Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vart köper man billiga frimärken?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-13, 22:14 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där är ju ett direkt resultat av bolagiseringen. Eftersom du verkar vara emot allt vad stat och myndigheter heter i vanliga fall så borde du vara nöjd
De flesta har skäl att vara nöjda. Det har blivit billigare att skicka brev sedan bolagiseringen. Tidigare finansierades Postverket genom skattesedeln, idag ger Posten istället ett överskott till statskassan. Servicen har även blivit avsevärt mycket bättre, även om man kan vara kritisk mot att bolaget idag outsourcar i stort sett allting. Och som med alla marknader som nyligen avregleras så råder det brist på konkurrens. Ska Posten kunna bli riktigt effektiva så måste det finnas andra företag att tävla med.

Citat:
Ursprungligen postat av ooskar Visa inlägg
Om jag inte har helt fel så är det väl så att ett frimärke köper man för att bekosta resan för brevet. Det blir inte billigare för posten att skicka fler brev, snarare tvärtom. Varför skulle man då får mängdrabatt?
Räknar du på transportkostnaden per brev så blir det betydligt billigare att skicka 100 brev istället för ett. Stordriftsfördelarna inom logistik är mycket påtagliga, så det vore befogat med mängdrabatter. Enda anledningen till att det inte finns, är att marknaden har varit monopoliserad i många hundra år. Det finns inga anledningar att ge några rabatter överhuvudtaget när man har monopol.

Posten ger aldrig rabatter på brev. Men Posten ger rabatter på paket. Posten är konkurrensutsatta inom paket, men inte inom brev.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 22:19 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
att köpa 100 frimärken är ingen stor affär för posten, du behöver skicka 1000-tals brev för att det ska bli intressant för posten att förhandla om priset.

Posten skickar regelbundet ut brev i upplagor om 10 000-tal och 100000-tal så de bryr sig knappast om småsummor för 100 frimärken.

Det mesta jag har köpt frimärken för var när jag gjorde ett litet utskick och köpte självhäftande frimärken i kartor om 10 frimärken för drygt 8000 SEK på den lokala bensinmacken, det var försäljningsrekord för dem....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 23:24 #13
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av najk Visa inlägg
Det går inte att köpa lösa frimärken billigare. Du kan titta på ekonomibrev om det inte är brådis, eller ska du skicka många brev på en gång är det bättre med porto betalt kuvert och lämna in på närmaste postkontor (om du är fakturakund). Ska du skicka riktigt billigt inom storstadsområden är väl citymail ett alternativ, dock behöver du sortera posten själv i postnummerordning.
Ekonomibrev / B-klass brev kostar 50öre mindre alltså 5.50kr istället för 6kr

Om man tycker att brevet skall ta 3 dagar istället för över natten för 50öre så är det värt det.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 23:29 #14
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av BoXon Visa inlägg
Det är ju knappast så att du bara behöver betala 100 kr för en stämpel för att sedan skicka hur många brev du vill.
Jag har inte sagt att det är lagligt eller lämpligt, men det är svar på trådskaparens fråga. Jag vet företag som har skickat över 200.000 brev på detta sätt i flera år. Fungerar utmärkt. Det roligaste är när posten/sorteringsmaskinen lyckas förstöra nått av dessa brev (som skickats gratis) och därefter skickar en ursäkt med några häften frimärken som plåster på såren
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 23:41 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
De flesta har skäl att vara nöjda. Det har blivit billigare att skicka brev sedan bolagiseringen. Tidigare finansierades Postverket genom skattesedeln, idag ger Posten istället ett överskott till statskassan. Servicen har även blivit avsevärt mycket bättre, även om man kan vara kritisk mot att bolaget idag outsourcar i stort sett allting. Och som med alla marknader som nyligen avregleras så råder det brist på konkurrens. Ska Posten kunna bli riktigt effektiva så måste det finnas andra företag att tävla med.
Jag tycker det var billigt även innan bolagiseringen men framför allt var det mindre misstag och krångel. Billigast är bäst gäller långt ifrån alltid. Det finns viss konkurrens redan, särskilt i storstäderna, men konkurrenterna är ju ännu sämre
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 01:16 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tycker det var billigt även innan bolagiseringen men framför allt var det mindre misstag och krångel. Billigast är bäst gäller långt ifrån alltid. Det finns viss konkurrens redan, särskilt i storstäderna, men konkurrenterna är ju ännu sämre
Vad gäller konkurrens så ägs Bring Citymail av norska statliga Posten som har 360 år av monopol bakom sig. Bring Citymail har inte lyckats gå med vinst, trots att man har valt att endast jobba i storstäderna. Det är alltså norska skattebetalare som finansierar den verksamheten.
Den privata sektorn i sin tur har varit utestängd i hundratals år och har därför ingen som helst erfarenhet inom området. Ingen som saknar erfarenhet kan göra ett bra jobb. Så även om marknaden idag är avreglerad så består startfältet alltså av halta och lytta.

