Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dags att sätta press - kräv ipv6!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-22, 18:19 #11
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Undrar om man i framtiden kan berätta för ungdomar att på min tid "skrev man minsann in IP-adresser manuellt". Att komma ihåg adresser som 2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7334/64 lär ju inte bli lika lätt som med IPv4.
IP-adresser är grymt överskattade. Kommer inte ihåg IPv4-adresser men kommer däremot ihåg domän-adresser.

Så kör på med IPv6 säger jag! Bättre Internet och fler domäner åt folket!
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-22, 18:57 #12
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
IP-adresser är grymt överskattade. Kommer inte ihåg IPv4-adresser men kommer däremot ihåg domän-adresser.

Så kör på med IPv6 säger jag! Bättre Internet och fler domäner åt folket!
När jag jobbade på Levonline kunde jag en hel del IP-adresser. De är ju bortskämda med att ha varit med länge (sedan 1998) och har adresser i samma subnät (= lätt att komma ihåg), och till med i överflöd (= inga knepiga nätindelningar på grund av adressbrist). Det är också här det största problemet finns: de som redan har adresser har inget behov av att anpassa sig för att fler ska få plats. Det är ju till och med så att det är lönsamt för exempelvis Levonline och andra etablerade aktörer om konkurrensen inte får tag på adresser. RIPE uppmanar sina medlemmar att förbereda för uppgradering till IPv6 men påtrycknignarna är inte speciellt starka. Det finns alltså stor brist på incitament för uppgradering till IPv6: i stort sett ingen vinst för etablerade aktörer, samt relativt stora omkostnader. Den tid som teknikerna måste lägga på detta lägger man hellre på annan utveckling. All ekonomisk teori pekar alltså på att detta kommer ta lång tid om inte spelreglerna ändras.

Det är rätt onödigt att komma ihåg IP-adresser, särskilt om det innebär att inte alla kan få. Med IPv6 har notationen byggts så att man kan ha så långa eller korta adresser man själv har behov av genom att oanvända okteter kan dras ihop. Det är dock inte här problemet i huvudsak ligger, utan som sagt i ekonomin.

Senast redigerad av emilv den 2011-11-22 klockan 19:01
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-22, 19:06 #13
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Jag vet inte hur mitt inlägg tolkades som bakåtsträvande men givetvis är jag för IPv6... Det var mest en kul detalj.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 00:20 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Bredbandsbolaget delade ut IPv6 när jag hade dem och det gör ComHem där jag bor nu. Vissa applikationer spårar dock ur när en request kommer via ipv6 så det finns lite att göra där med. T.ex. så finns det massor med ip-filter som inte kan hantera ipv6.

Sen finns det ipadresser man bör komma ihåg för sin egen skull och det är till dns-er. Utan ipadress till en dns kan livet bli surt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 08:54 #15
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Bredbandsbolaget delade ut IPv6 när jag hade dem och det gör ComHem där jag bor nu. Vissa applikationer spårar dock ur när en request kommer via ipv6 så det finns lite att göra där med. T.ex. så finns det massor med ip-filter som inte kan hantera ipv6.

Sen finns det ipadresser man bör komma ihåg för sin egen skull och det är till dns-er. Utan ipadress till en dns kan livet bli surt.
Är ju dock lätt med Googles DNS, räcker att man minns 8.8.8.8 så har man alltid en som fungerar.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 09:28 #16
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Är ju dock lätt med Googles DNS, räcker att man minns 8.8.8.8 så har man alltid en som fungerar.
Det är ju å andra sidan IPv4...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 10:27 #17
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Hur många procent av alla IPv4 domäner används till något vettigt?

Med vettigt menar jag något som verkligen används....

Föredrar IPv4!

mvh
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 11:16 #18
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Det bästa med IPv6 är väl kanske att priserna lär sjunka rejält. Redan idag kostar IPv6-adresser 1kr/mån hos många leverantörer, stor skillnad mot IPv4. Trevligt om man har några servrar och kan negligera den kostnaden helt.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 18:12 #19
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Njaäe... Av nån anledning har ja svårt att tänka mej att ISP-hövdingarna inte har koll på detta. Atorbolagen har ju staber med folk som ska analysera marknaden, framtiden, tekniken, världen, det ena med det fjärde. Och som sagt, att de skulle riskera att hamna på efterkälken medvetet tror ja inte riktigt på. Problemet är ju välkänt, å ja tror de har koll på läget. Vill iaf väldigt gärna tro det.
Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 23:16 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Det bästa med IPv6 är väl kanske att priserna lär sjunka rejält. Redan idag kostar IPv6-adresser 1kr/mån hos många leverantörer, stor skillnad mot IPv4. Trevligt om man har några servrar och kan negligera den kostnaden helt.
Att ta betalt per IPv6 adress är det dummaste jag har hört, skulle även verkligen undra hur dom subnätar ut 1 IPv6 adress till en kund.

Enda jag skulle sett det då är på shared hosting eller möjlighet OpenVZ plattform det det går hantera smidigt så.


Vi har IPv6 men väldigt få kunder som efterfrågar det, vi har några kunder som delat ut IPv6 till. Och då delar vi ut /48 per kund.

IPv4 har man aldrig ens tagit betalt för ut till kunder, men blivit med petig på att dela ut IPv4 adresser just för att det börjar ta på dom.

Ripe RIR IPv4 space tror jag tar slut om 6-9 månader, sista månaderna har dom rensat upp och tagit tillbaka många oanvända nät.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017