Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bedragare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-08, 20:36 #11
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Hos oss beställer bedragarna 18 st presentinpackade saker för 3000 kr och vill att det ska stå "Grattis syrran" eller liknande på kortet. Så genomskinligt så man blir alldeles matt...

Problemet är att det är ganska omöjligt att säga "Vi tror att du är en skummis och vill därför inte skicka din order". Istället skickar vi den med alla tänkbara säkerhetsalternativ och paketet blir såklart inte uthämtat.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 09:14 #12
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by Tez@Jan 8 2009, 21:36
Hos oss beställer bedragarna 18 st presentinpackade saker för 3000 kr och vill att det ska stå "Grattis syrran" eller liknande på kortet. Så genomskinligt så man blir alldeles matt...

Problemet är att det är ganska omöjligt att säga "Vi tror att du är en skummis och vill därför inte skicka din order". Istället skickar vi den med alla tänkbara säkerhetsalternativ och paketet blir såklart inte uthämtat.
Visst är det så att man inte bara kan misstänka så där. Det är därför det är så skönt att många som försöker få hem varor ofta har betalningsanmärkningar! Så då kan man skylla på det och be dem köpa igen men betala med kort..
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 09:35 #13
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Intressant diskussion. Tänkte delge hur jag själv gör och resonerar kring betalningsmöjligheter.

1 år gammal webbutik, från dag 1 använt Kreditor och DIBS av den enkla anledningen att jag inte vill sköta det själv. (jag vet, kostar mer men jag slipper lägga tid på kontroller etc)
Jag erbjuder inte postförskott (jag vet, förlorar antal order på det men jag vill inte få outhämtade paket, fraktförluster etc)

Jag erbjuder kortbetalning, faktura (kontroll sker online) och förskottsfaktura. Förskottsfaktura erbjuder jag via Kreditor.
Förskottsfaktura erbjuder jag endast för att vissa kunder/bedragare inte har möjlighet till att få en kredit eller ett betalkort och dessa vill jag erbjuda försäljning till iaf. Försöker man betala med kort eller faktura och blir nekad så erbjuds då alternativet förskottsfaktura och jag får betalt innan jag skickar varan. Allting sker per automatik så kort och gott behöver jag bara agera när jag får en order, precis som det ska vara. För jag vet innan att ordern är Ok (ska vara så).
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 11:42 #14
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by fenrik@Jan 9 2009, 10:35
Intressant diskussion. Tänkte delge hur jag själv gör och resonerar kring betalningsmöjligheter.

1 år gammal webbutik, från dag 1 använt Kreditor och DIBS av den enkla anledningen att jag inte vill sköta det själv. (jag vet, kostar mer men jag slipper lägga tid på kontroller etc)
Jag erbjuder inte postförskott (jag vet, förlorar antal order på det men jag vill inte få outhämtade paket, fraktförluster etc)

Jag erbjuder kortbetalning, faktura (kontroll sker online) och förskottsfaktura. Förskottsfaktura erbjuder jag via Kreditor.
Förskottsfaktura erbjuder jag endast för att vissa kunder/bedragare inte har möjlighet till att få en kredit eller ett betalkort och dessa vill jag erbjuda försäljning till iaf. Försöker man betala med kort eller faktura och blir nekad så erbjuds då alternativet förskottsfaktura och jag får betalt innan jag skickar varan. Allting sker per automatik så kort och gott behöver jag bara agera när jag får en order, precis som det ska vara. För jag vet innan att ordern är Ok (ska vara så).
Ja det låter smidigt! Nu har vi funnits i 1 år så det känns rätt att gå över till en sådan här lösning... I längden blir det nog ändå billigare!
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 09:10 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ursäkta att jag ställer en fräck fråga men jag har en allmän fråga till alla som jobbar som webbhandlare:

- Hur många procent av omsättningen är kreditförust?

Jag har i många kalkyer räknat på mellan 6-8 procent. Men är det någon som törs redovisa sina siffror?

Själv har jag som konsult ca 2,5-4,6 (snitt 3,55) procent beroende på år. Jag räknar då enbart det ursprungliga beloppet exkl moms (ej med inkasso eller andra påföljdskostnader) i täljaren och i nämnaren lägger jag omsättningen inklusive den obetalda fakturan.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 13:04 #16
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jan 10 2009, 10:10
Ursäkta att jag ställer en fräck fråga men jag har en allmän fråga till alla som jobbar som webbhandlare:

- Hur många procent av omsättningen är kreditförust?

Jag har i många kalkyer räknat på mellan 6-8 procent. Men är det någon som törs redovisa sina siffror?

Själv har jag som konsult ca 2,5-4,6 (snitt 3,55) procent beroende på år. Jag räknar då enbart det ursprungliga beloppet exkl moms (ej med inkasso eller andra påföljdskostnader) i täljaren och i nämnaren lägger jag omsättningen inklusive den obetalda fakturan.
En bra fråga. Nu går vi övet till en fakturatjänst som inte kostar så himla mycket, då sköter de den kontrollen. Jag får nog återkomma i frågan. Men nu när vi sköter det själva är det inte helt gratis då jag av ren lathet använt ratsit som är galet dyrt... Inte vidare smart av mig men men...
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 16:50 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Förutom själva kreditrisken har man ju även inkurans både som webbhandlare och även som konsult, det är ju helt enkelt dålig kvalitet på leveransen som man får kompensera kunden för genom avdrag på fakturan, eller att stryka en faktura helt. Men hur som helst måste man ha järnkoll på hur stor del av omsättningen detta är så man kan kompensera sig i priskalkyler.

Det är ju svårt att i förväg veta vilka specifika beställningar som kommer att bli kreditförluster eller inkuranser så man får ju lägga denna kostnad över alla beställningar i form av ett extra påslag på priset. Visste man det skulle man ju helt enkelt avstå beställningen/ordern och självfallet leverans i det läget.

Jag försöker dock ha så bra koll på detta som möjligt eftersom lägre kreditrisk och inkurans så har man ett bättre konkurensläge (både när det gäller kvalitén och priset). Har man för hög kreditrisk och inkurans tillsammans så kommer man att tvingas ha ett högre pris än konkurenten.

Stora företag måste kompensera sig i priset för detta men många småskuttar väljer att inte göra det, vilket jag tycker är oklokt, då kommer man få jobba med lägre marginaler än vad som är hälsosamt för företaget på lång sikt.

Självfallet är det absolut viktigaste att försöka klara sig med så lite kreditrisker och inkuranser som möjligt. Det skapar ju inga nöjda kunder att ha hög andel inkurans.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017