Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


skänka bort del av vinsten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-13, 09:06 #11
snajdarn22s avatar
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
snajdarn22s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
Citat:
Vad händer om ni under första året går med förlust, menar du att ni fortfarande skänker 25% av vinsten/produkt till välgörande ändamål ?
Ja. Känner du till företaget God El? Lasse Åberg sitter och pratar i tvreklamen. De skänker hela sitt överskott till välgörande ändamål. De har inte haft något överskott ännu.

Citat:
speciellt eftersom du blandar äpplen och päron, när du pratar om 25% av vinst per produkt, och 25% av företagets vinst.
Jag kommer köra antingen eller. Det lutar åt 25 % av vinsten företaget gör, men det jag nu undrar är alltså om det är god företagsed eller ej?

Jag jobbar heltid vid sidan av, ska inte leva på mitt företag. Är 19 år och startar det för att lära mig hur företagande går till och det är bara kul om jag får tillbaka pengarna jag investerat. Kommer skänka bort del av vinsten för att få folk att köpa min produkt då produkten har starka kopplingar till organisationen jag tänkt skänka till.

Citat:
Tänk på följande:

Intäkter-kostnader=Beskattas som vinst
Intäkter-kostnader-gåvor=Är det du har i kassan

Så du bör kompensera för att gåvor ej är avdragsgillt om du inte vill ta den smällen

Det ska jag tänka på.
snajdarn22 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-13, 09:09 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Angående God El så har de haft överskott och skänkt rätt mycket pengar senaste året. Bara en parentes
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-13, 09:10 #13
snajdarn22s avatar
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
snajdarn22s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
Okej, då är jag uppdaterad.

Jag läste en artikel igår men den måste varit gammal. Första året skänkte de inget överskott enligt den artikeln.
snajdarn22 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-13, 09:50 #14
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Jag känner absolut till GodEl, men det är ett (1) företag, vilket snarare är undantaget som bekräftar regeln, och fastslår att det som jag sa finns väldigt få.

Jag råkar också veta att GodEl har såväl penningstarka som namnkunniga människor bakom sig. Frågan återstår, om du säger att du skänker 25% av vinsten per produkt (vilket som någon var inne på, egentligen är ett begrepp som inte används) innebär det att du skänker egna pengar om ni gör en förlust ?

Väljer man istället att säga 25% av vinsten, så är det ju intressant enbart om man gör en vinst, annars tycker jag att man lurar kunderna.

Vad tror du själv är anledningen till att så få väljer att göra det du frågar om ? (för det är ju onekligen så att OM man ger pengar till välgörande ändamål som företag, så fungerar det som väldigt bra "goodwill")
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-13, 10:15 #15
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Folk vill ju helt enkelt veta vart deras pengar tar vägen, så för att kunna säga 25% av vinsten måste man kunna definera vinsten, är det efter att du tagit ut en lön ? Efter att hyror och kostnader är betalda ?

Men frågan om om det är god företassed eller inte tycker jag är delvis felaktigt ställd, du försöker så att säga göra nånting mer än så, och svaret är ju egentligen att så länge du gör vad du säger att du ska göra, och kan redovisa det, så visst, men att snacka om att ge bort pengar när (om) det inte finns några pengar att ge bort är INTE god företassed, då är det bättre att säga att man skänker x antal kronor/såld enhet, det är också enkelt att kontrollera och redovisa.

Igen, du säger ju själv (indirekt) att du vill ge mindre klara besked för att det ska verka som att du ger mer än du gör, om du ställer dig själv den frågan som kund, skulle du inte känna att du blev lurad av företaget och föredra klara enkla besked ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-13, 10:36 #16
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Säg att jag köper en vara för 80kr exkl moms, som jag sedan säljer för 120kr inkl moms eftersom det är en priskänslig produkt.
Jag bortser från andra kostnader, och då är 25% av vinsten 4kr.

Det låter mer generöst med 25% än med 4kr, även om 4kr naturligtvis är mer öppet. 4kr av 120kr kan lätt låta lite futtigt, det är trots allt bara ~3%
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 10:32 #17
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det känns som att det är alldeles för många otydligheter för att det ska vara helt etiskt okej. Säg istället fasta summor, jag tror att folk uppskattar det mer.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 13:24 #18
snajdarn22s avatar
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
snajdarn22s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
Tack för era åsikter. Nyttigt att få höra på andra, lätt att man snöar in sig på sin egen idé och tror att det är den bästa. Lutar åt att jag väljer att skänka bort ett visst antal kronor per såld produkt.
snajdarn22 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017