Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Behöver hjälp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-05, 16:03 #11
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Är det ens lagligt? Jag trodde att som företag är man väl alltid ansvarig fram till varan kommit till kunden och att det inte gick att skriva bort i köpvillkoren.
Borde väl vara lagligt när inte ens skit-Posten kan ersätta skador som de gör när de transporterar.
Posten asvarar för transport, inte företaget, men det är alltid företaget som får betala för Postens misstag.
Att företaget eller posten står för ansvaret pga. försvunna paket, etc. ser jag som självklart vilket jag hoppas du också gör. Slutkunden dvs. privatpersonen skall väl aldrig i något fall belastas pga. att företaget eller speditören företaget valt gjort fel?
Ser jag som självklart både som e-butiksägare och som kund.

Nu vet vi ju dock inte om de äns skickat grejerna.. Kanske bara fakturera lite hej vilt för att dra in lite enkla kulor på att skrämma upp folk med inkassokrav (som inte är inkasso) och blanketter från kronofogden... om det nu är företaget i frågas speditör som skitit bort det så är de väl ett problem mellan dem två parter... inte skall jag behöva stå tills svars för fel de har gjort?
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 16:20 #12
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by Wojt@Jan 5 2007, 15:56
Borde väl vara lagligt när inte ens skit-Posten kan ersätta skador som de gör när de transporterar.

Posten asvarar för transport, inte företaget, men det är alltid företaget som får betala för Postens misstag.
Jag kan som sagt ha fel men jag har för mig att det står i konsumentlagen eller liknande att företaget har ansvaret fram till varan når kunden (om kunden är en privatperson). När det gäller företag till företag eller privatperson till privatperson finns inte några sådana regler.

Men jag lyckas inte hitta något som visar att jag har rätt så mitt minne kanske sviker mig.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 17:10 #13
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-Eye
Citat:
Ursprungligen postat av bylle
Inkassobolaget får väl inte skicka vidare något som du har bestritt till dem, så lämpligast är nog att skriftligen bestrida till inkassobolaget.

Tricket är att det står klart och tydligt att det är ett inkassokrav.. Vilket väl måste vara från ett inkassobolag? Dock så är det inte från ett inkassobolag utan dem själva. Bankgirot som är angett i inkassokraver är deras egna bankgiro.. Kan ju anmäla dem för det också... Jävlas dem med mig så kan väl jag ge igen lite... kanske rent av skulle fakturera dem min dyra studenttid?
Att försöka anmäla dem för att de skickar inkassokrav utan att vara ett inkassobolag är bara dumt.
Det står var och en fritt att driva sina egna inkassoärenden om man kan/vill/orkar.
Det tar lite egen tid och kräver lite kunskaper om en del formalia vilket gör att många anlitar inkassoföretag istället.
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 17:27 #14
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Originally posted by wedge@Jan 5 2007, 17:10
Att försöka anmäla dem för att de skickar inkassokrav utan att vara ett inkassobolag är bara dumt.
Det står var och en fritt att driva sina egna inkassoärenden om man kan/vill/orkar.
Det tar lite egen tid och kräver lite kunskaper om en del formalia vilket gör att många anlitar inkassoföretag istället.
Antar att man måste ha tillstånd av Finansinspektionen. Och frågan är om dessa tomtar har det...
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 17:37 #15
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Citat:
Originally posted by -Blue-Eye@Jan 5 2007, 16:05
Citat:
Ursprungligen postat av bylle
Inkassobolaget får väl inte skicka vidare något som du har bestritt till dem, så lämpligast är nog att skriftligen bestrida till inkassobolaget.
Tricket är att det står klart och tydligt att det är ett inkassokrav.. Vilket väl måste vara från ett inkassobolag? Dock så är det inte från ett inkassobolag utan dem själva. Bankgirot som är angett i inkassokraver är deras egna bankgiro.. Kan ju anmäla dem för det också... Jävlas dem med mig så kan väl jag ge igen lite... kanske rent av skulle fakturera dem min dyra studenttid?

