Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


active24 galen bindningstid

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-21, 08:35 #11
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av rauthing Visa inlägg
Fejkade en beställning och hittade avtalsvillkoren https://signup.active24.se/Themes/Ac...SE_feb2013.pdf

Märkligt för först står de att i allmänna villkor att det är tre månaders uppsägningstid, sen specifikt för hosting mm 30 dagar

Mycket märkligheter som gör att man drar öronen åt sig:
"3.3.1 Överanvändning
Om produkten som du utnyttjar använder 10 % mer än den avtalade lagringskapaciteten under en månad, äger Active 24 rätt att meddela dig detta, samt beordra dig att
antingen ta bort data eller uppgraderar till en servicenivå som medger större lagringskapacitet. Om du inte vidtar rättelse inom 10 dagar efter meddelande om saken,
äger Active 24 rätt att, utan ditt medgivande, uppgradera tjänsten så att den motsvarar det utrymme som används av dig. Active 24 förbehåller sig pckså rätten att stänga
ner dina webbsidor.
"
Så om man inte märker att det gått över gränsen och är utomlands utan internet i tio dagar så får man en räkning på en uppgradering?
Jag ser faktiskt inget orimligt i att leverantören ser till att ta betalt för det som nyttjas. Det är ju inte så att de kommer slumpat uppgradera kunder enligt den där, det var ju de som nyttjade mer än deras avtal medgav som blir uppgraderade om de inte gör nåt.

Eller tycker du att leverantören i detta fall ska låta kunden ligga över sin gräns och bara tuffa på utan åtgärder?
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 08:53 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.

Om du hyr en lägenhet med 30 dagars uppsägningstid och inte säger upp den i tid och dessutom bor kvar när du skulle ha flyttat, är det rimligt att slippa betala då?

Om butiken erbjuder 10 äpplen för 10 kronor, men du lägger ned 12 äpplen i påsen, skall du få de två extra äpplena gratis?

Visst, det är en annan bransch, men det är väl inget konstigt med att följa avtalen man ingått?

Bäst är väl att kanske ha det så som många erbjuder, om pengarna inte finns på plats på förfallodagen så stannar dina tjänster och kommer igång först när du betalt igen. Då slipper man alla dessa diskussioner...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 09:42 #13
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.

Om du hyr en lägenhet med 30 dagars uppsägningstid och inte säger upp den i tid och dessutom bor kvar när du skulle ha flyttat, är det rimligt att slippa betala då?

Om butiken erbjuder 10 äpplen för 10 kronor, men du lägger ned 12 äpplen i påsen, skall du få de två extra äpplena gratis?

Visst, det är en annan bransch, men det är väl inget konstigt med att följa avtalen man ingått?

Bäst är väl att kanske ha det så som många erbjuder, om pengarna inte finns på plats på förfallodagen så stannar dina tjänster och kommer igång först när du betalt igen. Då slipper man alla dessa diskussioner...
Håller med.

Dock inom IT så är det många som inte vill förstå (oavsett vad det gäller). Dom har gett sig fan på att allt inom IT är krångligt och därmed per definition inget dom förstår och skyller ifrån sig lite.

Säger inte att det är så i just detta fallet som tråden handlar om, säger bara att det är ofta så det fungerar när "vanligt folk" är med i IT-svängarna.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 10:03 #14
Active 24 Support Active 24 Support är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 2
Active 24 Support Active 24 Support är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av DistansData Visa inlägg
Tjena

Jag har en kund som ligger på webbhotellet active24 och hon vill nu byta webbhotell, problemet är att hon är 2 dagar för sen med uppsägningen för dom har en uppsägningstid, så dom vill inte släppa henne utan sa till henne att då får hon betala 2 årsavgifter.

Hur är det här möjligt ?

Hej DistansData


Jag kan bekräfta att avtalsperioden är 12 månader, detta är på grund av att abonnemangstiden för domäner är 12 månader. Hosting tjänsterna kopplat till domännamnet har därför samma bindningstid. Alla situationer är naturligtvis inte alltid likadana, om du kan skicka kundens kundnummer i PM så ska vi göra vad vi kan för att hitta den bästa lösningen & förklaringen till kunden.

Med Vänlig Hälsning
Active 24 Support

Senast redigerad av Active 24 Support den 2013-11-21 klockan 10:06
Active 24 Support är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 10:27 #15
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.
Det där har retat mig en längre tid också. Förklaringen jag fått från flera kunder som anser att vi är taskiga som inte gör saker åt dem gratis är denna: "Det är ju bara att trycka på lite knappar, det kan ni inte ta betalt för"

Jag anser ju att när jag lämnar in bilen för att rikta framvagn eller liknande så är det "bara skruva lite" som gäller, men nog inser jag att det måste jag betala för. Det verkar dock inte gälla för IT, där ska det vara gratis.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 11:09 #16
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av Active 24 Support Visa inlägg
Hej DistansData


Jag kan bekräfta att avtalsperioden är 12 månader, detta är på grund av att abonnemangstiden för domäner är 12 månader. Hosting tjänsterna kopplat till domännamnet har därför samma bindningstid. Alla situationer är naturligtvis inte alltid likadana, om du kan skicka kundens kundnummer i PM så ska vi göra vad vi kan för att hitta den bästa lösningen & förklaringen till kunden.

