Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nekades jobb på grund av sin musik

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-26, 12:23 #11
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
En nyutbildad lärare blev lovad jobb på Hammargymnasiet i Gamleby utanför Västervik. Anledningen? Han spelar gitarr i black metal-bandet Blodsrit och rektorn blev orolig för att skolan har lärare som är med i Pingstkyrkan samt att föräldrar skulle reagera och ta sina barn ur skolan.

Se länkar till tidningsartiklar här (det är inte menat som egenreklam...).

Emil Koverot har anmält incidenten till JO och har lyckligtvis fått fackets stöd.

Man bör ges samma möjligheter till ett jobb oavsett om man är anarkist, nazist eller jultomte så länge man inte för in något direkt olämpligt i sin yrkesroll. Just i detta fall kunde ju Emil ha hävdat att föräldrar lika gärna kan ha något emot att skolan har pingstvänner som lärare....
Skall man? Jag tycker inte att en lärare skall få vara Nazist/kommunist/Kultur nationalist/what ever, det är värdegrunder man står på, och har man en extrem värdegrund, så kanske man är olämplig som lärare. Samma sak som man inte anställer folk som har dålig ekonomi att hantera stora summor pengar, så skall man inte ha folk som är allt för extrema att undervisa barn.

I det här fallet som du nämner är dock lite larvigt, att spela hårdrock band behöver inte vara något negativt...
Amen på det Klein
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 15:38 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
En nyutbildad lärare blev lovad jobb på Hammargymnasiet i Gamleby utanför Västervik. Anledningen? Han spelar gitarr i black metal-bandet Blodsrit och rektorn blev orolig för att skolan har lärare som är med i Pingstkyrkan samt att föräldrar skulle reagera och ta sina barn ur skolan.
Se länkar till tidningsartiklar http://www.tartareandesire.com/news/Swedis...eryone%3F/9703/ (det är inte menat som egenreklam...).
Emil Koverot har anmält incidenten till JO och har lyckligtvis fått fackets stöd.
Man bör ges samma möjligheter till ett jobb oavsett om man är anarkist, nazist eller jultomte så länge man inte för in något direkt olämpligt i sin yrkesroll. Just i detta fall kunde ju Emil ha hävdat att föräldrar lika gärna kan ha något emot att skolan har pingstvänner som lärare....
Skall man? Jag tycker inte att en lärare skall få vara Nazist/kommunist/Kultur nationalist/what ever, det är värdegrunder man står på, och har man en extrem värdegrund, så kanske man är olämplig som lärare. Samma sak som man inte anställer folk som har dålig ekonomi att hantera stora summor pengar, så skall man inte ha folk som är allt för extrema att undervisa barn.
I det här fallet som du nämner är dock lite larvigt, att spela hårdrock band behöver inte vara något negativt...
Man KANSKE är olämplig som lärare om man är kristen. Man KANSKE är olämplig som lärare om man tränar karate. Man KANSKE är olämplig som lärare om man är moderat. Man KANSKE är olämplig som lärare om man är kommunist. Man kan vara olämplig som lärare oavsett vilka åsikter eller fritidsintressen man har, det SKA aldrig påverka chanserna att få jobbet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 15:45 #13
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
jo men så är det bara i en utopisk värld. många människor är inskränkta och fördomsfulla, det är bara att acceptera, för det kommer nog aldrig ändra sig.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 15:51 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by goose@Jun 26 2008, 15:45
jo men så är det bara i en utopisk värld. många människor är inskränkta och fördomsfulla, det är bara att acceptera, för det kommer nog aldrig ändra sig.
Vad gäller specifika fördomar så ändrar det sig hela tiden och över hela världen men däremot kommer det nog som du säger alltid att finnas. Jag är kanske inte mycket bättre själv, skulle t.ex. aldrig jobba tillsammans med en nazist.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 15:54 #15
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Vet i fan om jag velat att mina ungar skulle ha en lärare som roar sig med att spela in låtar som "Dödsraseri","Själslig Självdöd" och "Dödens Sändebud" etc..

Visst det är bara musik men det hade gjort mig en smula olustig.
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 16:09 #16
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Citat:
Originally posted by Alto@Jun 26 2008, 15:54
Vet i fan om jag velat att mina ungar skulle ha en lärare som roar sig med att spela in låtar som Dödsraseri,Själslig Självdöd och Dödens Sändebud etc..
Visst det är bara musik men det hade gjort mig en smula olustig.
ja vissa tycker så, själv vet jag att det mest är en jargong, man kan sjunga vad som helst utan att det måste vara något man står för som åsikt ... de titlar du räknar upp där ser jag inget konstigt med.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 19:34 #17
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av goose
jo men så är det bara i en utopisk värld. många människor är inskränkta och fördomsfulla, det är bara att acceptera, för det kommer nog aldrig ändra sig.

Vad gäller specifika fördomar så ändrar det sig hela tiden och över hela världen men däremot kommer det nog som du säger alltid att finnas. Jag är kanske inte mycket bättre själv, skulle t.ex. aldrig jobba tillsammans med en nazist.
Så då kan man kanske anta att du inte är blåögd och blond :P
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 21:49 #18
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 25 2008, 15:07
sasserdude, håller absolut inte med dig om religionen. Det bör ha lika lite att göra med kvalifikationerna som musikintresse eller politisk övertygelse men självklart ska man försöka hålla sig så objektiv som möjligt i sin undervisning om man nu är lärare men frågar eleverna vad man själv tycker (vilket händer inte alltför sällan) så har man givetvis rätt att svara.
En lärare ska inte bara FÖRSÖKA vara så objektiv som möjligt, han eller hon MÅSTE vara objektiv när det gäller så känsliga saker som religion. Så är det bara.

