Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dedicated server

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-10, 21:37 #11
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 289
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
Sigurds avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by Gimbo@Nov 10 2004, 22:05
har haft 3servrar tidigare men da hade jag MSSQL, jag e ny pa det har med mySQL, men det jag gjort sa langt e ratt eller?

sigurd fortfarande, det ingar INGET PLSEK i win servrar! chatta med deras live support om du inte tror mig
Nej, jag tror dig. Jag vet nu att Plesk är för Linux(och *nix?)servrar.

Tycker ändå att det borde följa med någon som helst tjänst för att administrera sin server. Menmen, säger du det så.
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-10, 22:00 #12
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by Gimbo@Nov 10 2004, 22:05
har haft 3servrar tidigare men da hade jag MSSQL, jag e ny pa det har med mySQL, men det jag gjort sa langt e ratt eller?

sigurd fortfarande, det ingar INGET PLSEK i win servrar! chatta med deras live support om du inte tror mig
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/User_Acc...Management.html

Allt som har med användare och behörigheter ligger i databasen "mysql". Det är bara att snoka lite i den så förstår du hur det fungerar. Efter att du ändrat något i den måste du köra SQL-kommandot "FLUSH PRIVILEGES;" för att dina ändringar skall tas i bruk.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-10, 23:21 #13
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
kom underfund med att phpMyAdmin verkar vara den smidigaste losningen, har kan man skapa databaser o grejer, men hur gor man i phpMyADmin sa att en databas far ett unikt anv.namn o losenord?

ngn som har koll pa phpMyAdmin

/red

ngt e skit skumt med mySQl, nar jag anvander mig utav mySQL-front for att logga in, om jag dar anger root och niget losenord sa ser jag samtliga database som finns pa serven och kan administrera dessa, hur gor jag for att lagga ett losenrod till detta????

nar jag kollar i my.ini sa finns ett losenord, da jag forsoker ansluta via mySQL-front med det losenrodet sa far jag fel mess, den sager checka ditt anv/losen, och utan losen sa kommer jag in???

Ar tacksom om ngn kan hjlpa mig med detta!
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-10, 23:46 #14
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Gimbo@Nov 10 2004, 23:21
kom underfund med att phpMyAdmin verkar vara den smidigaste losningen, har kan man skapa databaser o grejer, men hur gor man i phpMyADmin sa att en databas far ett unikt anv.namn o losenord?

ngn som har koll pa phpMyAdmin
Man kan ställa in filtrering av databaserna som ska visas för phpmyadmin-inloggningen, exempelvis testuser_% (visar då samtliga databaser vars namn börjar med "testuser_". Sedan skapar du, från sql-adminkontot, de databaser du vill ha, ex.vis testuser_db1 testuser_db2 osv. Rättigheterna för databaserna ställs också in från adminkontot, förslagsvis via phpmyadmin (configurerat för admin-användaren) ("Databaser").

Är lite trött så det kanske inte är förståeligt... öhm? Lite hjälpte det kanske iaf.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-10, 23:52 #15
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by Gimbo@Nov 11 2004, 00:21
kom underfund med att phpMyAdmin verkar vara den smidigaste losningen, har kan man skapa databaser o grejer, men hur gor man i phpMyADmin sa att en databas far ett unikt anv.namn o losenord?

ngn som har koll pa phpMyAdmin

/red

ngt e skit skumt med mySQl, nar jag anvander mig utav mySQL-front for att logga in, om jag dar anger root och niget losenord sa ser jag samtliga database som finns pa serven och kan administrera dessa, hur gor jag for att lagga ett losenrod till detta????

nar jag kollar i my.ini sa finns ett losenord, da jag forsoker ansluta via mySQL-front med det losenrodet sa far jag fel mess, den sager checka ditt anv/losen, och utan losen sa kommer jag in???

Ar tacksom om ngn kan hjlpa mig med detta!
Jag föredrar ett riktigt GUI istället. Mysql AB har ju utvecklat en riktigt bra sådan. myCC (my Contol Center).

Som sagt, alla rättigheter sätter du i databasen som heter "mysql". Kolla i den så förstår du. Väldigt enkelt. Om du fortfarande inte förstår så läs i manualen. Jag postade länken tidigare.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-11, 00:11 #16
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
hahah, alltsa antingen e jag otroligt trog eller sa e era forklaringar "varldens basta",

kan inte ngn som har gjort detta yttra sig istallet med en precis forklaring?? det hjalper inte bara mig utan manga andra med mig som har samma problem
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-11, 01:29 #17
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Dom flesta här har nog gjort detta tidigare. Men du måste komma med lite mer specifika frågor, det var ganska mycket du undrade och jag tror ingen orkar skriva en guide


På förstasidan i MyAdmin finns en länk till en sida som heter Privilegier.. där ändrar du vilka rättigheter alla användare har, deras rättigheter till databaserna, lösenord m.m.

Testa och lär...
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-11, 17:06 #18
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
har lekt med previleges, men far det inte att funka, jag skapar en user, men vet inte hur jag tilldelar denna user en databas, sa att nar den usern knapper in username och password sa skall den enbart och enbart se den databasen den tilldelats och inte alla databaser som finns.
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-11, 20:32 #19
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by Gimbo@Nov 11 2004, 18:06
har lekt med previleges, men far det inte att funka, jag skapar en user, men vet inte hur jag tilldelar denna user en databas, sa att nar den usern knapper in username och password sa skall den enbart och enbart se den databasen den tilldelats och inte alla databaser som finns.
Inte helt säker på det här, men jag tror att alla användare kan se alla databaser. Rättigheter för en hel databas sätter du i tabellen mysql.db.

Edit: Med "mysql.db" menas alltså tabellen "db" under databasen "mysql".
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-12, 18:17 #20
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
oki ska kolla upp d, far hoppas att d fixar sig, men en annan fraga nar det galler dedikerade servers.

Hur blir det med emailadresser, lat oss saga att jag har kopt ett domannamn och kopplat den till en mapp i wwwrooten, hur satter jag emailadresser for denna doman, sa att de slutar med @domannamn.se??

maste jag ha ngt emailprogram eller hur gor man?
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017