Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.SE alternativ

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-15, 17:10 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by Xamda@Mar 15 2007, 17:28
Att det går att driva det billigare är ju självklart, men Patrikweb, inte tusan är du väl seriös när du nämner summor som 1-3 kronor per domännamn? Fram med räknestickan ett varv och kolla vad man behöver...
25-50 kronor borde täcka kostnaderna....

Jag är seriös det skulle inte kostat mer att driva det, sedan att folk skulle registrerat alla domäner som går för det priset är väl en anann sak.

Det som möjligtvis kan kosta är support, nu vet jag inte hur många samtal IIS får per dag eller inte.

Men den tekniska biten kostar knappt något för seriösa leverantörer. Var ju inte prat om några okunniga 3 part leverantörer att hosta det som inte har dom möjligheterna till bra pris.

Netnod som redan har hand om "I" root servern skulle lätt klarat av drift av .SE utan större kostnad.

EDIT: Kan även tilläga att Netnod redan hostar antal av SE servrar samt Sunet och Telia.

Kostnanden är i grundne 0 för det tekniska biten.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 00:27 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Bara portot för att sända ut en faktura, med kuvert och utskrifter lär ju gå på 15 kronor, någon skall hålla maskiner igång, jour dygnet runt, omfattande redundans och dessutom lite utveckling... Nä, det går inte. Inte om de som arbetar också skall ha anständiga löner... Du lär inte kunna driva en toppdomän utan åtminstone en handfull anställda och varje anställd lär ju kosta cirka halvmiljonen...

Mja, räknesticka framåt igen!
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 00:47 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Att IIS envisat att skicka ut det i brevform är ju en annan sak, och jag räknat på drift inte skulle kostat något alls knappt.

Några anycast kluster på olika platser blir inte alls en stor kostnad per år, sedan när allt väl är uppsatt så behövs inte någon speciel drift som är avancerad.

Sedan tror jag Sunet/Netnod hostar dom dns servrarna gratis nu redan åt IIS eller för mycket liten kostnad.

Jag vet väl själv vad man har för egna driftkostnader för sätta upp feta anycast kluster på olika ställen. Kostar mig i grunden inget, handlar inte precis om 400 servrar som ska sitta på varje ställe.

Sedan har jag inte sagt att det ska drivas av ett företag som endast ska hantera toppdomänen utan ISP som redan har anställda och kompletta hostinglösningar vilket gör att det inte kostar mer knappt för några servrar till.

EDIT:

Efter räknat på det så skulle det kostat max 200.000 om året för ha kanske 4-5 anycast kluster på några olika ställen i sverige och några servrar som står på varje. Samt någon redunanta gbit anslutning. Samt som jag sa att man som leverantör kommer han andra typer av hosting för kunder så blir själva kostnaden för driften av .SE rätt liten.

Och det finns betydligt större ISP i sverige än vad man själv är som gör att dom får ännu lägre driftkostnad.

Men den stora frågan är om man ska ha några ombud alls eller sköta all support eller inte. Det är det som kan bli den stora kostnaden.

Alltså är det i grunden billigare ge bort domäner gratis än hålla på med massa fakturering och extra personal.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017