Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spartips från BBB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-18, 20:08 #11
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av faldo
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
du kan ju inte tanka ner till olika ip...

jag kan ha fel men när jag läste nån kurs på cisco CCNA 1 eller va den nu hette så fick vi reda på att det enda sättet är att du har en dator som delar upp alla paket och sprider till de olika ip:na och sen sätter man ihop de olika paketen i slutet igen... för över internet går det inte direkt att göra så med dagens protokol...

Rätta mig gärna om jag har fel...
Duhar helt rätt... men Winroute använder en teknik som heter "multi-port NICs". Med den tekniken kan du använda alla 5 ip adresser samtidigt som "reverse NATas" ner till en IP adress så när datorn får TCP/IP signalen är det IP nummret från Winroute som har en bandbredd på 50Mbit/s
men får inte servern fnatt då? för då får den väl anslutningsförsök från flera olika ip utan att riktigt veta vad den har för sig då den förra anslutningen kom från ett annant ip?
gabriel är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 14:17 #12
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Citat:
Originally posted by gabriel@Mar 18 2004, 18:08
men får inte servern fnatt då? för då får den väl anslutningsförsök från flera olika ip utan att riktigt veta vad den har för sig då den förra anslutningen kom från ett annant ip?
Praktiskt exempel:

- Serversidan (från där jag laddar ner en fil):
Servern ser 5 IP adresser som vill ladda ner samma fil. Om det inte finns användar restriktioner på server så skickar denna iväg paketen frivilligt, samtidigt.

- Klientsidan (där winroute finns):
Det kommer TCP/IP paket från 5 IP adresser. Winroute pusslar ihop de pateken som passar med varandra med tanke på att de va Winroute som skickade begäran om nerladdningen, och skickar sedan dessa paket till rätt NATad IP adress bakom Winroute med hjälp av switchen.

Mycket svårare än så är det inte


Det finns ett fildelningsprogram som funkar på ungefär på samma sätt (MS++V...) fast den laddar med flera anslutninga från samma IP nummer... så funktionen finns, Winroute har bara modifierat funktionen lite.
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 16:44 #13
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av faldo
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
men får inte servern fnatt då? för då får den väl anslutningsförsök från flera olika ip utan att riktigt veta vad den har för sig då den förra anslutningen kom från ett annant ip?

Praktiskt exempel:

- Serversidan (från där jag laddar ner en fil):
Servern ser 5 IP adresser som vill ladda ner samma fil. Om det inte finns användar restriktioner på server så skickar denna iväg paketen frivilligt, samtidigt.

- Klientsidan (där winroute finns):
Det kommer TCP/IP paket från 5 IP adresser. Winroute pusslar ihop de pateken som passar med varandra med tanke på att de va Winroute som skickade begäran om nerladdningen, och skickar sedan dessa paket till rätt NATad IP adress bakom Winroute med hjälp av switchen.

Mycket svårare än så är det inte


Det finns ett fildelningsprogram som funkar på ungefär på samma sätt (MS++V...) fast den laddar med flera anslutninga från samma IP nummer... så funktionen finns, Winroute har bara modifierat funktionen lite.
aja...då förstås...

men det skulle ju aldrig funka om inte protokolet hade inbyggt stöd för att skicka delar av filen....
gabriel är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 17:07 #14
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by gabriel@Mar 19 2004, 14:44
men det skulle ju aldrig funka om inte protokolet hade inbyggt stöd för att skicka delar av filen....
och även om protokollet stödjer det så är det inte alltid aktiverat på servern. Men om man tankar mellan kompisar borde ju inte det vara något problem.
Anders är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 17:51 #15
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av lunne82
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
men det skulle ju aldrig funka om inte protokolet hade inbyggt stöd för att skicka delar av filen....
och även om protokollet stödjer det så är det inte alltid aktiverat på servern. Men om man tankar mellan kompisar borde ju inte det vara något problem.
Asså... servern behöver inte ha något stöd för nånting... servern ser bara att olika IP nummer, som den tror är olika datorer, vill ladda ner en fil... det ända "stödet" som måste finnas är att uppladdnings servern måste tillåta att fler än en användare kan ladda samma fil, å de tillåts som standard.

Ett "hinder" som många servrar har är att varje IP nummer får tillgång till en viss bandbredd... men med tanke på att Winroute skickar förfrågan från 5 olika IP adresser så är detta inte heller något stort problem.

Ang. protokol så är det helt vanligt TCP/IP protocoll som behövs, Winroute sköter resten med sk. "Advanced NAT", ni kan läsa mer på deras hemsida. (vågar inte lägga ut adressen här för då tar väl Moddarna bort inlägget, har hänt förut)
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 18:38 #16
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av faldo
Citat:
Originally posted by -lunne82@Mar 19 2004, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
men det skulle ju aldrig funka om inte protokolet hade inbyggt stöd för att skicka delar av filen....
och även om protokollet stödjer det så är det inte alltid aktiverat på servern. Men om man tankar mellan kompisar borde ju inte det vara något problem.