Att försöka anmäla dem för att de skickar inkassokrav utan att vara ett inkassobolag är bara dumt.
Det står var och en fritt att driva sina egna inkassoärenden om man kan/vill/orkar.
Det tar lite egen tid och kräver lite kunskaper om en del formalia vilket gör att många anlitar inkassoföretag istället.
Du får inte utge det för att vara ett inkassoärande om det INTE är det (källa: http://www.datainspektionen.se/tillstand/i...lstand.shtml)... Får självklart kolla upp det här till 100%. Tid har jag egentligen inte men kommer ta mig tid endå. När dem inte äns är villiga att ringa upp mig och ta en diskussion om det hela så tycker jag det är mycket dåligt. Har dem rent mjöl i påsen och är ett seriöst bolag då skulle de plockat fram ett kolli-id och visat att de skickat att. Om de inte skickat med kolli-id utan som vanligt brev så får dem väl ta det med posten. Är dem ett seriöst bolag och ett fel har inträffat så tar dem och ber om ursäkt och ser över sina rutiner. Inte skyller allt på en stackars kund som inte fått någonting. Men visst är väl säkert en hel del som inte orkar krångla, vill inte hamna i register, etc. dem betalar och går vidare. Jag betalar inte för något jag inte fått. Sånna lirare skall klämmas åt och jag tycker det är beklagligt att dessa finns. Vi internethandlare som är seriösa och bedriver verksamheter på schyssta sätt vet att det lönar sig i längden...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 18:50 #16
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-Eye
Citat:
Originally posted by -wedge@Jan 5 2007, 18:10
Citat:
Originally posted by -Blue-Eye@Jan 5 2007, 16:05
Citat:
Ursprungligen postat av bylle
Inkassobolaget får väl inte skicka vidare något som du har bestritt till dem, så lämpligast är nog att skriftligen bestrida till inkassobolaget.
Tricket är att det står klart och tydligt att det är ett inkassokrav.. Vilket väl måste vara från ett inkassobolag? Dock så är det inte från ett inkassobolag utan dem själva. Bankgirot som är angett i inkassokraver är deras egna bankgiro.. Kan ju anmäla dem för det också... Jävlas dem med mig så kan väl jag ge igen lite... kanske rent av skulle fakturera dem min dyra studenttid?

Att försöka anmäla dem för att de skickar inkassokrav utan att vara ett inkassobolag är bara dumt.
Det står var och en fritt att driva sina egna inkassoärenden om man kan/vill/orkar.
Det tar lite egen tid och kräver lite kunskaper om en del formalia vilket gör att många anlitar inkassoföretag istället.


Du får inte utge det för att vara ett inkassoärande om det INTE är det (källa: http://www.datainspektionen.se/tillstand/i....lstand.shtml)... Får självklart kolla upp det här till 100%. Tid har jag egentligen inte men kommer ta mig tid endå. När dem inte äns är villiga att ringa upp mig och ta en diskussion om det hela så tycker jag det är mycket dåligt. Har dem rent mjöl i påsen och är ett seriöst bolag då skulle de plockat fram ett kolli-id och visat att de skickat att. Om de inte skickat med kolli-id utan som vanligt brev så får dem väl ta det med posten. Är dem ett seriöst bolag och ett fel har inträffat så tar dem och ber om ursäkt och ser över sina rutiner. Inte skyller allt på en stackars kund som inte fått någonting. Men visst är väl säkert en hel del som inte orkar krångla, vill inte hamna i register, etc. dem betalar och går vidare. Jag betalar inte för något jag inte fått. Sånna lirare skall klämmas åt och jag tycker det är beklagligt att dessa finns. Vi internethandlare som är seriösa och bedriver verksamheter på schyssta sätt vet att det lönar sig i längden...
Nej, man får inte utge sig för att vara ett inkassobolag utan tillstånd från FI.
Nej, man får inte hantera andras inkassoärenden utan tillstånd från FI.

