Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dedikerad server eller VPS?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-19, 22:48 #11
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Tack för alla bra svar. Känns som jag får lägga krut på det jag faktiskt kan och bygga sajten. Verkar betydligt bättre att låta någon som faktiskt kan serverbiten sköta den med tanke på vad ni skriver.

Flera av er pratar om att man kan skala upp allt eftersom. Det jag är rädd för är att jag sajten kommer upp, får en hel del trafik första veckan och sedan så börjar sidan bråka och gå trögt pga. trafiken på en gång.

Jag är ganska säker på att jag kommer ligga på ett par tusen besökare per dag redan från start eftersom jag kommer satsa en del pengar på annonsering. Så med andra ord är det VPS som jag ska kolla efter?

Vad är det man ska tänka på när man väljer leverantör av en VPS? Kan ni rekommendera något företag som säljer dessa tjänster? Gärna med inga eller korta bindningstider då sajten likaväl kan bli en riktig flopp som det kan bli en riktig hit.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-20, 08:15 #12
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Ett par tusen besökare om dagen är behöver inte vara mycket last, men det beror givetvis på webbplatsen. Se det såhär: 2000 besökare med 3-5 sidvisningar var ger totalt 10.000 sidvisningar. Det är i snitt _en_ sidvisning var 8 sekund (självklart inte jämt utspridd över dygnet med ger ändå en fingervisning).

Om du på allvar ändå vill kolla på VPS så rekommenderar jag Glesys. Dom skräddarsyr servern efter dina behov. Dom har inga bindingstider heller. Läs mer på http://www.glesys.se/managed.php
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-22, 14:06 #13
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Ett par tusen besökare om dagen är behöver inte vara mycket last, men det beror givetvis på webbplatsen. Se det såhär: 2000 besökare med 3-5 sidvisningar var ger totalt 10.000 sidvisningar. Det är i snitt _en_ sidvisning var 8 sekund (självklart inte jämt utspridd över dygnet med ger ändå en fingervisning).

Om du på allvar ändå vill kolla på VPS så rekommenderar jag Glesys. Dom skräddarsyr servern efter dina behov. Dom har inga bindingstider heller. Läs mer på http://www.glesys.se/managed.php
Du är rolig fick precis ett svar efter förfrågan hos Glesys på pris för en managed vps att dom inte ville ha mig som kund, och att jag skulle välja en annan leverantör typ Ordeland
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-22, 14:40 #14
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult Visa inlägg
Du är rolig fick precis ett svar efter förfrågan hos Glesys på pris för en managed vps att dom inte ville ha mig som kund, och att jag skulle välja en annan leverantör typ Ordeland
Hur kan du tolka svaret så? Självklart vill vi ha dig som kund, om du betalar för våra tjänster.

"har endast webbhotellkunskap och kändes jobbigt att lära sig konfigurera eran tjänst"

Du ville inte betala kostnaden vi tar för managed hosting.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-22, 16:17 #15
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Hur kan du tolka svaret så? Självklart vill vi ha dig som kund, om du betalar för våra tjänster.

"har endast webbhotellkunskap och kändes jobbigt att lära sig konfigurera eran tjänst"

Du ville inte betala kostnaden vi tar för managed hosting.
Frågan i mejlet var ju vad det skulle kosta med managed tjänst
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-23, 08:48 #16
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Dålig jämförelse, många webbhotell är inte med inkl oss själva och tex. inleed, men citynetwork sticker ut i testet, det håller jag med om, även om jag upplever att Binero har fått ordning på sitt SAN och är betydligt snabbare numera. Men visst, det är inte många webbhotell som är snabba, eller fungerar det bra att installera tex. Magento hos er på CN, har du något exempel på kund? Fungerar magento hyffsat på ett webbhotell så fungerar det mesta där brukar jag säga, så det är en bra måttstock.
Varför är testet dåligt Daniel? Jämförelsen är en av de bättre i mina ögon. Dvs mäter vad faktiska sidladdningar tar. Inte teoretiska resultat av någon latens eller liknande. Det är många lager man kan testa men egentligen är bara själva sidladdningen till kund som egentligen betyder något (eller mest i alla fall). Tester är alltid svårt att göra helt fair - och de kan vinklas - men testet som gjordes gav en fingervisning av vad man kan uppnå med varje leverantör.

