Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa nybyggd Villa - Vad ska man tänka på?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-14, 09:09 #11
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En stor kostnad du ska tänka på är lagfartskostnaden som är enbetydande kostnad du inte tagit upp i din sammanställning Den är väl flera procent av köpeskillingen och ska betalas pronto till staten......
Tack för all info conny! pengamässigt så är det inga problem. tar knappt något lån så jag kommer att betala av huset inom 2år.
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 09:10 #12
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ang. jobb med villa så är gräsklippningen det minsta bekymret. Beroende på hur ni vill ha det så kan det bli en del påtande i land och rabatter samt om det finns mycket lövträd på eller runt tomten så kan det bli lövkrattning. Annars så är ju fasadmålning det närmaste projektet men även det ligger många år fram i tiden med tanke på åldern på huset.
tackar o bockar, tomten ligger på nästan 1700kvm (rätt plant) så jag tänkte typ skaffa en självgående gräsklippare eller liknande
när det kommer till målningen så tänkte jag anlita en målare som sköter detta.
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 09:15 #13
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Ang kostnaderna så tänker jag såhär:

att köpa en lägenhet på 150kvm (huset som jag ska köpa är på 182kvm) så ligger hyran på mellan 6000-8000kr, så normalt 7000kr. driftkostnaderna på huset ligger på ca 2700kr. då kan jag lägga undan 4300kr i månaden och använda dessa pengar till renoveringar osv och efter ett par år så blir det ju ändå rätt mycket pengar. så jag tror faktiskt att till slut kommer det att bli ungefär samma kostnad som att äga en lägenhet.

Ta en titt på husets beskrivning här: http://beskrivningar.capitex.se/objd...in=Boetgruppen

där står det lite mer info, men som jag kan se så är huset byggd 2011.

Kolla gärna in energibesiktningen för mer info ( http://beskrivningar.capitex.se/data...ile_cmNone.pdf ) . i den så står det att dom inte besiktat vinden då dom besiktningsmannen inte haft tillgång till den, detta är något jag ska fråga mäklaren om!

Enligt mäklaren så har inte paret bott i huset sedan 8 månader tillbaka, men bestämt sig för att sälja huset nu.


dessa frågor har jag ställt till mäklaren och fått svar på:


1: Varför har dom inte mätt radonhalten i besiktningen? (enligt energibesiktningen)

-Den radon som kan finnas är markradon!



2: varför har dom inte besiktat vinden? är det något fel på den då besiktningsmannen inte fått tillgång till vinden? (enligt energibesiktningen)

-Vet ej det finns en lucka inifrån och det inspekterades vid deras köp!



3: Internet: Enligt beskrivningen så står det att det finns ett flertal nätverksuttag i väggen, tillgång till bredband, fiberlan via Telia. Men söker jag på både telias sida och bredbandbolaget som erbjuder fiberlan så får jag inte upp något utan båda erbjuder bredband via telefonlinjen (vilket inte kommer upp i närheten av hastigheter som man får via fiber). Telia erbjuder 8mbit och bredbandbolaget 12-24mbit. Vart har ni fått info om att man ska ha tillgång till fiber på norrstigen 40? Vill gärna kolla upp detta då internet linan är väldigt viktigt för oss då vi båda jobbar hemifrån


-Det finns indraget ifrån gatan men de som bor där nu använder telefonjacket och har sedan ett trådlöst nätverk! Trots att det finns ett antal uttag i huset!


.


4: vad är anledningen till att säljaren vill sälja huset?

-De vill bosätta sig mitt i stan eller norr om densamma ! Beroende på att de åker från ena sidan till den andra sidan varje dag: Vilket innebär ca 1,5 timme per riktning.


5: Läste nyss att säljaren inte bott i huset i ca ett år. anledning?

-Se ovan!
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 09:20 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
tackar o bockar, tomten ligger på nästan 1700kvm (rätt plant) så jag tänkte typ skaffa en självgående gräsklippare eller liknande
när det kommer till målningen så tänkte jag anlita en målare som sköter detta.
Beroende på hur man är som person så kan en åkgräsklippare/trädgårdstraktor vara rena nöjet att köra omkring med. Det tar c:a 10 minuter per vecka att klippa gräset om man har en lagom snäll tomt, inte så farligt och som sagt rätt kul om man har den läggningen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 09:37 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Det är ganska mycket jobb med att ha hus.
Är det ett nytt hus som man inte behöver renovera alls inom den närmaste blir det ju såklart inte så jättemycket jobb de tio första åren. Köper man ett lite äldre hus finns det dock mer eller mindre alltid saker man bör fixa med ett hus för att alls ska hållas i trim.
Beroende på hur stor trädgård det är och vad ni har i den kan det ju bli en hel del jobb med att hålla allt snyggt. Men det finns ju också väldigt lättskötta trädgårdar som gör att man inte behöver greja så mycket med den mer än att klippa gräset och kanske rensa lite ogräs på vissa ställen.

De tips jag kan ge annars är väl att noggrant gå igenom besiktningsprotokollen och energideklarationen(ta i beaktning hur många personer och vad det är för människor det bott i hushållet då kostnaderna kan variera väldigt mycket beroende på om det är ett äldre par eller en barnfamilj. Ta lite höjd i kalkylen). Säljaren har förvisso upplysningsplikt, men var inte rätt för att ställa frågor. Hellre en fråga för mycket än en för lite.