Med Vänlig Hälsning
Active 24 Support
Jag undrar bara hur det är möjligt att före detta resonemang med abonnemangstid för domäner, då vi alla är skyldiga enligt avtalet med IIS att släppa ifrån oss Epp-koden för domäner inom fem dagar. Och ni på Active 24 m fl försöker lura kunden att de på något sätt inte kan flytta sin domän till annan plats, om man inte säger upp det 30 dagar innan en abonnemangsperiod slut.

https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf :
5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut
Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande
Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut
Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren.
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 11:44 #17
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av rauthing Visa inlägg
Jag undrar bara hur det är möjligt att före detta resonemang med abonnemangstid för domäner, då vi alla är skyldiga enligt avtalet med IIS att släppa ifrån oss Epp-koden för domäner inom fem dagar. Och ni på Active 24 m fl försöker lura kunden att de på något sätt inte kan flytta sin domän till annan plats, om man inte säger upp det 30 dagar innan en abonnemangsperiod slut.

https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf :
5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut
Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande
Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut
Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren.
Domäner betalas årsvis som lägst, alltså avtalstid på 12 mån. Kund kan flytta domän innan 12 mån men får ju ingen återbetalning. Den formuleringar i avtal är för skydda emot korkade kunder som annars hade hävdat att han bara skulle kunna ha domän kvar några månader och fått återbetalning av domän kostnad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 12:00 #18
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Domäner betalas årsvis som lägst, alltså avtalstid på 12 mån. Kund kan flytta domän innan 12 mån men får ju ingen återbetalning. Den formuleringar i avtal är för skydda emot korkade kunder som annars hade hävdat att han bara skulle kunna ha domän kvar några månader och fått återbetalning av domän kostnad.
Formuleringen lurar folk att tro att det är 30 dagars uppsägningstid för att kunna flytta domänen, och att man måste ha domänen hos samma registrar i 12 månader

Att man betalar för domänen en gång om året genom en registrar är fristående från respektive registrars webbhotellstjänster. Och man får inte lura folk att tro att det finns uppsägningstider på att flytta domäner någon annanstans. SE och NU ska registraren som sagt släppa till EPP-koden inom 5 dagar.

För andra toppdomäner får man ofta betala en ny avgift vid flytten och årskostnaden löper från det, men det ska fortfarande inte vara bundet till en registrar utan man ska få flytta en domän när man vill, och inte tvingas stanna hos en viss registrar i 12 månader (och säga upp domänen innan den 11e månaden gått ut)
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 12:14 #19
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Det där har retat mig en längre tid också. Förklaringen jag fått från flera kunder som anser att vi är taskiga som inte gör saker åt dem gratis är denna: "Det är ju bara att trycka på lite knappar, det kan ni inte ta betalt för"

Jag anser ju att när jag lämnar in bilen för att rikta framvagn eller liknande så är det "bara skruva lite" som gäller, men nog inser jag att det måste jag betala för. Det verkar dock inte gälla för IT, där ska det vara gratis.
Instämmer. Vi skickade nyligen ut en faktura för X timmars arbete med en webbplats. En medarbetare fick frågan (trots att vi varit noga med att beskriva arbetet och den förmodade tidsåtgången):

- Aha, kostar uppdateringen?

Jag skall prova denna nästa gång jag äter på restaurang och får notan:

- Aha, kostar maten?

Sorry ämnesflykten.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 12:23 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Instämmer. Vi skickade nyligen ut en faktura för X timmars arbete med en webbplats. En medarbetare fick frågan (trots att vi varit noga med att beskriva arbetet och den förmodade tidsåtgången):

- Aha, kostar uppdateringen?

Jag skall prova denna nästa gång jag äter på restaurang och får notan:

- Aha, kostar maten?

Sorry ämnesflykten.
Folk har ingen uppfattning om något, eller att folk ska jobba gratis. Tyvärr är Sverige blivit ett land det allt tydligen ska vara gratis. Allt från bidrag till att inte betala fullt pris.

Tid är pengar det borde vara en rätt självklar sak, även det med avtalstider och uppsägningstider.

En uppsägning är i praktiken en administrativ kostnad, visst kan man vara flexibel men då kan man få räkna dyrare pris än på längre avtalstid.

Och går man till McD får man räkna med ett pris, men när jag går på fina restauranger så förväntar jag mig notan ska bli 3-6k för 2 personer. Man måste ha koll, samma sak att vissa viner kosta 50EUR medan vissa över 300EUR.

Lite som vissa kunder innan kunde gnälla på hur dyr NU domäner var. Inte precis någon som tvingad någon välja just NU utan ens kolla kostnaden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017