Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dedikerad server

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-17, 21:27 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag tänkte mera på det du diskuterade kring bandbredden. Att olika företag tar olika service-avgifter för att utföra hårdvaru-reparationer är nog rätt självklart. Dock.. frågan är , pratar du om dedikerade burkar nu? För jag har lite svårt att se att de kan ta extra betalt för att fixa en burk de HYR ut (dedikerad) till dig? En colo däremot.. ?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 21:35 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by grazzy@Dec 17 2006, 22:27
Jag tänkte mera på det du diskuterade kring bandbredden. Att olika företag tar olika service-avgifter för att utföra hårdvaru-reparationer är nog rätt självklart. Dock.. frågan är , pratar du om dedikerade burkar nu? För jag har lite svårt att se att de kan ta extra betalt för att fixa en burk de HYR ut (dedikerad) till dig? En colo däremot.. ?
Det är precis det som jag också tycker är så konstigt. Att de tar betalt för att fixa något som jag HYR. Det är egentligen gratis, men då tar det mellan 4 och 7 dagar(!) för dem att fixa felet (beroende på vilken leverantör man har). Vill man att det ska gå snabbare så får man betala för serviceavtal som kostar många tusenlappar om året. Jag skulle då föredra att betala en timtaxa när det väl händer. Att vänta i 4 dagar är ju knappast ett rimligt alternativ. Men att betala 24k om året för något som bara händer väldigt sällan känns inte heller så attraktivt. Särskilt inte som jag betalar dem för att fixa något som inte ens är mitt...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 22:31 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Hmm, okey. Jag vet att det inte är så hos tex ev1servers. Där går det dessutom undan (ofta mindre än ett par timmar). Hos tex min nuvarande svenska host tror jag dessvärre inte det är så. Beroende på vad som pajar så kan du ju komma rätt långt, kör mirrored raid så slipper du ju det mest uppenbara felet. Nätaggregat har en viss tendens att gå sönder också och det är såklart värre..

Jag är däremot rätt övertygad om att du kan fixa hosting som uppfyller de här kraven (dvs att hosten lovar att ha extra delar liggandes - för jag tror det är det som tar tid, nyleveransen, inte själva utbytet). Fast då får du såklart betala för det.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-18, 01:55 #14
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Ring www.ipeer.se, stabilt och seriöst.
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-18, 09:24 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Serviceavtal innebär att du är med och finansierar jouren och att du blir prioriterad när något händer. Om din server dör vid 23-tiden på nyårsafton och du inte kan vänta till efterföjande vardag måste du förmodligen betala extra för att felsökning ska påbörjas omgående.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 14:06 #16
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Bara för att jag råkade se den här tråden kan jag ju svara. En dedic i Am kostar allt mellan 600-1000 kr, och närmare den övre gränsen kan man få riktigt bra hårdvara. Har bra erfarenheter av cari.net, deras support verkar ganska kunnig och det har inte varit några problem. Sedan finns alla tiders bulk-leverantör, ev1servers, som är enorma, men deras support är lite segare och priserna inte alltid lika konkurrenskraftiga, fast det beror väldigt mkt på vad du ska ha. Vi flyttade därifrån för ett tag sedan till cari för att det var billigare, och supporten verkar vara marginellt snabbare på cari. Men det är nog mer en smaksak. Inga svenska servrar om jag var du, företagen är små och du vet aldrig vad som händer. Och inte Proinet, vet inte vilka som driver det nu, men dom har haft en helt absurd konflikt i det företaget som även gick ut över kunder osv (mig inräknat).
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 18:10 #17
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
Vad jag hört så har proinet förbättrat sig ganska rejält
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017