Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolag i Estland?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-30, 23:53 #11
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
MrWize: Tråden handlar om bolag i Estland och du länkar till någon snubbe som rekommenderar truster i USA, länkar till hans sida om Network Marketing och citerar hans "brandtal". Jag har ingen som helst aning om vem Randy Gage är och jag tänker inte ödsla tid på att googla fram det. Du verkar ärligt talat insnöad nog på honom så att det räcker åt oss båda. Har han en stor personkult? ("Ge mig en hundring så ska jag berätta hur man blir rik" - vibbar är vad jag får)

Till trådens ämne: Sveriges och USAs skattelagstiftning och lagstiftning i övrigt skiljer sig mycket åt. I Sverige tar advokater t.ex. inte i regel ut en summa på 10% av dödsboet för att förrätta ett testamente. (Vilket jag för övrigt är ganska säker på inte sker i USA heller) Så där faller hans huvudargument för att skapa en trust (stiftelse på svenska). Stiftelsen i sig är visserligen en juridisk person och förmånstagarna behöver oftast bara beskatta de pengar de får ut men själva stiftelsen är också ett skattesubjekt som betalar vinstskatt precis som ett företag skulle göra. Några skattefördelar finns i de flesta fall alltså inte och den främsta anledningen till att skapa stiftelser är att avdela en del av sin förmögenhet för ett bestämt syfte. När den väl är avdelad spelar det ingen roll om personen går i personlig kk eller död, stiftelsen lever vidare efter sina egna stadgar.

Talar vi då om att skatteplanera med stiftelser är vi genast inne på ett väldigt grått område. Stiftelser har ofta den fördelen att ens eget namn ofta inte behöver finnas med i register och trots att man kontrollerar stiftelsen. Om man nu förlägger stiftelsen till ett skatteparadis så är man ändå obegränsat skatteskyldig här i Sverige (om man har fast anknytning). Underlåter man att underrätta skattemyndigheten så har man gjort sig skyldig till grovt skattebrott vilket oftast ger fängelse. Tänk också på att vid skattebrott är det oftast så gott som omvänd bevisbörda. Dvs. du ska bevisa att du inte har bott i Sverige, du ska bevisa att du inte kontrollerar stiftelsen, du ska bevisa att bolaget inte bör beskattas i Sverige etc.

Jag hoppas verkligen ingen går på alla säljargument som finns ute på nätet om bolag i både England och Estland. Oftast får man betala massa pengar för att starta bolaget för att sedan inse att det är värdelöst att ha ett bolag där eftersom man ändå får skatta i Sverige. Jag hoppas också att ingen går på Randy Gages lurendrejeri om att truster är bra för alla. Det kostar nämligen en massa pengar att skapa och underhålla en trust så har du inte en massa pengar är det inte värt det.

MrWize: Jag brukar aldrig häva ur mig anklagelser på forum i vanliga fall men jag är ärligt talat lite misstänksam mot ditt predikande om den där mannen. Får du betalt för att marknadsföra honom?

Off topic: Det där stucket på hemsidor (http://www.doityourselflivingtrust.com/) dyker upp lite var stans och det är oftast något lurendrejeri. Är det samma företag som producerar dem eller har de alla gått i exakt samma design/retorik-skola? Tycker alltid argumenten är uppbyggda på samma sätt och designen är alltid snarlik med en lång spalt etc. Kan väl inte vara en slump?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 00:42 #12
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Snabbt svar: Varför blir du misstänksam mot det? Är det kanske inte bättre att du googlar och försöker bilda dig en egen uppfattning INNAN du går ut med anklagelser om ditten och datten?

Off Topic: Varför skulle den typen av webbsiter vara mer "lurendrejeri" än den "vanliga e-butikens" upplägg? Det har vi ju sett gång på gång i "bluffhärvor" de senaste månaderna vara "just" lurendrejerier ... DET är att ha förutfattade meningar speciellt som man inte har någon erfarenhet av "designen och retoriken" .. BTW .. retoriken är extremt effektiv, du skulle bli förvånad vad man kan få för CR ..

så, gör din research lite bättre så ser du att "allt inte är svart", även om det inte passar in i din(a) mall(ar)

Patrik Berggren

PS .. nej, jag får inte betalt av Randy .. måste man få betalt för något man gillar?
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 01:16 #13
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Som påpekats finns det en del fallgropar i detta upplägg, men det finns också fördelar.

Om du startar ett bolag i Estland och sedan bedriver verksamheten i dess helhet från Sverige så är det jun uppenbart att du skall beskattas i Sverige och inte i Estland.

