Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Start aktiebolag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-30, 22:19 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När man driver verksamhet i företagsform så gör man inte avdrag för kostnader gentemot vinsten utan mot intäkterna.

Om du säljer en vara för 150 kr exkl moms och har köp in den för 100 kr exkl moms så har du ett TB1 (Täckningsbidrag) på 50 kr. Detta kallas ibland för bruttovinst (men jag tycker det är missvisande så jag föredrar TB1).

Vinsten är det som blir kvar efter att alla kostnader är avdragna som kostnader för inköp av varor, administrativa kostnader som webhotell, marknadsföringskostnader, försäljningsprovision, löner, lönebikostnader, skatter, ja alla kostnader ett företag kan ha. Det som blir kvar är vinsten. Det som är kvar efter alla kostnader utom skatt och bokslutsdispositioner kallas "Resultat före bokslutsdispositioner", Efter att bokslutsdispositioner och avskrivningar är gjorda heter det "Resultat efter bokslutsdispositioner och avskrivningar" och det är det resultatet man beräknar skatten 26,3% på. När man dragit bort skatten så kallas det inte resultat längre utan "vinst". Det är det som blir kvar.

När man startar AB så ska man ha 50 000 kr i s.k. Aktiekapital (AK), men de pengarna är inte låsta i sig utan företaget kan använda dessa pengar för inköp av varor. Du kan exempelvis använda 50 000 av AK för att köpa in guldklockor (om du ska sälja det) och lägga dessa i lagret. Då flyttar man pengarna i balansräkningen från bankkontot till lagervärdet, och det påverkar inte resultatet så du har fortfarande 50 000 kr i AK.

Däremot får du inte privat "låna" pengarna av ditt AB för det kallas otillåtet lån och är NO-NO (dvs förbjudet). Däremot kan du ta ut lön som vilken annan anställd som helst ut bolaget. Eftersom du är ägare så kan det vara bra att spara undan pengarna i bolaget tills bolaget har fått ordentlig fart och pengarna börjar flöda in i företaget. Det är inte ovanligt att det tar flera år innan bolaget omsätter så mycket att det går att ta ut lön.

Ett AB betalar bara 26,3% i skatt på resultatet före skatt, i enskild firma är det betydligt högre för där får du betala skatt som för lön på allt överskott (i princip).

Man ska också tänka på att om du låter pengarna vara kvar i ditt AB så påverkar de inte ditt studiebidrag eller studielån över huvud taget, tar du däremot ut mer lön än fribeloppet så påverkar det diina studiemedel negativt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-30 klockan 22:32
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-31, 03:04 #12
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Tack för bra svar!

Citat:
Då flyttar man pengarna i balansräkningen från bankkontot till lagervärdet, och det påverkar inte resultatet så du har fortfarande 50 000 kr i AK.
Menar du att om jag köper klockor för 50 000 (aktiekapitalet) så försvinner inte själva aktiekapitalet i sig? Det räknas istället till mitt lagervärde, alltså klockornas värde?

Vinsten i ett AB kan jag använda till att köpa nya saker som domäner etc och ta ut lön?

Jag hörde att man en gång per år kunde göra en aktieutdelning eller nåt åt det hållet som skulle kunna representera min lön, fast skatten är lägre? Eftersom jag inte nödvändigtvis behöver ta ut lön månadsvis kanske det är ett alternativ? Inte helt hundra på att det hette så men det var någonting sånt det hette. Kanske är jag helt ute och cyklar gällande den punkten.
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-31, 08:54 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Tack för bra svar!
Menar du att om jag köper klockor för 50 000 (aktiekapitalet) så försvinner inte själva aktiekapitalet i sig? Det räknas istället till mitt lagervärde, alltså klockornas värde?
Ja, helt rätt uppfattat, förutsättningen är att det du köper ska säljas vidare och att du därför lägger det i lagret. Det är inte samma sak som händer med kostnader som när du köper en dator som du ska använda i företaget, då ska du göra kostnadsavdrag för den i stället. Eller om du köper en klocka att hänga på väggen och anväda i företaget.


Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Vinsten i ett AB kan jag använda till att köpa nya saker som domäner etc och ta ut lön?
Det är inte vinsten du köper saker för, vinsten är det som blir kvar EFTER att alla kostnader är borträknade, inklusive löner, avskrivningar och skatter.

Det är intäkterna du får när du säljer av andra varor, domäner eller andra produkter som du kan köpa nya produkter (som exempelvis domäner) för.

Vinsten är det som blir kvar och som du kan spara på ett bankkonto för sämre tider.

Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Jag hörde att man en gång per år kunde göra en aktieutdelning eller nåt åt det hållet som skulle kunna representera min lön, fast skatten är lägre?
Aktieutdelning är aktieutdelning, dvs en kapitalinkomst till ägarna (dig själv i detta fall) det är inte samma sak som lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Eftersom jag inte nödvändigtvis behöver ta ut lön månadsvis kanske det är ett alternativ? Inte helt hundra på att det hette så men det var någonting sånt det hette. Kanske är jag helt ute och cyklar gällande den punkten.
Om du inte behöver ta ut lön så är ett bra sätt att spara pengarna i bolaget så du kan använda pengarna till att få företaget att växa och generera mer intäkter. När bolaget väl tjänar multum så kan du börja ta ut lön (om du vill) du äger ju bolaget så du kan likaväl spara pengarna i bolaget och få bättre avkastning på pengarna där i stället.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017