Om läraren klarar det så är det väl bara berikande och upplysande. Att ha en lärare i turban, eller slöja eller annat kan vara ett jättebra sätt att minska fördomar och öka förståelsen och acceptansen i samhället. Så länge de kan avhålla sig från att missionera. Men exempelvis nazister och religiösa fanatiker vill jag inte ha i skolorna. Lika lite som jag vill ha pedofiler på dagisen - trots att jag anser att sexuell läggning ska vara totalt irrelevant för om man får ett jobb eller inte.

En personlig erfarenhet... Under min studietid jobbade jag extra som personlig assistent till handikappade. En "brukare" som de kallas hade en annan assistent som var Jehovas Vittne. Jätterar tjej och det var aldrig någonting konstigt när hon först blev anställd, skitsamma vilken religion hon hade liksom. Hon bedyrade att hennes egna religiösa värderingar inte skulle påverka jobbet. En assistent ska ju göra precis vad brukaren ber om. Sedan smög sig problemen liksom på. Jag var julledig, och när jag kom tillbaka var min brukare jätteledsen över att inte fått sitt hem julpyntat exempelvis, eftersom det bröt mot Jehovas Vittnes övertygelse att göra det. Sedan dök det upp fler såna här saker hela tiden, så till slut fick hon sparken.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 23:22 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Finnmera
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 26 2008, 15:51
Citat:
Originally posted by -goose@Jun 26 2008, 15:45
jo men så är det bara i en utopisk värld. många människor är inskränkta och fördomsfulla, det är bara att acceptera, för det kommer nog aldrig ändra sig.


Vad gäller specifika fördomar så ändrar det sig hela tiden och över hela världen men däremot kommer det nog som du säger alltid att finnas. Jag är kanske inte mycket bättre själv, skulle t.ex. aldrig jobba tillsammans med en nazist.

Så då kan man kanske anta att du inte är blåögd och blond
Näe, jag är typ 99% svensk (med undantag för några tyskar, en skotte och en rad kungar LÅÅÅÅNGT tillbaka) men varken blåögd eller blond =)


Citat:
Originally posted by -Tez@Jun 26 2008, 21:49
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
sasserdude, håller absolut inte med dig om religionen. Det bör ha lika lite att göra med kvalifikationerna som musikintresse eller politisk övertygelse men självklart ska man försöka hålla sig så objektiv som möjligt i sin undervisning om man nu är lärare men frågar eleverna vad man själv tycker (vilket händer inte alltför sällan) så har man givetvis rätt att svara.
En lärare ska inte bara FÖRSÖKA vara så objektiv som möjligt, han eller hon MÅSTE vara objektiv när det gäller så känsliga saker som religion. Så är det bara.
Om läraren klarar det så är det väl bara berikande och upplysande. Att ha en lärare i turban, eller slöja eller annat kan vara ett jättebra sätt att minska fördomar och öka förståelsen och acceptansen i samhället. Så länge de kan avhålla sig från att missionera. Men exempelvis nazister och religiösa fanatiker vill jag inte ha i skolorna. Lika lite som jag vill ha pedofiler på dagisen - trots att jag anser att sexuell läggning ska vara totalt irrelevant för om man får ett jobb eller inte.
En personlig erfarenhet... Under min studietid jobbade jag extra som personlig assistent till handikappade. En brukare som de kallas hade en annan assistent som var Jehovas Vittne. Jätterar tjej och det var aldrig någonting konstigt när hon först blev anställd, skitsamma vilken religion hon hade liksom. Hon bedyrade att hennes egna religiösa värderingar inte skulle påverka jobbet. En assistent ska ju göra precis vad brukaren ber om. Sedan smög sig problemen liksom på. Jag var julledig, och när jag kom tillbaka var min brukare jätteledsen över att inte fått sitt hem julpyntat exempelvis, eftersom det bröt mot Jehovas Vittnes övertygelse att göra det. Sedan dök det upp fler såna här saker hela tiden, så till slut fick hon sparken.
Jo, men då har man ju inte skött sitt jobb. Sådana problem anser jag att arbetsgivaren bör vara insatt i redan innan anställningen och diskutera igenom dessa om man funderar på att anställa en person med speciella värderingar av något slag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 17:03 #20
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 26 2008, 15:38

Man KANSKE är olämplig som lärare om man är kristen. Man KANSKE är olämplig som lärare om man tränar karate. Man KANSKE är olämplig som lärare om man är moderat. Man KANSKE är olämplig som lärare om man är kommunist. Man kan vara olämplig som lärare oavsett vilka åsikter eller fritidsintressen man har, det SKA aldrig påverka chanserna att få jobbet.
Att det finns Kriistna som är olämpliga som lärare har väl en del skandaler i Knutby visat att så är fallet. Som jag skrev, så tycker att lärare inte skall var allt extrem åt något håll.

Men jag tycker personligen inte att hårdrock låter som något allt för hemskt, då kan vara med olämpligt att ta in någon gamla Kustjägar Fänrik som gymnastiklärare, dom kan vara knepigare än en hård rockare till musiklärare. Svensk skolundervisning behöver inte mer penalism precis.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017