Om din verksamhet i Estland i stället riktar sig mot estniska marknaden, svenska marknaden och andra marknader så är saken inte lika negativ längre. Problemet då är att du fortfarande kan drabbas av av beskattning i Sverige om du har ett fast driftställe i Sverige (t.ex. filial, men å andra sidan, en filial skattar i Sverige för allt utom vinsten som man får ta hem till företagets hemland och beskatta där)...

Ett utländskt bolag (juridisk person) som utför arbeten i Sverige utan fast driftställe ska inte betala skatt i Sverige.

För en egenföretagare (fysisk person) som bedriver verksamhet i Sverige utan att ha fast driftställe kan skattskyldighet ändå uppkomma. Egenföretagaren kan vara skattskyldig i Sverige på grund av att han anses bosatt eller stadigvarande vistas här.

Om du däremot flyttar till Estland, på riktigt och inte via något skumt fejkat upplägg via t.ex. MyCompany, så har du ju faktiskt ingen knytning till Sverige längre, även om alla dina kunder råkar bo här.

För övrigt är alla kostnader väsentligt mycket lägre i Estland än Sverige, eller Spanien som nämns här.

Det finns ju fördelar med Spanien (varmt och på det hela taget ett trevligt land), men från Estland har du inga problem att ta dig till Sverige för en billig peng och dessutom kan folk besöka dig utan att det svider alltför mycket.

Om du vill ha ett bolag i Estland måste du fråga dig varför... Är det bara för att komma undan skat? Då finns bättre upplägg. Är det för att du vill ha folk anställda där och jobba mot marknaden där och i Baltikum, ja då är det helt rätt.

Jag får intrycket att du vill komma undan skatt och då kan du lika gärna låta bli, det kan göra ondare än man tänkt sig när Skatteverket dyker upp och drar åt tumskruvarna...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 14:39 #14
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Originally posted by MrWize@May 1 2009, 00:42
Snabbt svar: Varför blir du misstänksam mot det? Är det kanske inte bättre att du googlar och försöker bilda dig en egen uppfattning INNAN du går ut med anklagelser om ditten och datten?
Off Topic: Varför skulle den typen av webbsiter vara mer lurendrejeri än den vanliga e-butikens upplägg? Det har vi ju sett gång på gång i bluffhärvor de senaste månaderna vara just lurendrejerier ... DET är att ha förutfattade meningar speciellt som man inte har någon erfarenhet av designen och retoriken .. BTW .. retoriken är extremt effektiv, du skulle bli förvånad vad man kan få för CR ..
så, gör din research lite bättre så ser du att allt inte är svart, även om det inte passar in i din(a) mall(ar)
Patrik Berggren
PS .. nej, jag får inte betalt av Randy .. måste man få betalt för något man gillar?
Som du bad om gjorde jag en snabb googling och tittade på lite filmer. Det visade sig att han verkar vara ledaren för ett pyramidspel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing) och hellre pratar om hur fina bilar han köpt för alla miljarder han tjänat istället för att faktiskt berätta hur man gör. Du anade inte oråd? Jag skulle inte bli förvånad om han, liksom många av artisterna i MTV Cribs, leasat allt.

Om du inte får betalat av Randy (pyramidspel går ju annars ut på att få "undersåtar" som jobbar åt en och får betalt) så ber jag om ursäkt. I så fall är du väl bara en väldigt hängiven anhängare som gärna namedroppar hans namn i trådar trots att det inte har med ämnet att göra.

Anledningen till att jag drog alla över en kant och kallade dem lurendrejerier är helt enkelt för att så gott som varenda sådan sida jag stött på har pushat någon fishy produkt. Trustsidan du länkade till är ett bra exempel på en sån fishy-produkt och annars är väl penisförlängarpiller en favorit bland de siteägarna. (penisförlängarpiller har inte haft någon kliniskt bevisad effekt och är att betäckna som lurendrejeri om du undrade)

När det gäller vanliga webbshoppar så är det givetvis så att det finns lur i den branschen också. Men antalet skumrask som uppdagats kan jag räkna på mina fingrar och de seriösa är otaliga. Det omvända är min erfarenhet när det kommer till "MLM"-siter, hög click-trough rate eller inte.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 14:56 #15
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Tack för all info rhuse om detta, som jag tycker är intressant och bra svar på inlägget om http://www.doityourselflivingtrust.com/ som ju faktiskt inte har något att göra alls med om hur man det fungerar med företagsregistering i Sverige eller i ett annat land. I alla poster hädenefter tycker jag att vi pratar om ämnet "Bolag i Estland"
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 15:10 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by danielos@May 1 2009, 14:56
Tack för all info rhuse om detta, som jag tycker är intressant och bra svar på inlägget om http://www.doityourselflivingtrust.com/ som ju faktiskt inte har något att göra alls med om hur man det fungerar med företagsregistering i Sverige eller i ett annat land. I alla poster hädenefter tycker jag att vi pratar om ämnet Bolag i Estland

Så sant som det var sagt. Försök hålla ämnet någorlunda...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 15:20 #17
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Företagsregistrerinar utomlands, eller stiftelser, är same same but different.

