Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Surftown borde skämmas!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-17, 15:30 #11
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Nu tar ni i så ni nästan spricker... Om vi lugnar ner oss lite, så kanske vi kan ta det här utan att behöva slänga oss ur obefogade skällsord.

Något skojarföretag är vi absolut inte, och jag förstår verkligen inte hur ni kan påstå något sådant! Speciellt baserat på att vi tar ut en högre avgift på domänägarbyte än vad andra i branschen gör. Det är väl inget konstigt med det? Anser ni att Apple är ett skojarföretag för att de tar mer betalt för hårdvara än vad till exempel HP eller Dell gör...?

Tiden vi lägger på att utföra ett domänägarbyte anser vi kostar oss så pass mycket, att vi vill ta en högre avgift på arbetet än vad andra i branschen gör. Samtidigt är det ingen som hindrar er från att använda er av en annan registrar för att utföra domänägarbytet! Detta gäller givetvis inte när man flyttar domäner mellan registrarer, som sker fullständigt automatiskt (och givetvis kostnadsfritt).

Vi är inte ett särskilt domäninriktat webbhotell, i stil med andra webbhotell i branschen - vilket ganska tydligt framgår av våra priser och tjänster. Vi har ingen DNS-tjänst eller liknande, och vi dumpar inte våra domänpriser. Vi fokuserar på webbhotell och hosting, och det trivs vi ganska bra med.

Senast redigerad av jgabor den 2009-09-17 klockan 15:37
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 15:48 #12
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, det där är riktigt fult gjort. Man bör inte ta med tång ens i ett företag som har sådana avtal.
Vi har ingen DNS-tjänst överhuvudtaget, och du kan endast vara kund hos oss om du har ett webbhotell. Det enda det villkoret säger, är att du ska vara kund hos oss för att vi ska utföra ett ägarbyte åt dig, vilket du med absolut största sannolikhet redan är ifall du har en domän hos oss.

Tanken är att besökare som inte har sina domäner hos oss, inte ska kontakta oss för att vilja utföra ett ägarbyte, utan istället kontakta sin nuvarande domänleveranör/registrar. Är det verkligen så fult?

Och jag vågar påstå att vi har ett av webbhotellbranschens bästa avtalsvillkor...

Senast redigerad av jgabor den 2009-09-17 klockan 15:50
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 15:58 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Att ta ut överpris för en tjänst är givetvis helt okej och att kräva att den säljande / överlåtande parten är kund sedan tidigare är inte heller särskilt konstigt men att däremot kräva att även den som tar över domänen är kund är lurendrejeri och inget annat.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 16:03 #14
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Anser ni att Apple är ett skojarföretag för att de tar mer betalt för hårdvara än vad till exempel HP eller Dell gör...?
Klyschan att man bör jämföra äpplen med äpplen har kanske aldrig varit mer passande.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 16:32 #15
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att ta ut överpris för en tjänst är givetvis helt okej och att kräva att den säljande / överlåtande parten är kund sedan tidigare är inte heller särskilt konstigt men att däremot kräva att även den som tar över domänen är kund är lurendrejeri och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Binero
Det går endast att göra överlåtelser av se-domäner hos Binero om både överlåtande och övertagande part är kunder hos oss. Det är alltså inte möjligt att göra en överlåtelse från en kund hos en annan leverantör (registrator, registrar) till en Binerokund, utan att det innan skett ett byte av registrator.
Källa: http://wiki.binero.se/Domännamn/Guider/Överlåtelse/.se


Citat:
Ursprungligen postat av .SE Direkt
Både den nuvarande och nya innehvaren måste ha konto hos .SE Direkt för att en överlåtelse ska kunna genomföras.
Källa: http://www.sedirekt.se/kundtjanst/overlatelse/

Även Loopia kräver att den nya ägaren antingen anger befintligt kundnummer eller upprättar sig som en ny kund: https://www.loopia.se/blanketter/overlatelse/

Och som jag redan berättat för er så har vi ingen gratis DNS-tjänst, utan det enda sättet att bli kund hos oss är att köpa ett webbhotell. Därav dessa "lurendrejeri"-villkor.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 21:53 #16
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Det som är pinsamt är kvaliten på inläggen här...kan en moderator var så snäll att lägga till ålder i sidebaren för det luktar babypuder och galla ordentligt här...

Jag kan tycka att prilappen är ganska hög jag också, men som Jonathan förklarat så finns det orsaker till det och dom är inte ensamma om sina vilkor om hur en överlåtelse hanteras. Vill man köpa en tjänst så ska man titta på vilkoren innan och mig veterligen finns det ingenting som säger att för att bli kund hos Surftown så måste du köpa domän hos dom också?

Vill du ha bättre villkor för dina domäner så köper du dom hos en registrar som har dom villkor du tycker passar och sedan pekar du dom till valfritt webbhotell. Svårare än så är det inte.

Har du en domän hos surftown och är frustrerad över det, flytta domänen då till en i dina ögon bättre registrar...valet är ditt trots allt.

Ska ni kritisera så gör det på ett sakligt och moget sätt istället för att gnälla och kasta bajs som småbarn, även om det kanske känns skönt att ventilera gamla eller nya frustrationer...ni är bättre än så.