Känns underligt att du klankar ner på det då det kanske ändå är ett av de mest gedigna jag såg förra året?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-23, 08:56 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Varför är testet dåligt Daniel? Jämförelsen är en av de bättre i mina ögon. Dvs mäter vad faktiska sidladdningar tar. Inte teoretiska resultat av någon latens eller liknande. Det är många lager man kan testa men egentligen är bara själva sidladdningen till kund som egentligen betyder något (eller mest i alla fall). Tester är alltid svårt att göra helt fair - och de kan vinklas - men testet som gjordes gav en fingervisning av vad man kan uppnå med varje leverantör.

Känns underligt att du klankar ner på det då det kanske ändå är ett av de mest gedigna jag såg förra året?
Testet är dåligt som jag sa tidagare därför att alla webbhotell inte är med, samt det enklaste testet att uföra är att installera en magento och se om den rullar på bra. Går det att installera magento på ett webbhotell som rullar på hyffsat, fungerar allt annat också. Men jag klankar inte ner, jag tipsar bara trådskaparen att välja ett snabbt webbhotell.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-23, 09:33 #18
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Testet är dåligt som jag sa tidagare därför att alla webbhotell inte är med, samt det enklaste testet att uföra är att installera en magento och se om den rullar på bra. Går det att installera magento på ett webbhotell som rullar på hyffsat, fungerar allt annat också. Men jag klankar inte ner, jag tipsar bara trådskaparen att välja ett snabbt webbhotell.
Nu är inte alla mjukvaror krävande på samma sätt. Om man ska göra en benchmark är det väl ändå bra mycket sundare att göra den mot ett väldigt välanvänt system som har relevans för de flesta snarare än ett riktigt tungt system som saknar relevans för de flesta.

Vad jag kan se är alla de största svenska webbhotellena med. Att ta med precis varje mindre aktör antar jag skulle ta mycket mer resurser och tid.

Bästa testet jag sett iallafall... Främst för att det är så enkelt att tyda att kunderna på delade webbhotell kan göra det. De flesta andra tester kräver kunskaper om både servermiljö och mjukvara som 9 av 10 webbhotellskunder saknar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-23, 09:39 #19
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Vad jag kan se är alla de största svenska webbhotellena med. Att ta med precis varje mindre aktör antar jag skulle ta mycket mer resurser och tid.
Den är inte själva testet jag har synpunkter på, utan detta med magento är bara ett tips utöver. Men jag har varit i kontakt med den som gör testet och om han gör testet igen kommer vi och några till också vara med. Det viktigaste är ju inte att ta med de största webbhotellen utan rimligen också att få med de snabbaste webbhotellen.

Senast redigerad av Danielos den 2015-01-23 klockan 09:41
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-24, 08:36 #20
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Testet är dåligt som jag sa tidagare därför att alla webbhotell inte är med, samt det enklaste testet att uföra är att installera en magento och se om den rullar på bra. Går det att installera magento på ett webbhotell som rullar på hyffsat, fungerar allt annat också. Men jag klankar inte ner, jag tipsar bara trådskaparen att välja ett snabbt webbhotell.
Du menar så för att du inte är med så är testet dåligt? Så alla test där ditt företag inte är med är dåliga? Hmmm. Jag skojar lite med dig men det blir så fel när du uttrycker dig så. Enklaste testet är magento? För du har fokuserat på den applikationen? Nä nu skojar du? Magento är inte ens ett vanligt use case? Wordpress kan vi nog alla hålla med om är absolut vanligast idag och klart mer relevant i webbhotellvärlden? Enligt dig skall ett bra test då ha alla världens webbhotell vara med och de måste köra magento. Detta är ett bra test enligt dig?

Generellt sett så kan ett test inte ta med alla företag i världen - ej heller alla applikationer. Så man får göra avvägningar som i alla andra delar av livet. Man väljer en god skara företag och ett eller ett par relativt vanliga use cases. Tror inte man skall förvänta sig mer. Igen - bästa testet jag såg under det året i alla fall. Med eller utan ditt företag i listan.

Jag är övertygad om att du har bra saker och att du har fokuserat på prestanda (kanske då specifikt för magento?) och kommer klara dig jättebra i testet i framtiden. Min poäng var att du bör inte säga att alla test är dåliga för du inte är med (eller andra företag för den delen - fördelningen var rätt bra mellan stora och små). Det om något får mig att bli tveksam om inställningen i ditt företag. Dessutom går du ut och indirekt säger att stora företag är lika med att inte vara snabba och kritiserar dem över en kant? Detta som en konkurrent i ett forum där du skall hålla dig - i alla fall lite neutral? Hmmm.... i alla fall jag känner det blir väldigt fel - i alla fall när det kommer från en leverantör.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017