Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Få som använder Java?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-28, 16:05 #11
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Som tidigare har sagt, en klar majoritet av oss här är entreprenörer / driver hobbyprojekt och då väljer man nog gärna en agil plattform. Jag arbetar med en massa webbplattformar, inklusive .NET och Java, men till mina egna projekt väljer jag alltid PHP.
Jag kan nog hålla med dig om att komma igång snabbt så kanske inte Java är det första alternativet Då finns det enklare språk och plattformar precis som du nämner. Min personliga erfarenhet är att vi använt Java i större "enterprise" tillämpningar som ligger "bakom" webben.
Om vi tar ett speciellt exempel under 90-talet och en bit in på 00-talet (vet inte om det gäller än idag) så körde Spray PHP som front-end och Java som "enterprise" backend mot andra system och utbytte information mha JSON.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Dock är det synd att forumet är så nischat, det vore trevligt med en bredare branschdiskussion. Ibland blir det lite väl mycket affiliateentreprenörssnack. :-)
Ingen åsikt om detta eftersom jag är så pass ny här på WN

Jag skulle däremot kunna vara en av dem här inne som är öppen för en bredare diskussion. Även om Java ligger som backend så är det ju fortfarande samma problem som man upplever med flerspråksstöd, CSS, HTML, JavaScript, skalning, testning, sessionshantering etc.
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 22:45 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Problemet är att php, asp och dotNet som dominierar gör det för att det är enkelt. Det är ont om webbhotell som stöder java och det är krångligare att konfigurera och få det att fungera.

Å andra sidan är kvaliteten på den php och asp man hittar på nätet genrellt sämre än javakoden. Php är lätt att komma igång med. Java är klart krångligare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 22:52 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Någon får gärna utveckla vad som skulle vara mer agilt med php än java...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 12:42 #14
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas Visa inlägg
Det finns många fördelar och nackdelar med alla språk och Java behöver absolut inte vara "rätt" val i samtliga fall. Däremot upplever jag det som att Java är underrepresenterat i t ex ett forum som detta trots att det används i relativt stora webblösningar som t ex Sony Ericsson, Hennes & Mauritz, Aftonbladet m fl.

Hur kommer detta sig tror ni?
Jag tror att den största anledningen är att Java-programmerarna i större omfattning redan befinner sig i sällskap av programmerare med mer och skild erfarenhet på sin arbetsplats och av den anledningen inte är lika intresserade att diskutera mer. Sen tror jag också att Java är underrepresenterat som språk i mindre lösningar (utan att påstå att det finns eller inte finns anledning till det) vilket vi har fler av här på WN i och med inriktningen forumet fått genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Å andra sidan är kvaliteten på den php och asp man hittar på nätet genrellt sämre än javakoden. Php är lätt att komma igång med. Java är klart krångligare.
Det där tror jag inte alls på. När jag för något år sedan för första använde Java till ett ordentligt och seriöst projekt fann jag att mycket av den kod och bibliotek jag hittade när jag googlade var riktigt kass och ogenomtänkt. Inte därmed sagt att stor andel av PHP-kod håller en bra nivå, men med mängden som finns är det mycket lättare att hitta välskrivna bibliotek och klasser för speciella eller ovanliga tillämpningar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 08:16 #15
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Sen tror jag också att Java är underrepresenterat som språk i mindre lösningar (utan att påstå att det finns eller inte finns anledning till det) vilket vi har fler av här på WN i och med inriktningen forumet fått genom åren.
Jag har också tolkat det som att majoriteten av personerna här inne på WN bygger "mindre" lösningar där kanske inte Java är det första valet (av flera anledningar).

Nu har jag jobbat med Java sedan 1998 och är van med språket och verktygen, så för mig är det enkelt att slänga upp en liten webapplikation i Java.

En annan anledning som jag tror kan ligga till grund är också att utbudet på "Java-hosting" är betydligt mindre än motsvarande för t ex PHP. Ofta slutar det med att man får skaffa sig en VPS-lösning och installera och administrera allt själv. Allt detta höjer ju definitivt ribban för hur "enkelt" det är att komma igång.

Det kommer bli intressant att således tillhöra en av de minoriteter här inne som bygger webbapplikationer i Java

Tack för alla svar!
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 08:33 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Fördelen med PHP är att det går snabbt att skriva ett litet script som fungerar på i princip alla webbhotell. Java stöds i princip inte hos svenska webbhotell. Jag har å andra sidan erbjudit javahosting men det var inte riktigt värt besväret. Låg efterfrågan gör det svårt att få lönsamhet i det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 17:35 #17
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Någon får gärna utveckla vad som skulle vara mer agilt med php än java...
Det är väl flera anledningar till PHP är mer agilt än Java.
PHP är mer dynamiskt(inte så hårt typat, enklare felhantering m.m.) än java och det gör att man kan utveckla snabbare i PHP.
PHP är också helt anpassat efter webben och alla APIer är därför också mer eller mindre inriktade emot webben och utveckling av webbapplikationer vilket gör systemen mindre komplexa och därmed och mer agila.
En webbapplikation i PHP är också väldigt mycket enkalre att "deploya" än motsvarande applikation i Java vilket gör att hela arkitekturen är mer agil.