Men så här är det överallt där man har haft statligt finansierade monopol och där marknaderna slutligen börjar avregleras. Det kan ta hundratals år att läka såren efter ett statligt monopol. Där staten en gång har satt ner sin fot så växer det ingenting nyttigt på en mycket lång tid. Jag avskyr Posten. Men sett till omständigheterna så fungerar vårt postväsende trots allt väldigt bra.

Jag kan tillägga att mitt företag hade tjänat på om Posten fortfarande varit statliga Postverket med monopol och kraftigt subventionerade portotabeller. Men jag kan inte se någonting försvarbart i att svenska skattebetalare ska finansiera delar av min verksamhet med sina skattepengar.

Så nej. Det var inte bättre förr.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 01:41 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Vad gäller konkurrens så ägs Bring Citymail av norska statliga Posten som har 360 år av monopol bakom sig. Bring Citymail har inte lyckats gå med vinst, trots att man har valt att endast jobba i storstäderna. Det är alltså norska skattebetalare som finansierar den verksamheten.
Den privata sektorn i sin tur har varit utestängd i hundratals år och har därför ingen som helst erfarenhet inom området. Ingen som saknar erfarenhet kan göra ett bra jobb. Så även om marknaden idag är avreglerad så består startfältet alltså av halta och lytta.

Men så här är det överallt där man har haft statligt finansierade monopol och där marknaderna slutligen börjar avregleras. Det kan ta hundratals år att läka såren efter ett statligt monopol. Där staten en gång har satt ner sin fot så växer det ingenting nyttigt på en mycket lång tid. Jag avskyr Posten. Men sett till omständigheterna så fungerar vårt postväsende trots allt väldigt bra.

Jag kan tillägga att mitt företag hade tjänat på om Posten fortfarande varit statliga Postverket med monopol och kraftigt subventionerade portotabeller. Men jag kan inte se någonting försvarbart i att svenska skattebetalare ska finansiera delar av min verksamhet med sina skattepengar.

Så nej. Det var inte bättre förr.
Håller absolut inte med dig. Det finns vissa sektorer där privatisering helt garanterat ger en betydligt sämre service till delar av befolkningen och dit hör postservice och läkemedel. I privatiseringen av Apoteket leker man med framför allt äldre och kanske inte alltid helt medvetna människors hälsa och liv vilket är helt oacceptabelt och hänsynslöst. Det kommer inte dröja särskilt länge innan vi ser dödsfall som ett resultat av detta.

Vad gäller postservicen så är det knappast miljövänligt och samhällsnyttigt att privatisera marknaden, särskilt inte i ett så långsträckt och glesbefolkat land som Sverige. Det finns extremt små möjligheter för flera aktörer att bedriva en kvalitativ verksamhet med vinst. Vi har utvecklat ett bra system sedan 1600-talet som fungerat alldeles utmärkt fram till nyligen. Att steg för steg förstöra välfungerande system är knappast en bra framtidsutveckling.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 08:11 #18
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
I privatiseringen av Apoteket leker man med framför allt äldre och kanske inte alltid helt medvetna människors hälsa och liv vilket är helt oacceptabelt och hänsynslöst. Det kommer inte dröja särskilt länge innan vi ser dödsfall som ett resultat av detta.
Du menar att utbildade pharmaceuter automatiskt blir sämre om
de är anställda av ett privat företag (med oftast högre lön) än om
de jobbar för staten?..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 09:21 #19
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du menar att utbildade pharmaceuter automatiskt blir sämre om
de är anställda av ett privat företag (med oftast högre lön) än om
de jobbar för staten?..
Det kanske var ihopblandat med ändringen gällande försäljning av receptfria läkemedel?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 09:29 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Annars så har tartareandesire rätt, privatiseringen av Posten och Apoteket har gett sämre service och sämre kvalitet. När det gäller kvalitet på apoteken så är det inte personalens kunskap jag avser utan sortiment och pålitlighet. Privata apotek ska ju tjäna pengar i första hand - helt normalt i sig - men det ligger då också nära till att man försöker prångla iväg de prylar man har störst marginal på istället för vad som kanske är bäst för kunden. Det skulle förvåna mig om det inte skulle vara så då det är så i alla andra branscher.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017