Kritik för fram saker som är i behov av förbättringar med hjälp av förslag på hur man kan förbättra...gnäller gör bäbisar och bittra kärringar/gubbar.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 22:53 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Väldigt bra sagt Mortekai, så fort någon har en annorlunda prisbild/uppsättning än alla de andra så är det alltid många som kritiserar det företag som går in i detta segment. Jag tror personligen att det är den svenska jantelagen som skriker när ett företag inte passar in i det generella mönstret.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 23:13 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Suck. Då var vi där igen. Så fort man inte tycker någonting är bra så är man en barnrumpa. Ditt inlägg är väl minst lika barnsligt i så fall, Mortekai?

Att diskutera priset är ganska irrelevant vilket jag också nyss skrev. Det spelar egentligen bara roll om det finns en monopolliknande marknad eller kartellbildning. Annars gör man ju som man själv vill.

Däremot så är det inte särskilt schysst att tvinga den som köper domänen att skaffa ett webbhotellkonto. Det är ganska fula affärsmetoder och man bör i så fall vara tydligare med att domänöverföringar är ingenting man bör göra hos Surftown eftersom de uppenbarligen egentligen inte vill ha med sådant att göra. Visst kan man fokusera på webbhotellet och strunta i domänbiten men då dessa delar är i högsta grad integrerade med varandra så känns det inte helt lyckat rent affärsmässigt. Med reservation för att jag inte kollat upp några villkor själv men utgår från att citatet i början av tråden är korrekt.

Jag tyckte det var ganska uppenbart vad som skulle kunna förbättras men det börjar bli så jäkla tröttsamt att man måste skriva långa uppsatser för att folk ska förstå och inte välja att missuppfatta eller tolka in allt möjligt strunt i det man skriver...

Jag kan för övrigt säkerligen hitta fler saker som är bra än dåliga med Surftown men de bra sakerna är inte lika relevanta att ta upp i de flesta sammanhang.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-17 klockan 23:16
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 23:17 #19
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Vi har ingen DNS-tjänst överhuvudtaget, och du kan endast vara kund hos oss om du har ett webbhotell. Det enda det villkoret säger, är att du ska vara kund hos oss för att vi ska utföra ett ägarbyte åt dig, vilket du med absolut största sannolikhet redan är ifall du har en domän hos oss.

Tanken är att besökare som inte har sina domäner hos oss, inte ska kontakta oss för att vilja utföra ett ägarbyte, utan istället kontakta sin nuvarande domänleveranör/registrar. Är det verkligen så fult?

Och jag vågar påstå att vi har ett av webbhotellbranschens bästa avtalsvillkor...
Oj. Du har precis begått fel nr 1,2,3,4,5,6,7,8,9... när det gäller hur man hanterar en kritikerstorm.
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 00:28 #20
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Suck. Då var vi där igen. Så fort man inte tycker någonting är bra så är man en barnrumpa. Ditt inlägg är väl minst lika barnsligt i så fall, Mortekai?

Att diskutera priset är ganska irrelevant vilket jag också nyss skrev. Det spelar egentligen bara roll om det finns en monopolliknande marknad eller kartellbildning. Annars gör man ju som man själv vill.

Däremot så är det inte särskilt schysst att tvinga den som köper domänen att skaffa ett webbhotellkonto. Det är ganska fula affärsmetoder och man bör i så fall vara tydligare med att domänöverföringar är ingenting man bör göra hos Surftown eftersom de uppenbarligen egentligen inte vill ha med sådant att göra. Visst kan man fokusera på webbhotellet och strunta i domänbiten men då dessa delar är i högsta grad integrerade med varandra så känns det inte helt lyckat rent affärsmässigt. Med reservation för att jag inte kollat upp några villkor själv men utgår från att citatet i början av tråden är korrekt.

Jag tyckte det var ganska uppenbart vad som skulle kunna förbättras men det börjar bli så jäkla tröttsamt att man måste skriva långa uppsatser för att folk ska förstå och inte välja att missuppfatta eller tolka in allt möjligt strunt i det man skriver...

Jag kan för övrigt säkerligen hitta fler saker som är bra än dåliga med Surftown men de bra sakerna är inte lika relevanta att ta upp i de flesta sammanhang.
Nej, jag syftar inte på kritiken i sig som du med flera uttryckt utan på helt onödiga kommentarer om Surftown som företag...titta bara på den här trådens första sida för att se vad jag menar...hur många av kommentarerna där har ens något med ämnet att göra? Merparten är bara ute för att smeta sitt ordbajs utan intresse av det som Terabyte tar upp som ett problem. Den typen av kommentarer hör hemma i barnkrubban och tillför ingenting till tråden.

Hade kommentarerna tillfört något eller iallafall varit relevanta till ämnet som "Jag håller med, det är skandal" hade till exempel varit helt ok. Att säga att Surftown är skit eller att man är dum i huvudet för att vara kund där är bara småaktigt och repektlöst...både mot den som skapade tråden, mot en själv och mot Surftown.


Jonathan har fört fram varför Surftown har dom villkor som man har och påpekat att det är inte några ovanliga villkor, så i den här tråden vore det kanske mer intressant att diskutera vidare hurvida Surftown borde skämmas eller inte. Med tanke på vad som framkommit så är det kanske så att det inte är Surftown som bör skämmas utan hela branschen? Kan det vara så att .se har något med den här typen av regler eller finns det andra orsaker till varför flera webbhotell har samma typ av villkor?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
ägarbyte, surftown


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017