Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Explorer 8 = Döden för cookies och affiliates?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-30, 21:33 #11
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Ara@Aug 30 2008, 21:19
Citat:
Hade jag varit Google hade jag förklart krig mot Microsoft och stoppat explorer, hänvisat alla explorer sufare till en sida där det står att sidan endast fungerar i FF eller Opera mfl!
Mozilla prefers Firefox to be abbreviated as Fx or fx, though it is often abbreviated as FF.


jag va bara tvungen...
Och jag vill ha fred på jorden ... so what?


För att belysa frågan, så måste man se detta som en inställning, funktion i IE8 och inget annat. Det är inget som är förinställt.

Ser det bara posistivt att man arbetar framåt och tar fram nya funktioner i sina produkter. Måste säga att den senaste tiden så kapar konkurrensen mellan IE och FF bara positiva vibbar. Annat kan nämnas att IE8 verkar bli snabbare, vilket är bara välkommet från mig.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-30, 21:42 #12
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Det är en funktion för att dölja porrsurfning - inget som kommer att skaka om internatekonomin.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-30, 21:44 #13
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Det är väl bara bra med en sån funktion, man kommer inte att använda den jämt utan bara när sambo, partner eller rumskompis inte ska få reda på att man vill gå på bio ensammen, att man porrsurfat eller gjort något annat som man inte vill snacka om vid frukostbordet.

De som redan nu är oroade för vad alla cookies gör blockerar dem säkert redan.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-30, 23:48 #14
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by aquastorm@Aug 30 2008, 14:41
Danielos, vad finns det för alternativ till cookies?
Jag är inte helt insatt hur Microsoft har tänkt att lösa det utan cookies, men jag är helt säker på att Microsoft inte skulle satsa på detta om dom inte vet hur man kan lösa surfning/inloggning utan cookies.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-31, 03:23 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag tror att det här kommer att föra med sig problem för oss e-handlare. Den vanliga surfaren vet inte att cookies är nödvändiga för att varukorgen och kassan ska fungera. Den vanliga surfaren begriper förmodligen inte heller att det är just cookies han/hon blockerar med private-funktionen.

Att man kan blockera cookies och historik är knappast någonting nytt. Men de flesta surfarna vet förmodligen inte hur man gör i dagsläget.

Suck, jag ser redan nu framför mig hur jag kommer att få sitta och besvara hundratals mail från kunder som klagar på att de inte kan handla i butiken.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-31, 04:52 #16
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Gustav@Aug 31 2008, 03:23
Jag tror att det här kommer att föra med sig problem för oss e-handlare. Den vanliga surfaren vet inte att cookies är nödvändiga för att varukorgen och kassan ska fungera. Den vanliga surfaren begriper förmodligen inte heller att det är just cookies han/hon blockerar med private-funktionen.

Att man kan blockera cookies och historik är knappast någonting nytt. Men de flesta surfarna vet förmodligen inte hur man gör i dagsläget.

Suck, jag ser redan nu framför mig hur jag kommer att få sitta och besvara hundratals mail från kunder som klagar på att de inte kan handla i butiken.
Då har man en liten informationsruta på framsidan
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-31, 05:19 #17
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Det går ju att känna av om browsern accepterar cookies eller inte. Om användares browser inte gör det så visar man en snygg knallröd ruta som talar om att man bör se över sina inställningar.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-31, 11:53 #18
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Citat:
Ja, varför inte starta ett krig mot användarna också, de som hindrar dig från att känna pengar genom att radera sina cookies?
Nja, det var bara en allmän reflektion om att cookies är en ganska instabil lösning för ett affärskontrakt. Som publicist ger jag en leverantör ett reklamutrymme på min sida där jag tar en risk att inte få betalt. Men nu ingår ju den risken i kontraktet, så risken är redan inkalkylerad i kostnaden/vinsten.

Citat:
På vilket sätt skulle Microsoft tjäna på detta? MSN som driver några av världens största kommersiella sajter (msn network, live network, etc. etc)
Jag vet inte vad Microsoft har för planer. Men man kan väl utgå ifrån att de använder Internet Explorer för att försöka förstöra för sin konkurenter och gyna sina egna sajter. Om jag ägde den mest använda webbläsaren på nätet så hade jag självklart utnyttjat det till min egen fördel. h34r: Men att göra cookies oanvändbara utan att presenntera ett alternativ känns väl inte så troligt, det inser nog Microsoft också. Att över en natt lansera en webbläsare som vid start har ett aktiverat cookiesskydd vore en mardröm.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-31, 15:10 #19
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av danielos
Citat:
Ursprungligen postat av aquastorm
Danielos, vad finns det för alternativ till cookies?
Jag är inte helt insatt hur Microsoft har tänkt att lösa det utan cookies, men jag är helt säker på att Microsoft inte skulle satsa på detta om dom inte vet hur man kan lösa surfning/inloggning utan cookies.
Du kan inte vara så säker på det. Funktionen är till för att du ska kunna surfa "anonymt", och som de andra i tråden sagt är det alltså samma sak som Firefox och Safaris "Private Browsing". Användaren aktiverar det när denne håller på med något han inte vill att andra användare av datorn ska kunna se. Men det känns väl inte som något jätteproblem att du inte kan logga in på hemsidor när du anonymiseringsfunktionen igång?

Jag vill gärna att du antingen själv förklarar eller hittar en förklaring från Microsoft om hur de hade tänkt att ersätta cookies... HTTP är stateless, cookies är det enda sättet att komma runt det problemet. Sen om Microsoft återimplementerar cookies och kallar det något annat är en sak, men det kommer fortfarande att innebära samma sak: möjligheten för en webbplats att spara information på sina besökares dator, för att kunna identifiera besökare mellan requests.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-31, 19:33 #20
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
InPrivate mode fungerar ju så att cookies fungerar utmärkt däremot så raderas de när man stänger webbläsaren.

I hjälpen som följer med IE8 Beta 2 så står följande:
Cookies: Kept in memory so pages work correctly, but cleared when you close the browser.
Temporary Internet Files: Stored on disk so pages work correctly, but deleted when you close the browser.
Webpage history: This information is not stored.
Form data and passwords: This information is not stored.
Anti-phishing cache: Temporary information is encrypted and stored so pages work correctly.
Address bar and search AutoComplete: This information is not stored.
Automatic Crash Restore (ACR): ACR can restore when a tab crashes in a session, but if the whole window crashes, data is deleted and the window cannot be restored.
Document Object Model (DOM) storage: The DOM storage is a kind of "super cookie" web developers can use to retain information. Like regular cookies, they are not kept after the window is closed.


Detta kommer antagligen göra att fler börjar titta på flash-cookies.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017