Frågan om att ha bolag utomlands uppstår oftast för att man vill slippa de enorma skattekostnader man har i Sverige genom alla skatter som påförs. T ex så får jag endast behålla 400 kr av 1 000 kr. 600 kr i skatt ... det svider, svider hårt, om man inte lyckas investera dessa pengar på något annat, göra andra typer av avdrag (som inte alltid går igenom).

OM man någonsin vill "bli rik" behöver man komma undan skatt, eller skatta där det är mest effektivt och låta sina pengar jobba istället för att man själv ska byta sin tid mot pengar.

Oavsett. Stiftelser, eller Trusts, är detsamma. Det handlar om att bygga upp sin förmögenhet med så lite beskattning som helst för att få ut så mycket avkastning som möjligt.

Way Off-Topic:
Nu råkar ju jag vara en av dem som gillar MLM, Multi Level Marketing, utan att tycka att det är ett "pyramidspel". Vore det ett pyramidspel skulle det inte vara lagligt och inte kunna bedrivas i t ex Sverige, eller USA. MLM är extremt reglerat av olika lagar. Gäller bara hitta "rätt mlm företag".

Finns ju även MLM företag som är registrerade på New York börsen, men .. är det "fishy", pyramidspel? Skulle inte tro det, även om det även i denna bransch finns skumraskare som i alla andra branscher.

Jämför Affiliatemarketing och MLM. Same same but different ...

I affilatemarketing så REKOMMENDERAR du andra företags produkter, och får en provision. Sedan slutar det där och du behöver finna en ny kund som du kan rekommendera produkterna för ett annat företags räkning. I MLM, Multi Level Marketing, så behåller du kunden och tjänar pengar på den kunden "för evigt". Den kunden "blir din".

Affiliate marketing = One Level Marketing ... även fast det finns affilaiteprogram med "tier provision", dvs du som affiliate tjänar pengar på de nya affiliates du lyckas ragga in ... är det också "pyramidspel"?

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 16:10 #18
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by MrWize@May 1 2009, 15:20
Way Off-Topic:
/Patrik Berggren
MrWize, jag begriper då inte vad ditt senaste inlägg har med bolagsbildning att göra? Varför fortsätter du med off-topic som du själv skriver? Både jag själv och moderator Xamda har ju sagt åt dig att sluta mellan raderna . Eller har du kunskap eller erfarenhet av att starta aktiebolag i ett annat land kanske?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 16:31 #19
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Var som sagt inte JAG som drog upp MLM frågan, utan rhuse och du "tackar t o m" rhuse för informationen. Så jag kan alltså INTE gå i svaromål mot det inlägget utan att "du flyger i taket".

Så, jag tar inte åt mig, tyvärr danielos, du får "skylla" det på den som "drog upp" det hela

Men som sagts tidigare av mig ... det finns en liten klick här inne på WN som är "små påvar" och tror sig veta "allt" ... och "inget" ... öppna era ögon, gör det andra inte är villiga att göra för ett år, så kanske ni också får framgång ...

Gå mot strömmen ...

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 17:17 #20
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by MrWize@Apr 30 2009, 15:02
Eftersom jag är en Randy Gage fan så tipsar jag om hans alternativ:

http://www.doityourselflivingtrust.com/

Allt handlar inte om bolag, finns andra sätt att skydda sina tillgångar, och endast ta ut så mycket man behöver för att "överleva". Resten, kan "ägas av annat", men nyttjas av dig.

Kika även in videona med Eric & Randy på www.networkmarketingpro.com

Säger som Randy: "Fuck the recession!!! <-- Ask Me How"

/Patrik Berggren
Nä, men det var du som gick off-topic med din första post. Och det handlar inte om att vara påve, utan om att säga ifrån när folk som du går helt off-topic. Det må hända att jag idag kanske överreagar något, men det är pga av att jag börjar tröttna på alla off-topic inlägg, där man måste spendera en massa bortkastad tid på inlägg som inte har med ämnet att göra.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017