Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Borg effekten på Svensk ekonomi..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-25, 15:31 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Okey, så vad är alternativet till Borg då klein? Skyddstullar på alla utländska biltillverkare? Nu vill jag inte försvara den sittande regeringen då jag anser att de har gjort ett flertal misstag den senaste tiden. Regeringen skall INTE skydda privata företag.

Det är väl knappast "lågkonjunktur" för att ett av sveriges många industriföretag sparkar 10% av sin arbetsstyrka i sverige. Lågkonjunktur är det för att inflationen är skyhög, börsen går åt helvete och att oljan kostar dubbelt så mycket som för 2-3 år sedan. Du borde ta och justera din radar lite klein.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 15:42 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 25 2008, 15:31
Okey, så vad är alternativet till Borg då klein? Skyddstullar på alla utländska biltillverkare? Nu vill jag inte försvara den sittande regeringen då jag anser att de har gjort ett flertal misstag den senaste tiden. Regeringen skall INTE skydda privata företag.
Det är väl knappast lågkonjunktur för att ett av sveriges många industriföretag sparkar 10% av sin arbetsstyrka i sverige. Lågkonjunktur är det för att inflationen är skyhög, börsen går åt helvete och att oljan kostar dubbelt så mycket som för 2-3 år sedan. Du borde ta och justera din radar lite klein.
Jag tror inte något parti är speciellt intresserat av skyddstullar av det slaget idag =) Om det vore så väl att en politiker hela tiden kunde göra det som han tror är bäst för landet så skulle allt vara mycket enklare och landet förmodligen mer välstyrt men nu måste man alltid ta hänsyn till vad alla andra ska tycka (framför allt media då).

Njao, ökad arbetslöshet följer ju också av en lågkonjunktur även om man inte kan dra några slutsatser av en enskild händelse på det viset....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 15:44 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Nej det är väl tyvärr riktigt tartare. Politiker vill bli omvalda (även om det inte direkt verkar så med den nuvarande sittande).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 15:59 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Nja, regeringen ska visst skydda privata företag i vissa unika lägen där konsekvenser är av den magnituden att det annars väsentligt negativt påverkar landets ekonomi, säkerhet eller integritet. Det finns säkert fler väldigt specifika omständigheter som skulle kvalificera.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:06 #15
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Typ som när USA köpte upp vår bilindustri? Dvs när Ingvar (1990, saab) och Göran (1999, volvo) satt vid spakarna. Jag är skeptisk till att vi har några så kritiska företag i sverige att världsmarknaden tar sämre hand om dem än sveriges regering. Det är inte som att jag är överdrivet nöjd med servicen som erbjuds av te.x. SJ.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:28 #16
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Kul att skylla på Anders Borg att Volvo säljer dåligt med bilar. Jag har en kompis som jobbar natt på Volvo och en dag hade Volvo sålt 6 bilar... I HELA VÄRLDEN. Om trenden skulle hålla i sig året runt skulle de bara ha sålt 2190 bilar i hela världen på ett år.

Skyll inte på Anders Borg. Skyll på de som väljer annat bilmärke än Volvo (exempelvis jag, som kör Saab). Att folk nu får lämna jobbet beror på att de säljs för få bilar och att de, rätt logiskt, sitter på för stor personal.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:31 #17
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
ja skyll helst på "de dumma amerikanerna", det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:33 #18
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by goose@Jun 25 2008, 15:31
ja skyll helst på de dumma amerikanerna, det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.
Å andra sidan kan man väl inte skylla på någon för att Volvo gör skitbilar, förutom på Volvo förstås.

Klein kanske vill att Anders Borg skall införa lagar i Sverige att man måste köpa Volvo och inget annat bilmärke?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:33 #19
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 25 2008, 15:11
Arbetslösheten har gått ner de senaste åren. Ska vi klandra Borg för den kommande lågkonjunkturen så får vi även ge honom credit för högkonjunkturen som varit. Vi får därför utgå ifrån att Klein egentligen anser att Borg är en hjälte då arbetslösheten har gått ner varje år sedan borgarna tog makten.

Finansministern och riksbanken har ett ansvar för landet ekonomi, man inte gjort skattesäkningar tillräckligt snabbt Det ligger på deras ansvar att jämna ut konjunkturerna. Men om enskilda företag i krisdrabbade branscher varslar 1200 personer så har det mycket lite med finansministern att göra. Jag utgår ifrån att Klein bara fjantar runt och att han själv är medveten om det själv.
Jag anser att Borg inte klara av stimulera Svensk ekonomi tillräckligt bra. Man har inte gjort skattesäkninngar i den utsträckning man lovade, utan kommit med löjliga löne avdrag på någon 1000:- / mån..

Att arbetslösheten har gott ner, bero nog mycket på att 2006 började högkonjenturen, allisen fick väl mycket kredit för vad andra hade gjort.

Klart att Volvos varsel kommer ge ringa på vatten, vänta till i höst. Det är bara vissa branscher som är känsligare än andra, visa regioner är känsligare än andra.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:39 #20
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av goose
ja skyll helst på de dumma amerikanerna, det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.
Å andra sidan kan man väl inte skylla på någon för att Volvo gör skitbilar, förutom på Volvo förstås.

Klein kanske vill att Anders Borg skall införa lagar i Sverige att man måste köpa Volvo och inget annat bilmärke?
Snälla! Jag sa att Volvo varslade 1200 personer och att lågkonjenturen var här.. Börja nu inte fantisera om vad jag tycker om bilmärket som sådan eller andra skumma slutsatser..

Bara att första tecknen på en lågkonjentur var här, det är allt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017