam´s razor). Det är en tes som säger att den enklaste förklaringen ofta är den mest sannolika.

Judar är tex överrepresenterade inom bank och finans. Det beror på att det i över tusen år har varit förbjudet inom kristendomen och islam att uppbära ränta. Därför fick judarna bedriva bankverksamhet, eftersom det inte fanns någonting i deras religion som förbjöd det.

Att judar är överrepresenterade inom media beror på liknande omständigheter. Förbudet för judar att bo och leva i Sverige upphävdes av Gustav III i samma veva som han införde pressfrihet. Svensk kultur hade ingen tradition av pressfrihet och det som man inte kan någonting om är man ofta dålig på. Judarna som flyttade in i landet kom däremot från mer liberala länder där man hade lång erfarenhet av den fria pressen. Därför blev det judarna som grundade tidningar runtom i landet. I övriga världen gick det till på liknande sätt.

Så visst finns det mäktiga judar i världen. Och det är ingen tillfällighet att de är överrepresenterade inom vissa områden. De har genom historien tvingats fly till länder som varit öppna och toleranta. Och dessa länder har normalt varit de som varit i framkant inom vetenskap och kultur. Så förföljelsen av judarna genom historien har skapat förutsättningarna som idag gör att de är framgångsrika inom så många områden.

Det är alltså ingen tillfällighet, som du själv skriver. Men att därifrån dra slutsatsen att det skulle finnas någon global konspiration är mycket långsökt. Judar och frimurare har ofta varit tacksamma mål för konspirationsteorier, eftersom de har varit annorlunda och lite hemlighetsfulla.

Även om världen är komplex, så finns det alltså betydligt enklare förklaringar till varför den ser ut som den gör, än den som tex NWO presenterar.


Edit: Ingen har väl missat den här, men jag länkar till den i alla fall http://www.aftonbladet.se/kultur/article8061178.ab

Senast redigerad av Gustav den 2010-12-05 klockan 19:33
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 19:43 #14
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Tack för ett feting-bra förtydligande, guys. Uppskattas.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 20:15 #15
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Ni får ursäkta min okunnighet ifall jag låter dum i huvudet. Men skaparna av Google är judar.

Nämnvärt är att jag inte har något emot människor av annan religion eller något i den stilen. Utan jag bara säger att Google är judeägt, likt Facebook och Wikipedia.

Alla större tjänster på Internet drivs av just judar. Sammanträffande? Jag tror inte det. Makteliten har i min mening något i kikaren.

Detta är min teori. Detta är vad jag tror. Å andra sidan har jag sett så pass många dokumentärer om frimurare och dylikt att jag högst sannolikt kan ses som hjärntvättad. Vad vet jag...
hmm, inget jag tänkt på tidigare faktiskt...

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
En bra utgångspunkt när man ska ta ställning till.......
Tack för en mycket bra förklaring. Inget jag heller var medveten om =)
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 20:23 #16
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Bra redogörelse Gustav.
Sedan kan det väl påpekas att NWO-rörelsen är mycket fragmenterad och består av skilda åsiktsriktningar. Vi har bl.a. frontfigurerna Alex Jones och David Icke där. Där den sistnämnda tror att Illuminati egentligen styrs av utomjordingar. Finns en svenska motsvarighet i Sassersson där. Politiskt står de nära Tea Party-rörelsen med Sarah Palin. Även om den rörelsen startade rätt så sent. Så ligger åsikterna åt de ultrakonservativa.

Bush gillade de inte, men det är ingenting emot vad de tycker om Obama. Han är något av de värsta som finns, inte amerikansk medborgare och dessutom är han muslim. Det sistnämnda är nästan den värsta anklagelsen från dem enligt deras synsätt. Men som sagt vissa skillnader i nyanser mellan de olika grenarna. Men en stark antimuslimskt, antisemitiskt, antistatlig åsiktsinriktning är en gemensam nämnare.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 21:12 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Fakta kan man inte bortse ifrån (se bara på diamanthandeln) eller ska man bortse från fakta bara för att den inte passar de politiskt korrekta? Att däremot få det till någon form av konspiration är något helt annat. Dock kanske inte helt orimligt men det har en mycket enkel förklaring: toran

Jag tänker inte tala om vad jag tycker om toran men rekommenderar den som läsning till de som tror att judendomen är en religion precis som alla andra. Läs och jämför med bibeln, koranen osv. och bilda en egen uppfattning. Det finns också lite nyare och mer toleranta tolkningar av toran som de flesta troende judar verkar ha som rättesnöre (tack och lov).

EDIT: Förövrigt ett mycket bra inlägg av Gustav. Väl sammanställt även om jag saknar flera områden.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 21:46 #18
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Tja Westman då kan man väl läsa Bibeln som start då. Och då pratar vi inte om den där lightvarianten som de lär ut här i Sverige nuförtiden. Utan vi tar det gamla testamentet som kan uppvisa det mesta ifråga om våld och oförsonlighet mot dem som har andra gudar.
Där pratar vi barnamord, massmord och lite annat smått och gott som skulle hålla skräckfilmsproducenter sysselsatta i generationer framåt om de skulle filma allt.

Diamanthandel är förresten inkluderat i Gustav beskrivning implicit.
Men jag kan väl lägga till två saker till där. Judarna beskylldes för att sprida digerdöden när den inträffade. Detta då de klarade sig bättre än de kristna från smittan. Den främsta orsaken är naturligtvis att det i judendomen precis som i islam gäller att gräva ned de döda rätt så snabbt. De kristna däremot lät liken ligga och ruttna vilket fick till följd en större smittspridning. Att muslimer inte fick samma rykte beror på att det vid den tiden fanns en bråkdel muslimer i Västeuropa då.

Sedan har synen på utbildning och kunskap varit lite annorlunda mellan religioner. Förr så var prästyrket verkligen status som krävde utbildning och skolning. Med andra ord en bana som var eftertraktad för att skaffa sig en position i samhället.
Katolska präster levde då som nu i celibat, vilket inte gällde/gäller för en rabbin.

Med andra ord lärda judar, som en rabbin är, fick barn och kunde i sin tur lära upp dem. Och har man minsta kunskap om det sociala arvet och föräldrarnas påverkan på sitt barns studier så inser man att förutsättningarna blev hyfsat bra för en hel del judar.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 22:19 #19
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Lol, detta måste vara rekord på att få en tråd att totalt byta ämne/gå off topic.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 22:21 #20
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Ni får ursäkta min okunnighet ifall jag låter dum i huvudet. Men skaparna av Google är judar.

Nämnvärt är att jag inte har något emot människor av annan religion eller något i den stilen. Utan jag bara säger att Google är judeägt, likt Facebook och Wikipedia.

Alla större tjänster på Internet drivs av just judar. Sammanträffande? Jag tror inte det. Makteliten har i min mening något i kikaren.

Detta är min teori. Detta är vad jag tror. Å andra sidan har jag sett så pass många dokumentärer om frimurare och dylikt att jag högst sannolikt kan ses som hjärntvättad. Vad vet jag...
Kul att du här visar att du är en lika stor fördomsfull tölp som de du själv kritiserat i andra trådar och på din blogg.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017