Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Postens priser

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-12, 09:58 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag köpte en gång datautrustning från ett företag som jag bad skicka det som billigaste alterantivet, med vilket jag menade postens ekonomipaket. Jag fick en avi per post några dagar senare, men förstod aldrig var jag skulle hämta ut paketet. De hade angett en gatuadress som inte fanns på leveransorten.

Dessutom råkade jag tappade bort avin och har inte hört något sedan dess. Avsändaren har inte heller informerats utan paketet är bara borta.

Jag skickar normalt bara fakturor och liknande till mina kunder, så de få paket jag skickat har gått som företagspaket. Annars finns DHL som har mycket bättre service till ungefär samma pris, som jag uppfattat det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 18:31 #12
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Visst gäller ett visst maxomkrets när det gäller skrymmande/rek, men det är fortfarande så att ett brev inom/utom Sverige ej kan vara tjockare än 10 cm.

Utom Sverige: max 10 cm tjockt utan extra kostnad
Inom Sverige: max 3 cm tjockt utan extra kostnad, max 10 cm tjockt mot kostnad (skrymmande):
Inom Sverige: max 10 cm tjockt utan extra kostnad om det sänds som rek.

Jag har också varit med om att man kan sända brev-PF tjockt utan extra kostnad, då det inte skall delas ut till kund. Men jag har också varit med om postkassörskor som har tagit betalt för skrymmande också, för såna är tydligen reglerna.

Intressant sak i sammanhanget, Posten tar ju inget ansvar för skickade brev i Sverige (om du inte sänder det som t.ex rek). Detta gäller även postförskott. Om ett postförskott brev försvinner så är inte Posten ersättningsskyldiga. Endast om det sänds som rek+pf.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 18:37 #13
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 12 2005, 18:31
Om ett postförskott brev försvinner så är inte Posten ersättningsskyldiga. Endast om det sänds som rek+pf.
Stämmer, men det brukar normalt gå att få ersättning om man kan med hjälp av kollinumret visa att det är Posten som slarvat bort PF-brevet.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 19:56 #14
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Stämmer, men det brukar normalt gå att få ersättning om man kan med hjälp av kollinumret visa att det är Posten som slarvat bort PF-brevet.
Generellt så betalar posten aldrig ut någon ersättning vid förkommen brevpostförskottförsändelse även om det är dom som gjort fel, jag har till och med kunnat bevisa att försändelser har blivit uppskurna och innehållet är borta och har aldrig fått någon ersättning.

Jag får bara till svar att jag inte kan få någon ersättning eftersom brevpostförskott inte är försäkrade.

Hade det funnits något alternativ till Postens brevpostförskott så hade jag bytt för länge sedan.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 12:19 #15
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 12 2005, 19:31
Visst gäller ett visst maxomkrets när det gäller skrymmande/rek, men det är fortfarande så att ett brev inom/utom Sverige ej kan vara tjockare än 10 cm.
Ur posten gällande prislista:

Maximimått
1:a-klassbrev och Ekonomibrev; L=600 mm, T=100 mm
Rek: L=600 mm, B+L+T=900 mm,

Det finns alltså ingen gräns för tjockleken på brev som går som rek, begränsningen ligger bara i längden och sedan i den totala omkretsen. Att inte kassörskorna vet om detta är jag fullt medveten om men det gäller att själv veta vad som gäller, för när man då ber dem ta fram prislistan och själva läsa innantill så inser de oftas att de har fel som försöker begärnsa öven rek till att inte få vara tjockare än 10 cm.

I den nya prislistan kommer denna gräns att gälla alla skrymmande, alltså inte bara det man skickar rekommenderat.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 12:29 #16
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by Mats@Feb 12 2005, 19:56
Citat:
Stämmer, men det brukar normalt gå att få ersättning om man kan med hjälp av kollinumret visa att det är Posten som slarvat bort PF-brevet.
Generellt så betalar posten aldrig ut någon ersättning vid förkommen brevpostförskottförsändelse även om det är dom som gjort fel, jag har till och med kunnat bevisa att försändelser har blivit uppskurna och innehållet är borta och har aldrig fått någon ersättning.

Jag får bara till svar att jag inte kan få någon ersättning eftersom brevpostförskott inte är försäkrade.
Kanske inte är så normalt som jag trodde

Skulle antagligen skrivit att enligt de erfarenheter jag har så går det att få ersättning så fort man kan visa att det är Posten som slarvat bort försändelsen. Möjligt att de beror på vilka kontakter man har, men det är i alla fall möjligt.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 12:31 #17
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Hoppla hoppla.. Man lär sig något nytt varje dag.

Nackdelen är att Posten har inte koll själva, och framförallt inte deras ombud.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 11:52 #18
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Tittar i Postens nya prislista och ser följande:

Tillägg för skrymmande: 11 kr inkl moms, gäller för försändelser med större tjocklek/diameter än 30 mm eller större kortsida än 250 mm. (Gäller ej Rek, Express eller Postförskott).

Detta står i prislistorna för både INRIKES och UTRIKES numera.

Maxmått är: L=60 cm, B+L+T=90 cm
(B=Bredd, L=Längd, T=Tjocklek)

Så numera är det max 3 cm tjocklek som gäller för brev både in- och utrikes för ordinarie kostnad. Mellan 3cm och max tjockleken 10cm är det 11 kr (inkl moms) i tillägg.

Kan nämna i förbifarten att priset för både rek och postförskott har gått upp lite. Postförskott ligger nu på 45 kr inkl moms, och Rek på 45 kr inkl moms (bägge exempel inrikes).
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 12:41 #19
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 27 2005, 12:52
Tittar i Postens nya prislista och ser följande:

Tillägg för skrymmande: 11 kr inkl moms, gäller för försändelser med större tjocklek/diameter än 30 mm eller större kortsida än 250 mm. (Gäller ej Rek, Express eller Postförskott).

Detta står i prislistorna för både INRIKES och UTRIKES numera.

Maxmått är: L=60 cm, B+L+T=90 cm
(B=Bredd, L=Längd, T=Tjocklek)

Så numera är det max 3 cm tjocklek som gäller för brev både in- och utrikes för ordinarie kostnad. Mellan 3cm och max tjockleken 10cm är det 11 kr (inkl moms) i tillägg.

Förrutom att tjockleken inte längre är begränsad till max 10 cm. Maxgränsen är 90 cm för summan av bredden, längen och tjockleken, hur det sedan fördelas på de olika sidorna spelar ingen roll.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 15:26 #20
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 27 2005, 11:52
Tittar i Postens nya prislista och ser följande:

Kan nämna i förbifarten att priset för både rek och postförskott har gått upp lite. Postförskott ligger nu på 45 kr inkl moms, och Rek på 45 kr inkl moms (bägge exempel inrikes).
Postförskott ligger på 50 kr inkl. moms från och med 1 mars.

Viktgränsen 1500 gram har försvunnit, numera får man frankera för 2000 gram för alla försändelser som väger mer än 1000 gram. Men å andra sidan är tillägget för skrymmande brev 11 kr rakt över nu. Förut var tillägget 22 kr för 1500 g och 2000 g.
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017