Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotell ssh

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-28, 14:42 #11
tordaasens avatar
tordaasen tordaasen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 43
tordaasen tordaasen är inte uppkopplad
Nykomling
tordaasens avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 43
Brott mot §3 Reklam. Läs igenom reglerna här.

/Moderator
tordaasen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 23:45 #12
Adrian Bs avatar
Adrian B Adrian B är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 31
Adrian B Adrian B är inte uppkopplad
Nykomling
Adrian Bs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 31
Jag väcker liv i den här tråden igen (om det är ok - annars kan jag starta en ny om det är att föredra).

Jag söker efter bra svenskt webbhotell med SSH-access. Att hålla på att föra över stora mängder filer över FTP kan man ju bli tokig av och med verktyg som Drush vill man aldrig vara utan kommandorad igen.

Att välja VPS istället som en del föreslår i denna tråd är inte ett alternativ för det innebär att jag behöver sköta om kontot på ett helt annat sätt. Jag är ute efter ett "managed shared account" med SSH. Inte att ansvara och driva en hel serverinstallation själv.

Jag har varit nöjd med Binero länge, men tyvärr tog dom bort SSH för ett tag sedan och det kommer inte tillbaka (samt även SFTP i samband med det) så jag är på jakt efter andra webbhotell.

Håller på att testa Oderland som har SSH, men jag skulle gärna testa något fler webbhotell också. Oderland fungerar men har en del lustiga avgifter som jag inte tycker ser så bra ut (som att ta 150 kr för att få nya kontouppgifter eller 1500 kr/domän för vettigt spamskydd, något som ingår hos t.ex. Binero).

Det pratas mycket om att det är svårt att få det säkert, men är det verkligen det? På andra sidan Atlanten finns stora webbhotell som erbjuder SSH på delade konton och det har inte varit några stora problem kring det (iaf inte på de konton jag använt).
Adrian B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 00:19 #13
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Det finns en anledning till att färre och färre webhotell tillåter shell, och det beror på säkerhetsaspekten. Det kommer nya "Local Privilege Escalation Exploits" hela tiden. Utan shell-access är det mkt svårare att utnyttja dessa hål. Allt viktigt som går att göra via shell går att lösa på andra sätt.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 00:38 #14
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
På andra sidan pölen är det vilda västern...varje tonårig nörd med självrespekt har ett eget "webbhotell" och tro inte att storleken har någon betydelse när det gäller säkerhet...

SSH är ett säkerhetshål. punkt.
Det är lite som att inte låsa dörren när man går hemmifrån...99.9% av gångerna händer ingenting, men när det väl smäller å gör det det rejält och när skurkarna väl fått reda på att du inte låser dörren får du många besök

Om det enda problemet med en VPS är att du inte vill pilla med det så finns det företag som sysslar med just serverhantering eller som har det som extratjänst för en rimlig kostnad. Titta runt så ska du se att det inte behöver vara så farligt egentligen och du får en helt annan frihet med din hosting.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 04:07 #15
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian B Visa inlägg
Jag söker efter bra svenskt webbhotell med SSH-access.
Datakultur

Jag kan inte gå i god för dem eftersom jag inte har haft något konto där, men kikade runt förut och tyckte det såg skapligt ut "på pappret". Om du bestämmer dig för att testa dem hoppas jag att du återkommer med en liten recension
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 08:35 #16
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Oderland rekommenderas. Jag vet inte om shell ingår som standard eller inte, men annars är det bara säga till så får du det.

Själv har jag löst det med en vps med drush, håller på att kikar på aegir. PMa om du vill byta erfarenheter.

Edit: Såg inte att du nämnde oderland. Ja, de kan vara lite dyra med sånna grejer, men det är det värt. De rockar fett helt enkelt. Däremot vet jag inte hur bra det går att köra drush i en miljö där du inte har access till mycket mer än din hemkatalog.

Senast redigerad av forngren den 2009-09-18 klockan 08:37
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 15:49 #17
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Köp en managed VPS då med någon kontrollpanel förinstallerad?

Det är bara grovt vårdlöst mot alla andra kunder erbjuda SSH på sådan shared hosting som webbhotell.

Även hur mycket man chroot eller försöker jaila så kommer det alltid komma någon lokal exploit någon gång.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-15, 00:00 #18
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Det finns en anledning till att färre och färre webhotell tillåter shell, och det beror på säkerhetsaspekten. Det kommer nya "Local Privilege Escalation Exploits" hela tiden. Utan shell-access är det mkt svårare att utnyttja dessa hål. Allt viktigt som går att göra via shell går att lösa på andra sätt.
Är också besviken på att Binero ska ta bort SSH. Men jag kan acceptera att webbhotell inte orkar hantera SSH-tekniken i shared hosting miljöer i längden. Jag kan även acceptera den förklaring som SimonP gav.

Jag har ändå aldrig förstått det fantastiska med SSH-tekniken men användarmässigt var det mycket bättre än att administrera filer i en FTP-klient. Att återgå till FTP-klientadministrering där man bara jobbar med en hand för att klicka runt filer är som att enbart jobba med en hjärnhalva.


Användarmässigt kunde man administrera alla sina filer i SSH med båda händerna och därmed också använda båda hjärnhalvorna samtidigt. Vilket gick dubbelt så snabbt för mig jämfört med att bara klicka runt med en hand. Den upplevelsen saknar jag *snyft* :-(



Finns det inte nåt program som gör att man kan administrera sina filer via Linux-CLI fast genom FTP protokollet istället? Då behöver jag inte sakna SSH. Dvs. att webbhotellet simulerar kommandona

* ls, rm, cp, mkdir, tar, untar, chmod, chown

via FTP till min Linux terminal istället för att man använder sig av allt runtomkring SSH.
Eller jag vet inte riktigt vad jag pratar om (det är sent) :-P men jag hoppas ni fattar vad jag menar iallafall...



Citat:
Ursprungligen postat av Adrian B Visa inlägg
Att välja VPS istället som en del föreslår i denna tråd är inte ett alternativ för det innebär att jag behöver sköta om kontot på ett helt annat sätt. Jag är ute efter ett "managed shared account" med SSH. Inte att ansvara och driva en hel serverinstallation själv.
Liksom Adrian vill jag inte driva en hel serverinstallation själv. Jag vill bara ha den där CLI upplevelsen när jag ska administrera filer.


.

Senast redigerad av wizzo den 2009-11-15 klockan 00:20
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-19, 10:37 #19
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
@wizzo: Det du kan göra är väl att kolla upp möjligheten att mounta ett filsystem över ftp. T.ex. mounta ditt webhotell på /mnt/binero och sedan kan du använda alla verktyg i ditt eget system.

Här finns lite info: http://articles.techrepublic.com.com...1-5031896.html

Och kör du ubuntu finns det ett paket som heter curlftpfs, verkar ganska lovande
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-25, 20:45 #20
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Jäätegammal tråd, men det finns fortfarande väldigt många webbhotell som har SSH - Från 10 Kr i månaden.

Folk blir så sura när jag länkar här, men ni kanske fattar var det finns en webbhotelljämförelse som har koll på det ? :-)
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017