Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nic-Se sänker årsavgiften för domäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-26, 16:12 #11
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Ursprungligen postat av dm.se
Sverige anses vara ett av de 10 bästa länderna på IT...
Och vad är IT? För mig är IT precis som lördagskvällen... lite suddig. Skämt åsido, informationsteknik omfattar ju en hel del...

Citat:
Ursprungligen postat av dm.se
... & har i den bemärkelsen ingenting att göra med hem-pc utan ren utveckling/produktion av it-relaterade tjänster & produkter. Sverige är dessutom ett av de datortätaste länderna, vilket självklart har att göra med skattesubv av hem-pc.
Hade vi inte haft subv. av hem-pc hade vi inte haft lika stor anledning att satsa på utvecklingen av IT-relaterade tjänster & produkter. Så på sikt beror de väl på varandra.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 16:52 #12
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by clonix@Nov 26 2003, 09:41
Vad är det som är så "IT" med Sverige!?!
hmm....vet inte riktigt om det här stämmer i dagsläget men för något år sedan när adsl tjänsterna släpptes så var vi ett IT-land för att vi hade relativt många uppkopplade på snabbare anslutningar än vanliga analoga modem. Tex, norge, danmark och finland hade inte samma mängd adsl abbonenter iförsig var ADSL i Norge för 1-2 år sedan svin dyrt kanske har med det att göra

Sedan blev det en väldig IT framfart i sverige efter ADSL släpptes det kom väldigt mycket IT grejs över allt tycker jag runt 99 och millenium skiftet då det börjades snacka om den där "år 2000 krashen" på alla datorer som jag sen inte hört ett skit om, någon som vet mer om den?

Har som sagt ingen anning om detta är någon information som stämmer något vidare bra men detta är hur jag har uppfattat det men så är det ju jag ja
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 16:55 #13
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 253
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av viper
Citat:
Ursprungligen postat av clonix
Vad är det som är så "IT" med Sverige!?!
hmm....vet inte riktigt om det här stämmer i dagsläget men för något år sedan när adsl tjänsterna släpptes så var vi ett IT-land för att vi hade relativt många uppkopplade på snabbare anslutningar än vanliga analoga modem. Tex, norge, danmark och finland hade inte samma mängd adsl abbonenter iförsig var ADSL i Norge för 1-2 år sedan svin dyrt kanske har med det att göra

Sedan blev det en väldig IT framfart i sverige efter ADSL släpptes det kom väldigt mycket IT grejs över allt tycker jag runt 99 och millenium skiftet då det börjades snacka om den där "år 2000 krashen" på alla datorer som jag sen inte hört ett skit om, någon som vet mer om den?

Har som sagt ingen anning om detta är någon information som stämmer något vidare bra men detta är hur jag har uppfattat det men så är det ju jag ja
Min uppfattning om detta är att jag inte riktigt kan hålla med dig. Jag anser att dom skandinaviska länderna i övrigt var väldigt sena att erbjuda fast uppkopplingar i form av dsl/kabel mot övriga europa/nordamerika.
Yohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-27, 21:18 #14
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
anledningen till att Sverige har varit (är?) betraktat som ett IT-land i många andra länder är just pga bolag som exempelvis BBB. de hade som vision att erbjuda "bredband åt folket". det är kanske inte just möjligheten att få en fast uppkoppling som gör att ett land "är IT" eller ej. snarare beror det på tankesättet. våra politiker var ganska snabba med att uppfatta just kombinationen av detta: subventionering av hem-pc köp för att de anställda skulle anamma sig den nya tekniken fortare eftersom de fick en helt annan möjlighet att ha dator hemma. lägg sedan till att var och varannat hushåll är uppkopplat med stor bandbredd så finns ju stora möjligheter att erbjuda tjänster över nätet. hur mycket "tjänsterna" var beroende just av bandbredden kan ju diskuteras. men det är inte svårt att inse att Internet-tillgängligheten ökar när man har fast uppkoppling. myndigheter har blivit åtkomliga på nätet (rsv med alla blanketter), arbetsförmedlingen med jobb-databaser, telia med "aktuell" telefonräkning, -aktuell- telefonkatalog på nätet osvosv. allt detta innebär att Sverige kan klassas som ett IT-land. Dessa möjligheter är inte alls lika utbredda i övriga länder om man börjar titta lite närmare.

en annan anledning till varför Sverige är att betrakta som ett "IT-land" är tack vare våra högskole- och universitets-utbildningar som under tidigare år satsat mycket just på Data/IT/Multimedia-utbildningar för att kunna fylla behovet på marknaden (som så småningom kommer att komma tillbaka). problemet just idag är att vi är i en svacka där ekonomin är relativt dålig och därmed tjänster och högteknologiska varor mindre efterfrågade. om man lyssnar till närvingslivet tror de inte så mycket på arbetskraft-brist inom ett år, men mer sannolikt inom 3, kanske 4 år. idag är det färre än på länge som söker till tekniska utbildningar. dessa skulle komma ut på arbetsmarknaden ungefär samtidigt som näringslivet anser att behovet börjar bli stort igen. då finns inte arbetskraften/kompetensen att få i den utsträckning som skulle varit önskvärt och utvecklingen hämmas. men.... på lång sikt (både historiskt sett och framtidsmässigt), -är- Sverige ett IT-land.

kan ju förresten tillägga att Sverige har haft det helt klart största, snabbaste officiella student-nätverken som gått att få tag på iomed Sunets uppgradering till GigaNet (10Gbit i stamnätet mellan högskolorna/univ i Sverige, och ut på sina håll sedan 3GBit). vad är IT om inte det? :P
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017