Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Partihemsidor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-06, 23:52 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jul 6 2009, 22:20
Anledningen till att du upplever andra partiers budskap som mer otydliga är för att de måste formulera sig mer generellt angående de grundläggande dragen i deras politik eftersom deras politik behandlar hela samhällsspektrat och inte bara några enstaka frågor. Läser du djupare så blir det betydligt mer konkreta åsikter som träder fram.


Så då konstaterar vi; för att få ett intryck av de stora partierna så skall vi alltså behöva läsa djupläsa hela deras partiprogram?
När jag kommer in på Moderaternas hemsida så vill jag få ett intryck av att det här är något för de som vill ha lägre skatter och för företagarna lika mycket som jag får intrycket att det här är något för de som prioriterar frihet och integritet när jag går in på Piratpartiets hemsida.
Jag tycker inte alls att ett parti behöver presentera alla sina frågor på första sidan, det skulle enbart bli ännu värre men att säga att det är lättare för ett parti att ge ett intryck bara för att det har färre frågor än ett annat tycker jag är ett väldigt dåligt argument och jag tror det handlar väldigt mycket om att de stora partierna faktiskt inte har lika mycket erfarenhet av internets möjligheter eller inte förstår sig på dem.
Folkpartiet presenterar ganska tydligt sina kärnfrågor på förstasidan, hade dock velat se ett lite mindre urval som fick större plats.
Nja, det är väl inget dåligt argument men ett självklart sådant. Att sammanfatta en eller ett fåtal sakfrågor kort och koncist är lättare än att sammanfatta en hel ideologi...

Jag tror faktiskt inte (Nya) Moderaterna vill framstå som att de generellt vill sänka skatterna och fokusera på en specifik grupp som företagare.

Citat:
Originally posted by -Clarence@Jul 6 2009, 22:54
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jul 6 2009, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Piratpartiet är det enda partiet som tydligt lyfter fram ett informationsflöde som inte är styrt av ett fåtal i partiets maktelit? För mig är det att förstå internet om ens sajt bryter offline-trenden som kommit att handla om färre och färre personer som kommunicerar enkelriktat mot massorna för att istället låta ens besökare eller medlemmar direkt stå för en väsentlig del av kommunikationen.
Det där handlar väl mer om politisk uppfattning än design och struktur =)
För mig är det snarare vad som gjort internet till vad det är. Jag tror det är den enskilt största anledningen till dess popularitet. Från BBSer, mudspel, irc, newsgroups till dagens masskommunikation som mest sker på webbsajter (av alla dess slag, inte bara sociala mötesplatser) och till viss del via IM. Fler och fler kan hjälpa till att skapa innehållet och fler och fler kan ta del av det.
Det är väldigt få av de allra mest populära sajterna som inte dragit nytta av detta på något väsentligt sätt. Bland Sveriges 30 största sajter får jag det till runt 25 som mig veterligen och inte alltför dolt använder sig av besökarskapat innehåll.
Så för mig handlar den kommentaren endast om att förstå internet - inte om några politiska uppfattningar. Det var både en kommentar om Pirapartiets sajt och om vad jag förväntar mig av de andra partierna (ungdomspartierna är, inte oväntat, piggare och oräddare på det området).
Det var lite väl mycket politiska termer för att det skulle framstå på något annat sätt =) I övrigt håller jag med förutom att ett partis hemsida med några få undantag (såsom Piratpartiet och pensionärspartierna) inte riktar sig till en specifik grupp såsom ungdomar och att gå efter sådana normer det håller inte riktigt. Ungdomspartierna är både energiska, pigga, orädda, rebelliska och naiva, precis som ungdomar är =) På gott och ont men de kommer givetvis alltid att skilja sig från moderpartiet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 00:11 #12
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Det som alla svenska politiska partier gör fel med sina webbsidor är att de är för statiska. Med statiska menar jag att de har en struktur som de sedan följer fullt ut.

De borde vara mer dynamiska, följa upp statistiken och presentera det som besökarna letar efter. Tänk er att taggmoln där de politiska områden presenteras efter intresset enligt statistiken.

Vidare är de alldeles för smala. Egentligen (för att överdriva lite) borde varje politisk hemsida vara som Google, där fokus ligger på att man söker efter ett ord (t.ex. spelmonopol) och sedan får upp en text vad de tycker om spelmonopolet.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 04:23 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Spindel@Jul 7 2009, 00:11
Det som alla svenska politiska partier gör fel med sina webbsidor är att de är för statiska. Med statiska menar jag att de har en struktur som de sedan följer fullt ut.

De borde vara mer dynamiska, följa upp statistiken och presentera det som besökarna letar efter. Tänk er att taggmoln där de politiska områden presenteras efter intresset enligt statistiken.

Vidare är de alldeles för smala. Egentligen (för att överdriva lite) borde varje politisk hemsida vara som Google, där fokus ligger på att man söker efter ett ord (t.ex. spelmonopol) och sedan får upp en text vad de tycker om spelmonopolet.
Med tanke på vilken budget partierna ,så bör dom leverar mer. ( Partierna har snuskigt mycket pengar att röra sig med ) Sidorna är ganska statisiska och trista.

Framförallt utnyttja den möjlighet till bild och ljud som finns idag mer. PP hemsida är gjort av folk som kan internet, medan dom övriga partierna har antaligen anlita någon svindyr konsult, som har hostat upp något. T.ex har PP en wiki, man har forum osv. Vad har dom andra partierna ingenting i den vägen.

Medan gamle partierna kör väl fortfarande med sina First Class BBS. En trend som jag tro kommer framöver, är att folk börja surfa mer och mer på mobilt. Var och varannan har ju en iPhone idag.