Det går alltså mycket sanbbare att få fram ett första reslutat i PHP än i Java vilket gör att varje iteration kan göras kortare vilket är ett av de viktiaste elementen i agil utveckling

Senast redigerad av pelmered den 2011-01-31 klockan 17:37
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 18:43 #18
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är väl flera anledningar till PHP är mer agilt än Java.
PHP är mer dynamiskt(inte så hårt typat, enklare felhantering m.m.) än java och det gör att man kan utveckla snabbare i PHP.
PHP är också helt anpassat efter webben och alla APIer är därför också mer eller mindre inriktade emot webben och utveckling av webbapplikationer vilket gör systemen mindre komplexa och därmed och mer agila.
En webbapplikation i PHP är också väldigt mycket enkalre att "deploya" än motsvarande applikation i Java vilket gör att hela arkitekturen är mer agil.

Det går alltså mycket sanbbare att få fram ett första reslutat i PHP än i Java vilket gör att varje iteration kan göras kortare vilket är ett av de viktiaste elementen i agil utveckling
Mig personligen tycker jag att vi kan lämna den här diskussionen om vad som är "agilt" eller ej.

För mig är det t ex snabbare att snurra igång en Java webbapp än en PHP webapp så vad är då mest agilt?

För att ett språk har APIer som är anpassade för ett visst ändamål innebär inte att det finns utvecklare och applikationer som ändå skapar komplexa lösningar och är icke-agila (vad det nu är - en agil webbapplikation?)

En arkitektur består av flera kvalitetsattribut än hur "deploybar" en applikation är. Så att basera om det är mer agilt pga detta enda kvalitetsattribut är inte direkt gångbart tycker jag.

Det här blir en diskussion som saknar en grund i någon typ av bestämd definition m.a.p "agile". Vi lämnar detta till en annan post, ok?

Tacksam för era svar dock!

Senast redigerad av iamandreas den 2011-01-31 klockan 19:00 Anledning: stavfel
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 19:08 #19
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
  • Java är svårt eller krångligt.
  • Utbudet av hostingleverantörer är både fattigt och ofta dyrt (läs. dyrare).
  • Java är gammalt. Ingen använder Java idag när PHP, Ruby eller .NET finns.

Det är tankar som jag tror folk resonerar kring när de överväger Java. Det är inte nödvändigtvis mina åsikter.

På ett forum som det här tror jag inte att folk är så intresserade av kod. Det viktiga är att man får ihop nåt som funkar, gärna snabbt. Javautvecklare känns ofta mer åt andra hållet - inom de mer akademiska språken får man gång på gång höra att man ska bygga sina projekt i olika lager. Det är nästan omöjligt att undgå det. Delar man upp sina projekt i lager upplevs de lätt som större och rörigare om man inte är kodvan, och det tar längre tid att nå målen. Det kanske avskräcker.

En annan aspekt som hör ihop med punkten ovan är ramverken. JEE-specen (min kunskap sträcker sig fram till 1.5) är ganska primitiv. Att skapa en anslutning mot MySql är t.ex. inte helt enkelt om man inte vet hur man ska gå till väga. Att använda och konfa en ORM-mapper (Hibernate) var väldigt bökigt som jag kommer ihåg det. Det tror jag definitivt avskräcker. Att välja bland ramverken är inte heller så lätt med tanke på att det finns ungefär hur många som helst och ett till att välja mellan. De flesta verkar dessutom vara skrivna av utvecklare, för utvecklare. Tröskeln är ganska hög.

Som språk halkar Java efter nyare språk. Både Javas egna och många 3e-parts-API:er är krångliga och pratiga jämfört med andra språk. Jag har jobbat ungefär lika mycket med Java som med .NET och tycker att .NET är mycket enklare och tydligare. Jag tror absolut att det är en anledning till att många väljer bort Java. Vem vill skriva 30 rader kod när det räcker med 5 i ett annat språk med typ lika bra prestanda? På forum som det här handlar det ofta om att göra så lite som möjligt till så stor vinst som möjligt. Det gäller iofs inte bara här.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 21:04 #20
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
  • Java är gammalt. Ingen använder Java idag när PHP, Ruby eller .NET finns.
Njae, ta en titt på t ex TIOBE Programming Community Index for January 2011.

C och C++ är om inte "ännu mera krångligt" än Java men ändå ledande över PHP.

Finns flera listor som visar ungefär samma resultat

Men i stort håller jag med dig om att det faktiskt verkar vara betydligt mer komplext att utveckla i Java än med t ex PHP. Java och dess plattform är ju väldigt stor och kanske en anledning till ett vanligt val till storskaliga system. Jag skulle vilja se t ex Sony Ericssons eller H&Ms product management system, warehouse management systems m fl i PHP eller Ruby

Och det kanske är mer "entreprenörer" (ogillar det ordet pga att alla missbrukar det) med en idé för Internet som hänger här inne än fullblodsprogrammerare
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
java, webb


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017