Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Grisen i säcken?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-26, 12:23 #11
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av glennj Visa inlägg
Hon får ju självklart reklamera, men det betyder ju inte att du behöver skicka andra saker tillbaka till henne, det kommer bara, precis som du skriver, skapa fler problem.

Låt henne reklamera enl. ångerrätten. (Den kommer du inte undan) Ta tillbaka produkterna och ge henne pengarna tillbaka, och fokusera på dina nöjda kunder.
men ångerrätten gäller bara 14 dagar? Det är köpt i november. Och varorna är använda det har hon sagt själv.
Måste fundera på det här...
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 00:22 #12
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
När fick hon varorna?

Det är ju 14 dagar från att fick dem som det börjar gälla.

Om det dessutom rör sig om mobilsmycken mm så är det ju inga pengar.

Bjud på det istället det är ju bra onödigt att hon skickar tillbaka det, du har säkert lagt ner mer tid på att kommunicera med henne och dikterat mail ect till ett högra värde, så sluta slösa pengar (din tid).
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 11:33 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Zodic Visa inlägg
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?
Du driver en affärsverksamhet, det innebär att du måste räkna in en viss andel returer (oavsett orsak) i din kalkyl och det brukar sällan vara många som returnerar. Blir det mer än du räknat med så får du höja priset något.

Men du har drömläget om kunderna blir dina ambassadörer/marknadsförare, det är det man alltid strävar efter som företagare i gemen.

Vad du säljer är ju "trygghet" för kunden, dvs kunden ska alltid veta att de blir nöjda när de handlar av dig, även om det är "grisen i säcken" du säljer.

För att du ska bli långsiktigt framgångsrik ska du alltid prioritera nöjda kunder framför maximal vinst. Vinsten kommer (så småningom) om du prioriterar att göra kunderna nöjda, annars har du gjort fel i din kalkyl, och det är väl hyfsat enkelt att ändra på om det inte är helt åt fanders från början.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-27 klockan 19:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 12:37 #14
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du driver en affärsverksamhet, det innebär att du måste räkna in en viss andel returer (oavsett orsak) i din kalkyl och det brukar sällan vara många som retrnerar. Blir det mer än du räknat med så får du höja proset något.

Men du har drömläget om kunderna blir dina ambassadörer/marknadsförare, det är det man alltid strävar efter som företagare i gemen.

Vad du säljer är ju "trygghet" för kunden, dvs kunden ska alltid veta att de blir nöjda när de handlar av dig, även om det är "grisen i säcken" du säljer.

För att du ska bli långsiktigt framgångsrik ska du alltid priritera nöjda kunder framför maximal vinst. Vinsten kommer om du prioriterar att göra kunderna nöjda, annars har du gjort fel i din kalkyl.
Håller med. Nu tror jag visserligen inte att den här specifika kunden blir en bra ambassadör för ditt företag med tanke på att det kan vara en person som aldrig blir nöjd. Jag hade kanske betalat tillbaka halva beloppet och gått vidare med mitt liv.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 15:01 #15
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av design.se Visa inlägg
Håller med. Nu tror jag visserligen inte att den här specifika kunden blir en bra ambassadör för ditt företag med tanke på att det kan vara en person som aldrig blir nöjd. Jag hade kanske betalat tillbaka halva beloppet och gått vidare med mitt liv.
Eller ge henne halva beloppet som presentkort. Så gjorde jag när jag hade en liknande situation för ett tag sen. En kund var inte nöjd med hur en produkt luktade och skickade tillbaka den två månader senare fylld med parfym och ville ha pengarna tillbaka. Jag sa att tyvärr så är den inte i säljbart skick (vilket inte hennes är heller om den är använd?) och om jag gav henne pengarna tillbaka blir det en total förlust för mig men jag kunde ge henne den till halva priset.

En bra kompromiss är när båda är missnöjda...
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 18:22 #16
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av najjie Visa inlägg
Eller ge henne halva beloppet som presentkort. Så gjorde jag när jag hade en liknande situation för ett tag sen. En kund var inte nöjd med hur en produkt luktade och skickade tillbaka den två månader senare fylld med parfym och ville ha pengarna tillbaka. Jag sa att tyvärr så är den inte i säljbart skick (vilket inte hennes är heller om den är använd?) och om jag gav henne pengarna tillbaka blir det en total förlust för mig men jag kunde ge henne den till halva priset.

En bra kompromiss är när båda är missnöjda...
Faktiskt bra idé! Hade kunnat göra det om jag inte idag plockade ihop lite nya varor och skickade utan att hon vet att dom kommer, men jag tror också som nån sa att det kan röra sig om en kund som aldrig blir helt nöjd tyvärr. Det återstår att se! Nu känner jag iaf att jag gjort vad jag kan för att tillfredställa henne.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 21:01 #17
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Va? Skickade du nya varor till henne utan att prata med henne först?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017