Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Funderar på att starta ett webbhotell/domän

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-18, 11:28 #11
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Personligen anser jag att Loopia är bäst valet för att bli ny återförsäljare. Bra avtal första året och i särklass bästa kontrollpanelen för återförsäljare. Men efter första året så minskar provisionen så då blir det mer tveksamt att lägga nya kunder där. Men är du helt ny så borde du absolut kolla på dem.
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 11:30 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du kommer tjäna lite grann som ÅF. Sällan många kronor med tanke på hur prispressad
branschen är. Det som krävs för att tjäna pengar på webhosting är volymer. Om du säljer
någon annans tjänster med kanske 10-20% marginal krävs ordentliga volymer innan du
ens kan ta en utekväll.
Det är väsentligt mycket mindre jobb också så det är möjligt att vinsten skulle bli större eftersom kostnaderna blir mycket lägre. Kräver dock volym.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 12:12 #13
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det är väsentligt mycket mindre jobb också så det är möjligt att vinsten skulle bli större eftersom kostnaderna blir mycket lägre. Kräver dock volym.
Fast kör han en managed server så behöver han ju bara stå för supporten mot kunderna själv + kostnaderna för servern och så. Sen kan han ju fakturera kunderna valfri mängd för det han erbjuder och få en rätt ok förtjänst efter 10-15 kunder.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 14:27 #14
Wiland Wiland är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 23
Wiland Wiland är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Fast kör han en managed server så behöver han ju bara stå för supporten mot kunderna själv + kostnaderna för servern och så. Sen kan han ju fakturera kunderna valfri mängd för det han erbjuder och få en rätt ok förtjänst efter 10-15 kunder.

En fråga vad menar ni med volymen?
Wiland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 14:28 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Volym=antal kunder.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 14:40 #16
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
Personligen anser jag att Loopia är bäst valet för att bli ny återförsäljare. Bra avtal första året och i särklass bästa kontrollpanelen för återförsäljare.
...MEN ... Läs villkoren! Om man blir ÅF för Loopia så kan man INTE ta med sig sina kunder när man blivit så stor att man vill vara mera oberoende och köra egna servrar.

Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
... och få en rätt ok förtjänst efter 10-15 kunder.
Om man brutto skulle kunna tjäna 40 kr/mån och kund, så blir 15 kunder = 600 kr/mån.
Så ha man ju kostnader för egen administration.
Rätt OK förtjänst ???


Ta personlig kontakt med någon av de webbhotell som finns. Förklara dina avsikter ärligt och öppet.
Be att få ni någon form av offert där ni skriver ett speciellt avtal för just dig.
De som inte ställer upp på detta kan du direkt sortera ut.

Du kanske kan få möjlighet att lägga alla dina kunder på en egen server och betala per kund.
När din kundstock är tillräckligt stor så tar du över just den servern.

Senast redigerad av aelander den 2010-12-18 klockan 14:48
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 15:09 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej aelander,

Ersättningen får man väl just därför att man skaffar en kund TILL Loopia. VARFÖR skulle Loopia betala återförsäljare för att sedan släppa kunden till denne igen?! Hurvida denna ersättning är låg (eller ej) är en annan femma.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 15:11 #18
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Om man brutto skulle kunna tjäna 40 kr/mån och kund, så blir 15 kunder = 600 kr/mån.
Så ha man ju kostnader för egen administration.
Rätt OK förtjänst ???
Ingen sa väl att han skulle tjäna 40:- / kund?

Säljer du ett helhetspaket med hemsida och allt så kan du ta rätt höga avgifter, jag har sett de som tar flera hundra varje månad och kunderna verkar nöjda. Säg 300:- / kund i kostnad och månad, det är 2500:- mer än serverkostnaden (räknar på 2k för det). Och då är det inte mycket arbetstid som behöver läggas. En normal server bör klara 250-300 kunder så lyckas han sälja upp dit är det nog ett heltidsjobb men då är det också 75000:- / månad vi pratar om också på rena serverutgifter med 2000:- / månad.

Jag tolkade åtminstone förfrågan som ett sido-/hobby-projekt, därför räknade jag inte på att han skulle ha det som primär inkomstkälla.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 17:18 #19
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej aelander,

Ersättningen får man väl just därför att man skaffar en kund TILL Loopia. VARFÖR skulle Loopia betala återförsäljare för att sedan släppa kunden till denne igen?! Hurvida denna ersättning är låg (eller ej) är en annan femma.
För att Loopia får fler kunder därmed generar man intäkter till dem.
Så länge de har ett täckningsbidrag som täcker alla utgifter + lite marginal så tjänar ju loopia en den på allt jobb du lägger ner.

Jag håller med aelander till 100%.
Ska du börja som ÅF MÅSTE du ju se till att du kan ta med dig kunderna när du vill flytta till en egen lösning. Måste du börja om ifrån noll då så förvinner ju hela meningen med att börja som ÅF!
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 18:04 #20
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Ingen sa väl att han skulle tjäna 40:- / kund?

Säljer du ett helhetspaket med hemsida och allt så kan du ta rätt höga avgifter, jag har sett de som tar flera hundra varje månad och kunderna verkar nöjda. Säg 300:- / kund i kostnad och månad, det är 2500:- mer än serverkostnaden (räknar på 2k för det). Och då är det inte mycket arbetstid som behöver läggas. En normal server bör klara 250-300 kunder så lyckas han sälja upp dit är det nog ett heltidsjobb men då är det också 75000:- / månad vi pratar om också på rena serverutgifter med 2000:- / månad.

Jag tolkade åtminstone förfrågan som ett sido-/hobby-projekt, därför räknade jag inte på att han skulle ha det som primär inkomstkälla.
Jo, jag sa 40kr/mån. Av inlägg i detta forum så verkar man tycka att 60 kr/mån för ett konto är dyrt,
Så hur ska man nå ut som nyetablerad med 300 kr/ mån?
40 kr/mån var räknat som att man startade som åf för någon. Om man inte startar som ÅF så behövs ett mycket större startkapital.

250-300 knder som vill betala 300 kr/mån. Då blir nog marknadsföringkostnaderna stora och äter lätt upp intäkterna. Sen är det ju inte bara serverkostnad. Man kanske ska ha ett kontor, telefon, dator, skrivare, fax(behövs faktisk ibland), kostnader för bokföring, bokslut, deklaration.

Sen beror det på hur kunnig du är Wiland. Ska du erbjuda både Linux- och Windows-miljö. Behärskar du båda operativsystemen eller du behöver support? Ska du ha Windows så tillkommer licensavgifter.

Jag har svårt att få ihop kalkylen, men kan bara önska LYCKA TILL! till Wiland!
Man lär sig oerhört mycket under resans gång!!


.

Senast redigerad av aelander den 2010-12-18 klockan 18:07
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017