Asså... servern behöver inte ha något stöd för nånting... servern ser bara att olika IP nummer, som den tror är olika datorer, vill ladda ner en fil... det ända "stödet" som måste finnas är att uppladdnings servern måste tillåta att fler än en användare kan ladda samma fil, å de tillåts som standard.

Ett "hinder" som många servrar har är att varje IP nummer får tillgång till en viss bandbredd... men med tanke på att Winroute skickar förfrågan från 5 olika IP adresser så är detta inte heller något stort problem.

Ang. protokol så är det helt vanligt TCP/IP protocoll som behövs, Winroute sköter resten med sk. "Advanced NAT", ni kan läsa mer på deras hemsida. (vågar inte lägga ut adressen här för då tar väl Moddarna bort inlägget, har hänt förut)
men alltså om du skall ladda ner en fil så måste du ju be de olika ip-adresserna tanka olika delar för att det skall gå snabbare...alltså måste det finnas inbyggt i protokolet du använder att det skall gå och då menar jag inte tcp/ip utan http m.f.l... och ja http har det inbyggt men jag tror inte sftp har det inbyggt tex...så med sftp borde du inte kunna få sånna hastigheter...
gabriel är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 19:02 #17
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by faldo@Mar 19 2004, 15:51
Ang. protokol så är det helt vanligt TCP/IP protocoll som behövs, Winroute sköter resten med sk. "Advanced NAT", ni kan läsa mer på deras hemsida. (vågar inte lägga ut adressen här för då tar väl Moddarna bort inlägget, har hänt förut)
Jo, precis som gabriel skriver så är det protokollen på applikationsnivå som måste ha stöd (och servern måste ha det aktiverat) för att det ska fungera.
Anders är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 19:16 #18
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Kan bekräfta att detta inte är möjligt, iaf inte i mitt hus.

Olika hårdvara i olika orter/hus? Inte vet jag men det fungerar inte hemma hos mig iaf, provade detta för cirka 1 år sedan...

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 19:29 #19
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Citat:
Originally posted by Cellsynt@Mar 19 2004, 17:16
Kan bekräfta att detta inte är möjligt, iaf inte i mitt hus.

Olika hårdvara i olika orter/hus? Inte vet jag men det fungerar inte hemma hos mig iaf, provade detta för cirka 1 år sedan...

Mvh, Tobias
Vad använde du för router program då?
Det är som sagt möjligt att BBB har olika mjukvaruversioner i sina servrar. Däremot tror jag inte hårdvaran begränsar något, som Doje nämde.

Just nu e jag på uppdrag i Gbg... men i mitten på nästa vecka kommer ja hem, då ska ni få se en log (inte från min dator utan från Decibels FTP server)
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-19, 19:58 #20
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Citat:
Originally posted by lunne82@Mar 19 2004, 17:02
Jo, precis som gabriel skriver så är det protokollen på applikationsnivå som måste ha stöd (och servern måste ha det aktiverat) för att det ska fungera.
Ja tror ni har missuppfattar hur de hela fungerar...

På winroute datorn få finns de 6 näterkskort (en som går ut i de NATade nätverket till en dator), med 5 olika IP nummer från BBB, så långt fattar nog alla.
När sedan en datorn (som winroute har NATat) skickar en d/l förfrågan till en server på internt så skickar Winroute denna förfrågan via ALLA 5 ip adresserna... Precis som om 5 datorer (utan Winroute, med 5 olika ip nummer) skulle skicka var sin förfrågan till samma server om att ladda ner samma fil. Såhär långt tror jag oxå alla fattar...
Om de nu i själva verket VAR 5 datorer så skickas alla TCP/IP paketen separat, för detta behövs inget speciellt protokoll, eller hur?

Vad Winroute gör, är att kombinera de 5 olika IP adresserna å skickar exakt samma d/l förfrågan till servern (så servern märker ingen skillnad)... men när paketen går förbi Winroute för att routas ut till den dator som förfrågade, så läggs paketen ihop, med hjälp av "Advanced NAT" (precis på samma sätt som GetRight Download manager lägger ihop paket) och kombinerar paketen som skickas vidare till en NATad IP adress...

För att bevisa att man kan lägga ihop TCP/IP paket (där Gabriel tyckte motsatsen) så föreslår jag att ni laddar ner GetRight Download Manager så får ni se att de inte alls behöver något speciellt protokoll (förutom de funktioner som finns i programmet på klientsidan). GetRight är byggt för att ladda ner samma fil från olika servrar å på de viset snabba upp hastigheten... men där förfrågar man nerladdningen med endast en IP adress, så då kan du bara uppnå maxhastigheten på en IP adress.

Jag vet inte hur ja ska förklara tydligare :unsure:
faldo är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017