Sedan angående amortering så finns det olika filosofier. Amorteringen är en form av sparande, men med tanke på de låga räntorna som är nu så ger det oftast betydligt bättre "avkastning"(räntorna i fonderna är högre än räntan på lånet) att placera de pengarna man får över i en fond istället för att amortera på lånet. Pengarna är mer tillgängliga i en fond om man skulle behöva dem till något och man kan alltid ändra sig och betala av lånet med pengarna i fonden vid ett senare tillfälle.
När det gäller lånet så tjänar du nästan alltid på att ta rörlig ränta oavsett vad bankmannen säger(de får oftast provision när de "säljer" bundna räntor). Just nu när du ska köpa huset är det mycket att stå så därför är det kanske enklast att vända sig till den banken man redan har för att ta lånet där. Men efter ca ett år bör du kolla runt bland de övriga bankerna och ställa dem emot varandra för att pressa ned räntorna. Det kan vara en bra idé att sedan fortsätta omförhandla räntorna varje eller vartannat år.

Jag har själv hus och jag tycker det är fantastiskt!
Helt underbart att bara kunna gå ut och sätta sig i trädgården på sommaren istället för att känna sig instängd i en varm lägenhet.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 09:49 #16
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är ganska mycket jobb med att ha hus.
Är det ett nytt hus som man inte behöver renovera alls inom den närmaste blir det ju såklart inte så jättemycket jobb de tio första åren. Köper man ett lite äldre hus finns det dock mer eller mindre alltid saker man bör fixa med ett hus för att alls ska hållas i trim.
Beroende på hur stor trädgård det är och vad ni har i den kan det ju bli en hel del jobb med att hålla allt snyggt. Men det finns ju också väldigt lättskötta trädgårdar som gör att man inte behöver greja så mycket med den mer än att klippa gräset och kanske rensa lite ogräs på vissa ställen.

De tips jag kan ge annars är väl att noggrant gå igenom besiktningsprotokollen och energideklarationen(ta i beaktning hur många personer och vad det är för människor det bott i hushållet då kostnaderna kan variera väldigt mycket beroende på om det är ett äldre par eller en barnfamilj. Ta lite höjd i kalkylen). Säljaren har förvisso upplysningsplikt, men var inte rätt för att ställa frågor. Hellre en fråga för mycket än en för lite.

Sedan angående amortering så finns det olika filosofier. Amorteringen är en form av sparande, men med tanke på de låga räntorna som är nu så ger det oftast betydligt bättre "avkastning"(räntorna i fonderna är högre än räntan på lånet) att placera de pengarna man får över i en fond istället för att amortera på lånet. Pengarna är mer tillgängliga i en fond om man skulle behöva dem till något och man kan alltid ändra sig och betala av lånet med pengarna i fonden vid ett senare tillfälle.
När det gäller lånet så tjänar du nästan alltid på att ta rörlig ränta oavsett vad bankmannen säger(de får oftast provision när de "säljer" bundna räntor). Just nu när du ska köpa huset är det mycket att stå så därför är det kanske enklast att vända sig till den banken man redan har för att ta lånet där. Men efter ca ett år bör du kolla runt bland de övriga bankerna och ställa dem emot varandra för att pressa ned räntorna. Det kan vara en bra idé att sedan fortsätta omförhandla räntorna varje eller vartannat år.

Jag har själv hus och jag tycker det är fantastiskt!
Helt underbart att bara kunna gå ut och sätta sig i trädgården på sommaren istället för att känna sig instängd i en varm lägenhet.
Om man kollar på bilderna på tomten här: http://beskrivningar.capitex.se/objd...in=Boetgruppen så ser man att det är rätt plant så det är bara köra runt med en gräsklippare där så det verkar inte vara allt för jobbigt, trots att tomten ligger på nästan 1700kvm. När det kommer till lån så kommer jag att betala av det mesta kontant och lånar ca 2milj så jag kommer inte att ta så mycket lån. fick även en bra ränta av banken (2.29%) så jag räknar med att betala av lånet inom 2år.

Har bott i lägenhet hela mitt liv men jag känner mig så jävla instängd i lägenheter (står verkligen inte ut med o ha grannar ) så det e därför jag vill prova på en villa. i värsta fall så kan man ju alltid sälja huset om man inte trivs liksom.
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 10:56 #17
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Kolla om tvåårsbesiktningen är gjord.
Några anmärkningar där?

Kolla om några anmärkningar från nybesiktningen kvarstår.

Finns det bygglov för eventuellt garage

Vem var byggherren då det byggdes?
Hur ser detta företag ut?
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 12:39 #18
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Det är 10 års garanti om det är en firma som byggt, kolla så att firman finns kvar..
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 14:32 #19
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Finsn ingen tio års garanti på hus
Du har 10 år mot dolda fel.

2 års reklamtionsrätt är det som gäller precis som en spade eller ett par skor.
Så se till att 2 års besiktnmingen är gjord eller skall vara bokad.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 15:02 #20
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Kolla om tvåårsbesiktningen är gjord.
Några anmärkningar där?

Kolla om några anmärkningar från nybesiktningen kvarstår.

Finns det bygglov för eventuellt garage

Vem var byggherren då det byggdes?
Hur ser detta företag ut?
Ska kolla dessa med mäklaren, däremot vet jag att det finns bygglov för garage. företaget som byggde huset heter "Götenhus"
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017