Däremot får man hantera sina egna inkassoärenden utan tillstånd från FI. Dvs ett företag får skicka ut inkassokrav till sina egna kunder och kräva inkassoavgift.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 19:22 #17
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
correction then..... men men är inte det jag lackat på egentligen var mer ett litet uppmärksammande bara.. verkar spegla ärandet lite...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-07, 00:56 #18
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
jo, jag kan hålla med om att det är dålig stil av säljaren... Be dem bevisa att de verkligen skickat varorna. Kan de göra det så sitter du illa till och får betala. Men kan de inte bevisa att varorna skickats till dig så kan inte heller du hållas ansvarig, inte ens med deras köpvilkor.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-07, 11:00 #19
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Blue-Eye@Jan 5 2007, 14:54
Hej!

Jag behöver lite hjälp här.. I somras någongång beställde jag bläckpatroner till min hemskrivare från en svensk återförsäljare av dessa, ink66 AB.
Det stora problemet är dock att jag aldrig fick något levererat. Efter jag inte fått några grejer så tar jag en månad och beställer från inclub vilket som vanligt går smärtfritt och smidigt och jag har produkterna ett par dagar efter..

Ytterligare ett tag efter fick jag en påminnelsefaktura som jag bestred via e-post.
Idag kom ett "inkasso"krav (står dock inget inkassobolag) och med hot om att det om 10 dagar skickas till kronofogden.

Förfarandet tycker jag är jätte bra, de som inte betalar ska självklart göra det. Nu är bara problemet att jag inte fått något levererat. Jag bad om ett kolli-id, men då hade de tydligen via köpevillkoren skrivit att det är jag som köpare som ansvarar för frakten.

Hur skall jag hantera denna situvation?

Jag är insatt i hur jag som företagare gör då jag själv har e-butiker, men av rena principen tänker jag inte betala för något jag inte fått. Är en skitsumma egentligen, 400-500 spänn. Men återigen betalar jag inte för något jag inte fått levererat...

Att tillägga är att jag beställt detta som privatperson. Skall även ta kontakt med konsumentverket och göra en anmälan mot företaget. All hjälp mottages.

Och din som känner mig sedan tidigare vet att jag betalar mina fakturor och inte smiter undan en enda krona. Men samtidigt måste man skilja på rätt och fel. Jag betalar likväl inte en krona mer än vad jag behöver eller ska göra!!!

Mvh
Jonas
Då gör du så här, har ärendet gått i inkasso. Så bestrider du ärende.

Du skriver vad som har hänt, kan inte ink66 AB bevisa att du har emottagit godset, så har dom ganska svårt att i Tingsrätten bevisa detta.

Men det är viktigt att du bestider ärendet innan det går till KFM, då måste man ta det till Tingsrätten, och är inte ink66 säker på sin sak, så kan det bli dyrt för dem.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-07, 11:06 #20
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Blue-Eye@Jan 5 2007, 16:03
Ja är det ingen som kommer med några brilliant idé, eller konsumentverket som skulle ta kontakt med mig på onsdag eller torsdag i nästa vecka så pröjsar jag och gör sedan en anmälan mot dem.. måste nästan vara det enklaste förfarandet? Men man får väl ingen prick förräns man har fått fel? Eller hur fungerar det? Har aldrig vart i liknande klamerier eller stött på liknande problem tidigare så tell me if ya know
Nej, betala inte. Har du bestidit ärendet skriftligen , så får dom inte gå vidare till KFM, utan måste upp i Tingsrätten.

Men se till att du bestrider ärendet, och är det ink66 som leker inkasso bolag, skicka ett rekomderat brev.

Bättre är det om dom använder något av de större inkassobolagen, för dom kan regelverket och följer, annars anmäler man inkassobolagen datainspektionen ( Jag har gjort det några ggr.. ) , som är inkassobolagen tillsynsmyndighet.

Och spara all korrespondans.

Har du betalt, kan du inte bråka sedan, då har du godkänt fodran , du kommer inte få tillbaka några pengar.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017