Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Drömfemman.se söker samarbete med webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-25, 04:06 #11
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Pettolajnen - det var ett försök i att de dig lite statistik som jag vet du behöver nå (har drivit en del spel - och grundade bla www.managerzone.com) för att få bärighet. Använd som du önskar.

Tartar - Väldigt sällan är sponsring från ett webbhotell något som gör att det överlever särskilt länge. Det var ett försök i att ge mer än bara hosting lösningen och dela med lite erfarenhet inom det han håller på med. Det i sin tur kommer ge honom möjlighet att investera i hostingen ganska snabbt. Du har dock rätt - det gav inte mycket av vad hosting lösningen borde vara.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 15:07 #12
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Hej

Litet inlägg från leverantören (webbhotellet).

Drömfemman eller deras ÅF ligger på vårat webbhotell (XH.se).
Jag har gett dom några alternativ som kanske kan passa.
Ett av alternativen som man kan börja med är att flytta sin last till en annan server men inte fått svar angående detta. Detta alternativ var kostnadsfritt att helt enkelt sprida lasten på annan mindre utnyttjad maskin där jag kan vara mer fri att sponsra med extra kapacitet tills dess dom växer ut ur den kapacitetstillgången.

Sen kom jag med några förslag på VPS, särskilt om man vill växa så är detta ett väl värt alternativ innan man ska satsa på dedikerad maskin.

Problemet i det här fallet är nog att det är många concurrent users som sitter och refreshar sina in-game spel. Det är alltså väldigt lite statiskt material och på så vis blir det mycket last, om det är en delad webbhotellserver så slår man givetvis i taket ganska snabbt på sin resurskvot.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 22:59 #13
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Det kanske går att minska lasten genom att använda AJAX (om det inte redan är gjort så), så inte hela sidan behöver laddas om.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 12:58 #14
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
Frågan har även diskuterats på PHPportalen, och där kom det till slut fram att ett poäng/rankingsystem gjorde beräkningar varenda gång en sida laddades, istället för att låta det göras enbart då informationsunderlaget ändrades.
Grundläggande optimering. Gör inte samma sak om och om igen om det inte behövs.
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 13:25 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av wedge Visa inlägg
Frågan har även diskuterats på PHPportalen, och där kom det till slut fram att ett poäng/rankingsystem gjorde beräkningar varenda gång en sida laddades, istället för att låta det göras enbart då informationsunderlaget ändrades.
Grundläggande optimering. Gör inte samma sak om och om igen om det inte behövs.
Okej, det verkar som det är ganska allvarliga brister i koden då. Det är väl inte helt omöjligt att det är fler saker som kan göras betydligt mer effektivt. Se över informationsflödet i koden och gör inte en massa onödiga beräkningar i realtid innan du byter upp dig. Det är onödigt att betala för mer än du behöver, särskilt om du inte har intäkter som motiverar detta.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 22:37 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Med andra ord så om sidan optimeras så borde den kunna ligga kvar då det borde bli en stor skillnad i cpulast. Så tolkar jag det och det borde kanske tilltala både Pettolajnen och XH (och naturligtvis användarna också).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 23:59 #17
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Jag har ordnat så kunden (Pettolajnen) fått tillgång till en separat SQL-server kostnadsfritt tills dess man utfört optimeringar. Det mesta arbete sker mot SQL.

Sen kan jag ju inte förneka att jag gärna säljer både VPS och dedikerad server om det nu är det som krävs
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 21:06 #18
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Är helt övertygad om att det går att effektivisera enormt. När jag har kört stora sajter med mer än 5000 samtidiga användare så har vi redan tidigt jobbat in mem-cache lösningar som gör susen. Något att fundera på i ett nästa steg när koden är rätt med det som nu finns.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 13:18 #19
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Dock är det sällan man har tillgång eller möjlighet att köra en memcache-daemon på ett vanligt webbhotell. Det kräver oftast att man har en VPS dedikerat för detta (då minnesmängden på "normal" VPS oftast inte ligger på mer än 512MB), alternativt en dedikerad server med en större mängd RAM som man sedan själv splittar upp i flera virtuella maskiner.

Men man brukar komma väldigt långt med optimeringar av koden och sina SQL-queries, och jag tror det är först och främst det du ska fokusera på.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-05, 23:09 #20
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Detta är en sajt som relativt snabbt växer ur delade alternativ. Om de vill växa är det dedikerat eller drift i molnet som gäller. Du har dock rätt i att man självklart skall satsa på riktigt bra kod först.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017