Det är ju intressant, det är på internet du når stora massan. Att hålla ett torgmöte idag, är knappas någon som bry sig, sånt går bara hem i småstäder.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 06:29 #14
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Så då konstaterar vi; för att få ett intryck av de stora partierna så skall vi alltså behöva läsa djupläsa hela deras partiprogram?
När jag kommer in på Moderaternas hemsida så vill jag få ett intryck av att det här är något för de som vill ha lägre skatter och för företagarna lika mycket som jag får intrycket att det här är något för de som prioriterar frihet och integritet när jag går in på Piratpartiets hemsida.

Nja, det som kan konstateras är väl att du, precis som många i din ålder, "kräver" att allting ska vara lätt, lätt att ta till sig, snabbt att ta till sig, när dom flesta över 25 har lärt sig att allt helt enkelt inte ÄR så lätt. Det går inte att göra en "For Dummies" bok av allting här i livet, och även om det gjorde det, så skulle det iaf vara ett par hundra sidor, och du orkar bara ta dig till/genom första. Det kan ju vara så enkelt att Moderaternas politik inte låter sig sammanfattas i 2 meningar.

Citat:
Ursprungligen postat av klein
*Det är ju intressant, det är på internet du når stora massan. Att hålla ett torgmöte idag, är knappas någon som bry sig, sånt går bara hem i småstäder.
Jag vet inte om du har missat vad som var den stora grunden bakom Obamas valseger, det personliga mötet,att knacka dörr, VARTENDA dörr i hela USA.
"Dom stora massorna" betyder ju ingenting om dom stora massorna är som "KarlRoos"som dessutom sen inte orkar ta sig till valstugorna.
Jag förstår inte aversionen mot allt som är "jobbigt", allt som kräver ansträngning...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 06:36 #15
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
dubbelpost
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 08:05 #16
Header Header är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 164
Header Header är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 164
Sitter med bildhantering och behöver något annat att tänka på, så öppnade partiernas hemsidor i var sin flik för att kolla in dem. Om man enbart ser till startsidan hos varje parti tycker jag att det är överlag helt okej.

Vänsterpartiet har nog den tråkigaste designen och för tankarna tillbaka till grafik man sett i tidningar från tidigt 70-tal.

Och moderaterna får ett stort minus då de har något som jag tycker är fruktansvärt jobbigt, en rullande marquee med senaste blogginlägg.

Kanske jag är ”gammal” men när det gäller politik och valkampanjer inför valen så föredrar jag att lyssna på radio, tv eller höra och se själv för att bilda mig en uppfattning om partierna och inte via en hemsida där det är svårt att tolka vad de egentligen menar.

Det är lätt att missuppfatta det skrivna ordet och att gå till val med att bara läst på partiernas hemsidor finns inte i min värld, så min slutsats är väl att politiska hemsidor inte är så viktiga för mig i frågan om vem som ska få min röst.
Header är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 05:50 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -KarlRoos@Jul 6 2009, 22:36
Så då konstaterar vi; för att få ett intryck av de stora partierna så skall vi alltså behöva läsa djupläsa hela deras partiprogram?
När jag kommer in på Moderaternas hemsida så vill jag få ett intryck av att det här är något för de som vill ha lägre skatter och för företagarna lika mycket som jag får intrycket att det här är något för de som prioriterar frihet och integritet när jag går in på Piratpartiets hemsida.



Nja, det som kan konstateras är väl att du, precis som många i din ålder, "kräver" att allting ska vara lätt, lätt att ta till sig, snabbt att ta till sig, när dom flesta över 25 har lärt sig att allt helt enkelt inte ÄR så lätt. Det går inte att göra en "For Dummies" bok av allting här i livet, och även om det gjorde det, så skulle det iaf vara ett par hundra sidor, och du orkar bara ta dig till/genom första. Det kan ju vara så enkelt att Moderaternas politik inte låter sig sammanfattas i 2 meningar.

Citat:
Ursprungligen postat av klein
*Det är ju intressant, det är på internet du når stora massan. Att hålla ett torgmöte idag, är knappas någon som bry sig, sånt går bara hem i småstäder.
Jag vet inte om du har missat vad som var den stora grunden bakom Obamas valseger, det personliga mötet,att knacka dörr, VARTENDA dörr i hela USA.
"Dom stora massorna" betyder ju ingenting om dom stora massorna är som "KarlRoos"som dessutom sen inte orkar ta sig till valstugorna.
Jag förstår inte aversionen mot allt som är "jobbigt", allt som kräver ansträngning...
Knacka dörr , kan du göra i småstäderna. Försök och göra det i Stockholm, jag skulle bara bli förbannad, om någon kom och störde mig , en lördags EM och försökte trycka ner massa politiskt skit i min hals.

Varför skall inte infromartion vara lätt tillgängligt för? Orka sitta och läsa genom ett partis program, hur många % av politiska partiprogram genomförs? Det är ändå bara en hög med kompromisser i slutändan och KO handel. Se bara hur man mygglade in strafftullarna kring Stockholm. Stockholms län sa NEJ till biltullarna redan 2002 , borgarna gick val på att avskaffa biltullarna och ändå blev det kvar. Sedan gnäller folk att folk inte bry sig..

Däremot kan man skapa personliga möten genom att använda webcams och chat, det, gärna 24/7 tjänster. Politikerna har så höga löner , så dom kan jobba 24/7 också.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 22:19 #18
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Gummianka älskar att gå emot strömmen - jag gillar't!

Dock tror jag du är helt fel ute när du påstår att Baracks valseger inte kan tacka internetaktivism mycket.


För övrigt är Socialdemokraternas sida en bra kandidat till snyggast partisida.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017